pátek 12. září 2014

Pět dobrých důvodů, proč milovat Aspergera

Ahoj,

našla jsem docela milý článek na stránce couplestherapy.com - zde je na něj odkaz. článek

Titulek článku je přeložený už v titulku mého postu, přijde mi tedy zbytečné jej přepisovat znovu, tak se vrhnem rovnou na překlad. Kdyžtak sem tam vpíšu vlastní poznámky, aplikace na můj život:D kurzívou.(To mi trošku připomnělo, jak jeden Kristiánův spolužák u maturity z češtiny mluvil o výňatku z textu napsaném kurvízou. Směju se tomu doteďka.)

Dobrá, spousta lidí řekne rovnou, že jakékoliv ,,důvody, proč milovat aspíka" jsou jen obecné a nejdou aplikovat na všechny lidi s aspergerem. Říkají(a mají k tomu dobrý důvod), ,,když jste poznali jednoho aspergera, poznali jste jen jednoho aspergera." Ale nějaké obecnosti, proč aspíky milovat, vymyslet lze, a ano, musíte si uvědomit, že všechno nebude vždycky nutně pravdou pro každého aspíka.
 
Naštěstí se mi povedlo v posledním měsíci zkontaktovat spoustu lidí, kteří mají intimní vztah s osobami s Aspergerovým syndromem, mírnou formou autismu - nebo mají AS sami. Hodně mě zajímalo téma lásky, vztahů a AS-NT pout. Hodně článků na internetu vám poví, jaké mohou být s takovými lidmi problémy. Já vám sem napíši naopak dobré důvody, proč milovat aspíky.

1. Důvod číslo jedna: Řeknou ti pravdu.
Spousta neurotypiků (NT) mají ambivalentní vztah k pravdě. Máme rádi pravdu, pokud jsou jí dobré zprávy nebo něco, co nás potěší. Už si ale nejsme tolik jisti tím, že ji chceme slyšet, když jde o věci, které mají pozměnit naše kladné vnímání sebe sama. Zeptáte se AS"Líbí se ti mé šaty?" a oni vám odpoví pravdu. Když ji nechcete slyšet, čistou pravdu, neptejte se. "Mamko, já ti neřeknu, jestli ti to sluší, protože já se v tom nevyznám. Já nevím, co se k čemu hodí."-to je ode mě častá odpověď. AS ti řekne rovnou vše dobré, vše špatné a ošklivé, a vůbec je to nebude trápit a nebudou ti tím chtít ublížit. Řeknou ti prostě jen to, co si myslí. Ať se ti to líbí nebo ne. Takže jeden dobrý důvod, proč milovat aspíka, je, že když ti na něco odpoví, budou to myslet vážně.
A někdy AS nechápou, že NT chtějí slyšet určité pravdy pořád a pořád dokola jako "Miluju tě". Musíte jim to říct. Řekněte jim:"Chci, abys mi každý den aspoň třikrát řekl, že mě miluješ. Jsem šťastný/á, když to můžu slyšet." Ok. Narovinu. Tvůj AS asi nepochopí, proč je to tak nutné, ale když tě to rozveselí, tak co, nebude to řešit a bude rád. Zapracuje si to prostě do své rutiny.

2. Když se k nim budete chovat hezky, nezažijete ve vztahu nevěru. 
Znamená to snad, že nikdo s AS nikdy neměl žádnou sexuální aféru?
Ne. (Třikrát podtrženo. Tahle dvojka se mi hodně začíná líbit, protože jsem sama jednou "utekla" za někým, kdo mi byl schopen dát mnohem víc a víc chápat mé potřeby a odlišnost - a i po zhruba třech letech s ním stále jsem. Ale už v momentě, kdy jsem jen trochu poznala, že druhý má o mě zájem, okamžitě jsem zrušila svůj dosavadní stav ve své mysli a prostě všude.) Vycházet s lidmi, zvláště intimně, je pro AS hodně těžké. Je to trošku, jako kdyby váš zubař přemýšlel, jestli mu náhodou neodejdete za jiným zubařem si nechat udělat zubní výplň od něj. "Proč?" ptá se AS. "Kdo by to dobrovolně dělal?"
Je dost těžké udržet si jednoho partnera. Běhat mezi dvěmi je směšné, z AS pohledu.
Věrnost je opravdu často podceňovanou dobrou stránkou AS. Pokud se do tebe AS zamiluje, bude hodně upřímný a věrný skoro jako psí společník(bez urážky). Umí hodně odpouštět a jsou od přírody štědří. Dost pravděpodobně je NT někdy šikanovali, tak si ve vztahu někdy řeknou, že to je něco, co budeš dělat i ty, logicky, když jsi NT. Hodně nepříjemné, ale tak to chodí. Ale to se může změnit. Když děti vyrostou s diagnozou a naučí se, že šikanování, strašení a krutost je něco, co nelze tolerovat nikomu.
NT partner se pak často stydí, když mu po konci vztahu často dojde, že svého AS partnera nezáměrně emocionálně šikanoval. NT tenhle pocit pak pěkně zasáhne. Existuje spousta, spousta nediagnostikovaných AS dospěláků, kteří mají problémy ve vztahu. Celé ty roky bojů a zlostných obvinění byly chybné, NT od nich očekávali nerealistické věci. Někdy to je skoro jako byste chtěli, aby váš partner létal, a tím, že jste na ně zlí, je pořád tlačíte k zemi. Abyste milovali aspíka, musíte ho chápat, a chápat to, jak mu bylo ubližováno. A už mu dál nijak neubližovat.
Proto tolik toužím pracovat s takovými páry: zbytečných bolestí ve vztahu je zde spousta.
Ale vraťme se k sexu - sexuální aférky moc pravděpodobné nejsou. Sex sám je ošemetný pro hodně AS. Těla jim pracujou normálně, ale je pro ně těžké rozkódovat to neverbální, to, jestli s nimi někdo další flirtuje. Hodně jim mohou pomoci edukační videa o flirtování. Mohou také trpět přestimulováním těla sexuálním vzrušením. Líbání jim může přijít příliš mokré, nebo se mohou naštvat, že na ně saháš moc jemně, nebo budou potřebovat mezi sebou při sexu nějakou bariéru, aby mohli relaxovat a nikdo na ně nekoukal...Zkuste si to vysvětlit někomu, koho jste zrovna potkali v uličce na letišti.
To neznamená, že AS nebude zajímat povídání si s opačným pohlavím(nebo stejným, pokud jsou homosexuální) online o asfaltu nebo laminátových loďkách. To znamená jen to, že pokud je vzhůru do tří do rána a chatuje si s jinou ženou, tak je to nejspíš o asfaltu nebo loďkách. Abys mohl/a aspíka milovat, musíš si uvědomit, že někteří lidé si o těchto tématech povídají raději než ty. Ale sex, ten  bude jen pro vás, pokud bude vše tak, jak být má.

3. Nemají žádné skryté motivy. Vše je tak, jak to vypadá.
Narozdíl od tvořivých NT, kteří často využívají propracovaných lstí, aby se dostali k cíli, motivy AS jsou snadno rozpoznatelné, jakmile je dobře poznáte. Jestli ne, tak stačí se zeptat.
Chování ale mohou být matoucí:"Proč má žena už jí jídlo, co uvařila, aniž by nám řekla, že je večeře hotová? Je na nás naštvaná?" - Ne. Nechce, abyste jedli studené jídlo, není to obranný mechanismus nebo pasivní agrese proti rodině. Začala jíst, protože už to bylo uvařené a zapomněla rodinu ke stolu svolat. To je vše, tečka, víc za tím nehledej.
Noví partneři říkají, že je někdy dost nemožné předpovědět, co jejich intimní AS partner udělá dále nebo jak na něco bude reagovat. Myslím, že to je proto, že narozdíl od NT, AS bude reagovat upřímně, v dané chvíli nebo dle vnitřních stimulů. Může to být těžké pro NT to předpovědět, protože NT dělají věci z nutnosti, aby své partnery potěšili, ať už je to něco, co dělat chtějí nebo ne. Většina AS má problém předpovědět, co se jejich partnerovi bude líbit, protože se na věc neumí podívat z jeho perspektivy. Milovat aspíka znamená přijmout, že si někdy budete připadat vynechaní z kola nebo zapomenutí. Ale ne schválně nebo natruc. A když zvládnete být přímí, jasní a říct si o to, co chcete, a nechovat se sami trucovitě, bude vše mnohem lepší.
Když se zeptáte, "proč", jako třeba"jaká je hlubší motivace za tvým momentálním chováním?" odpoví vám rovnou třeba"protože jsem chtěl". Není to hříčka, je to naprostá pravda."Proč tohle a ne toto?" vám může vynést odpověď typu "Jel jsem tou delší trasou, protože na té kratší je řada červených domů, kolem kterých nerad projíždím."Milovat AS znamená naučit se všechny ty dílky skládačky, z kterých jsou postaveni, a naučit se s nimi žít. Ne odhalit jejich"pravou motivaci". Když chcete aspíka milovat, naučte se ty jejich zvláštnůstky, pak jsou mnohem předvídatelnější. Ale důvody typu:"vím, že nesnášíš, když to dělám, tak jsem to udělal, abych ti ukázal", to oni nedělají. Pokud ovšem nezačnou napodobovat vás.

4. Pochopí, že potřebujete být sami.
Jedna věc, která hodně trápí vztahy AS a NT je jejich touha být občas sami. Po super párty, kde se každý skvěle bavil, chtějí být sami ve svém pokoji a hrát videohry nebo si číst o francouzské revoluci. Ne, nechtěji sex. Ne, nechtěji jít k Flanaganům si něco zahrát. Chtějí být sami. Bez urážky.(U mě už tohle znamená dneska být sama ve svém pokoji třeba s tím partnerem, klidně, ale bude TICHO. Nebudem se spolu vybavovat, jen občas si řeknem nějaký random fact, ale jinak nic.) 
Když se chcete s AS hodně rozhádat, tak na takové interakci trvejte, nadávejte, jak se nechtějí socializovat(po 4 hodinách socializace) anebo jak vás nemilují, protože se s vámi nechtějí milovat. To možná zažijete výbuch vzteku. Proč?
Aby vás vyhnali pryč. NT ve šťastném manželském svazku s AS bude chápat potřebu ticha, zvlášť po socializaci. Dobrý důvod, proč milovat aspíka, je ten, že budete mít čas sami na sebe.

5. Jsou úžasně zábavnými přáteli, když máte stejné zájmy.
Ne, nešíří drby o lidech a možná vám ani nezavolají, když máte narozeniny, pokud jim to teda přímo neřeknete a oni si to nenapíšou do mobilu. Ale dokážou donekonečna mluvit o fascinujících tématech a to může být velmi zábavné a zajímavé.
Ne každý AS je Mozart nebo Einstein, ale každý AS má velké zájmy, o kterých ví vše. Naučí tě věcí, které jinde nenajdeš. A navíc budou rádi, že to mají s kým sdílet, pokud nebudou smyslově přehlceni. Dobrý důvod, proč milovat někoho s AS je ten, že když máte stejný zájem, on bude vědět pravděpodobně mnohem víc a rád se s tebou podělí. 

Milování člověka s AS. Takže, když jste zapracovali na všech výzvách, které AS NT vztah přináší, zjistíte, že jste našli úžasného člověka. Jako u každého páru, budou zde problémy. A jako u většiny párů, tyhle problémy se nezmění. Budou mezi vámi pořád. Ale co je super na milování aspíka je to, že jakmile najdete všechny dílky skládačky a pochopíte, jak do sebe zapadají, můžete si oba oddychnout a užívat si život.
Budou upřímnými a věrnými "co vidíš, to máš" muži a ženami, kteří budou respektovat vaši touhu být sám a dělat si své, a budou s vámi sdílet jejich zájmy. Nebudou říkat ,,bez urážky, ale..", protože si ani neuvědomí, že by vás to, co řeknou, mohlo urazit. To by se museli vcítit do vaší situace, to oni ale neumí.
Ale jak se říká mezi partnery:
Mohls dopadnout hůř.

10 komentářů:

  1. Půl roku jsem chodila s aspergerem a se vším výše zmíněným musím souhlasit. Na jednu stranu je to parádní, ale bohužel tam jsou i negativa, společenská netaktnost, všemožné detaily z vašeho soukromí ví díky vašemu aspíkovi lidi ze širokého okolí, protože má aspík pocit, že když se ho někdo na něco zeptá, "musí" mu to říct... No, každopádně to byla.. zajímavá životní zkušenost

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uplny suhlas. Mam 3 a pol rocnu skusenost a dovolim si tvrdit, ze pochopit vzorec spravania nestaci.
      Aj ked viete predvidat, ako sa vas Asperger zachova, to este neznamena, ze sa s tym aj dokazete vyrovnat.
      A hlavne - Asperger vas potrebuje, kedze ste jeho spojivkom so svetom neurotypikov, viete mu vysvetlit, dokazete ho previest spolocensky narocnou situaciou a podobne. Aspergera vztah s neurotypikom obrovsky obohacuje.
      Ale co mne ako NT dava vztah s Aspergerom? Viem, ze moj Asperger by mi nikdy nebol oporou v tazkych chvilach. Nie ze by nechcel. Nedokaze to. Je natolko zatazeny svojou snahou pochopit svet naokolo, ze uz nema priestor na riesenie vasich problemov. Ale ako pise Sunny - v kazdom pripade zaujimava zivotna skusenost.

      Vymazat
    2. Jsem ráda, že vaše oba názory uvádí i druhou stranu vztahu, z pohledu NT člověka. Chodím ráda na tyto stránky, protože si člověk uvědomí jak těžká je psychická nemoc a snaží se být vstřícnější k takto nemocným lidem. Ale tento článek mně moc překvapil, protože Amélka sama si takového člověka vzala a má s ním děti...

      Vymazat
    3. Přesně tak, vy pro něj můžete být obrovskou oporou, ale on vám bohužel ne. Neví, jak se v té situaci, když se VÁM něco děje zachovat, je z toho úplně mimo, rozklepaný a vůbec neví, co vám na to říct, nebo co se od něj očekává, že udělá.
      Navíc "můj" aspík byl hrozně závislý na své rodině, že jsem počase začínala mít pocit, že chodím s jeho máti. A to i přes to, že mu bylo 20.
      Nakonec i důvodem rozchodu bylo jedno velké nedorozumění. Celý vztah s aspergerem byl plný nedorozumění, protože má doslovné chápání a nepochopí nadsázku, sarkazmus apod.
      Ale vážně mě to obohatilo, to se musí nechat.

      Vymazat
    4. Anonymní, já jsem sem ten článek dala s myšlenkou na vlastní dceru s AS, nikoliv na partnerský vztah. Líbil se mi. Neobhajuji tu soužití s Aspergerem ani to neodmítám. Znám spoustu lidiček s AS, kteří jsou úžasní, respektujeme-li jejich názory, nastavení, rituály. Ano, je to těžké, někdy docela často, ale dá se to. Horší je, pokud má ten člověk k AS něco dalšího (nějaká porucha osobnosti, deprese, OCD, úzkosti, nevhodná výchova v dětství ap.) Moje manželství byl jeden velký omyl, horor a nerada na to vzpomínám. Ale určitě je spousta Aspergerů, se kterými se dá žít.

      Vymazat
  2. zaujímavý článok a pohľad na vzťahy s autistami... ja som ešte k takémuto neprišla, dokonca vo svojom okolí nikoho takého nemám, sledujem len tento tvoj blog a vývoj, život s autismom tvojho syna či dcérky. Ale v každom prípade, je vidieť, že ich svet je ozaj odlišnejší než tento náš bežný a vždy si zaslúžia viac lásky a pozornosti....

    OdpovědětVymazat
  3. Prvé tri body súhlasím ale ten štvrtý, tým si nie som moc istá. Teda u M.
    Prišlo mi že vobec nechapal nijake moje potreby ani to, že aj ja potrebujem byt občas chvilku sama a vypiť si osamote aspoň kafe.
    Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, každý Asperger je jiný, co platí pro jednoho, nemusí platit pro druhého. Každý je originál. Taky s tím až tak nesouhlasím - i on měl empatii na bodu mrazu, tudíž by nepochopil, proč chci být sama. Ale jemu to bylo jedno...byl rád, že ON je sám, a co děláme my, mu bylo šumafuk.

      Vymazat
  4. Myslím, že právě v soužití, aby vztah fungoval je třeba respektovatovat Asperger. názory,nastavení,rituály, což každý nedokáže a je to pro něj stejně nepochopitelné,možná obtěžující jako pro Asper. respektovat a pohybovat se ve světě ostatních lidí, kdo obstojí je to na svatozář. L.

    OdpovědětVymazat
  5. Na(ne)stesti jsem se musel naucit par socialnich dovednosti - napriklad nepropalit vsechno, obzvlast to, co muze byt spolecensky skodlive pro me nebo moji polovicku (zadnou ted nemam.) K cemu mi to je, kdyz skoro vsechny ty zeny, s nimiz jsem nekdy neco mel (deti taky,) v drtivy vetsine pripadu nedokazaly pochopit prave ty "specialni potreby," kdy "nechci o nikom nic vedet." A taky moje minulost me naucila nerikat vzdy pravdu. Umeni "lhat a vymyslet si" jsem si osvojil uz jako malej kluk coby obrannej mechanizmus zejmana proti rozmarum mojeho silne alkoholicky zalozenyho otce - to jak me trestal pro nic a za nic bych nepral zazit nikomu: domaci vezeni za prichod v 16:05 misto v 16:00, rakosku za kazdou poznamku "Nema domaci ukol z..." S cim ale musim do puntiku souhlasit, to je bod 2 - od zen, od nichz jsem utekl, byly vlastne jen dva duvody: celkova personalni nekomapatibilita nebo nevera (ne moje,) pripadne oboji.

    A dneska ? Po dvou hodne vaznych a nemene vazne zpackanych vztazich, co me staly "skoro vsechno a penize to zrovna nebyly" uz jsem nejak prestal verit, ze nekde nekdy najdu tu moji "princess of the down" nebo moji "vilu z lesa" - nenecham znova znicit zivot, leda to udelam ja sam. Aspon nemusim resit "proc ta XY je takova svine," protoze za vsechno si muzu sam. NT (ne vsichni) jen tezko pochopi, ze mam urcity "sexualni preference," ze nejim to ci ono, at nedalaji neco, co me rozciluje, nebo ze proste potrebuju na par hodin nekam zmizet...

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...