čtvrtek 28. března 2013

Tlačen ke zdi


Jedna maminka malé autistky mi napsala do mailu mimo jiné i toto:
..."kdyz je tlacen ke zdi, tak se vzteka a je silene neprijemny." 

(Psala mi o jednom velmi chytrém člověku s Aspergerovým syndromem, který studuje druhou vysokou školu a který svým chováním připomíná Elišku. A protože se jí to týkalo, tak jsem jí začala mail číst.)
A při této větě mě Eliška  razantně přerušila:

..."kdyz je tlacen ke zdi, tak se vzteka a je silene neprijemny." 

- "Chudák...Se mu nedivím... Já bych se taky vztekala, kdyby mě někdo tlačil ke zdi.
Mně je ho úplně líto.
Proč mu to dělaj? Proč ho tlačej ke zdi? Kdo ho tlačí ke zdi?
Se s ním nemaj prát, ne?
Proč se s ním perou???
A proč ne k zemi? Proč ho tlačej ke zdi? 
Co udělal, že ho tlačej ke zdi??

- Čemu se směješ, můžeš mi to vysvětlit?!!!!
Ty by ses taky vztekala, kdyby Tě někdo tlačil ke zdi.
Proč se směješ? Co je na tom divnýho???"


To musí být pěkně nepříjemnej, já bych taky byla nepříjemná, KDYBY mě někdo tlačil ke zdi.
Proč se směješ? TY jsi tak trapná!!!

- "Ale oni ho nikam netlačej..."

- "TAK proč mi to říkáš? Vždyť jsi to sama četla???!!!
Tlačej, vždyt jsi to sama říkala. Lžeš jak dlaždič...Nejdřív mi řekneš, že ho někam tlačej a pak řekneš, že ho nikam netlačej.
Víš, že strašně lžeš?!!

Ty mi to nedokážeš vysvětlit, ale pořád se směješ.
Nad jednou větou, která je normálně jasná a pochopitelná.
Někdo ho rve ke zdi, tak je nepříjemnej. Jenom se brání, ne? Taky by ses bránila. To je normální a pochopitelný, ne?"
TAK KDO mu to udělal a PROČ mu to udělali? CO provedl???"

- "To se myslí při nátlaku.."
-."No to je ještě horší, třeba ho vydíraj nebo ho k něčemu nutěj..."

- "Tak jinak: 
Když chci něco po Jendovi dobrovolně, tak to udělá, když na něho tlačím, tak jde do afektu..."
- "Jak a čím ho tam tlačíš???? Taky ho tlačíš ke zdi? To seš taková krutá matka???"!!!
A proč ho tam tlačíš? A za co? Co ti udělal? Jsem tě ještě neviděla.""

- "Netlačím na něj fyzicky, ale jenom slovně... nutím ho slovem..."

- "Slovně ho dáš ke zdi? TO SNAD NEJDE.
 Co je na tom vtipnýho???"

- "Pod nátlakem nic neudělá..."
- "No to je jasný, ne? Když na tebe někdo tlačí, tak to akorát kopeš, ječíš, řveš, vztekáš se a snažíš se bránit, ne???"

- "Jako že ho tlačím, aby něco udělal..."
- "Jak a čím?!!! PROČ???"

- "Jako že ho nutím, aby něco udělal. 
- "TOU zdí? To ho přinutíš tím, že ho narveš ke zdi??? No to mě bys teda nepřinutila!!"

- "Tak jinak: 
Když nechceš vysypat koš, tak ti řeknu, že jestli ho nevysypeš, tak se nebudeš dívat v půl sedmé na Simpsonovi.
- "No to ani nechci. Mě to nezajímá, já je nemám ráda. To bych se radši nechala narvat ke zdi, než abych se dívala na Simpsonovi. Nebo spíš do zdi, abych ten koš nemusela vysypávat vůbec.
- "Tlačím tak na tebe."
- "JAK a čím? Já jsem nic neudělala. Ale já jsem  opravdu nic neprovedla.  Proč mě tam chceš tlačit???! Ty seš tak zlá, to jsem si o tobě nemyslela."

- "To byl jen příklad!!"
- "Jakej příklad? Copak jsme v matematice? Já nechci počítat příklady, mám prázdniny!"

- "Tak ještě jinak: 
Ten kluk má holku a chce se s ní vyspat. A ona mu řekne, že pokud si nevyčistí zuby, tak s ním nebude spát. 
(Nesmějte se! Mě nic jiného v tu chvíli nenapadlo. V PPP říkali, že Asperger bývá cca o 7 let zpátky. No tak vysvětlujte něco 8 letému dítěti...)

....řekne mu nějakou podobnou větu a tím ho "tlačí ke zdi". Nutí ho k něčemu. Manipuluje s ním. To se JEN tak říká..."

- "Protože si nevyčistí zuby, tak ho narve ke zdi? To ho bude rvát ke zdi jenom proto, že si nevyčistil zuby?
Tak on to radši půjde udělat, jen aby se tý zdi vyhnul. Protože kdyby to neudělal, tak ona ho narve ke zdi...."

(Tento rozhovor probíhal CELOU hodinu - od půlnoci do jedné hodiny ráno a konce jsme se nedobraly....)

22 komentářů:

  1. Asi to je chvíli k smíchu, ale po hodině (ne)plodné rozpravy o významu ustáleného úsloví ten smích asi hodně zatuhne.
    Máš hodně trpělivosti a lásky. Zatrolené doslovné chápání.
    Ale je pravda, že některé příklady v předešlých článcích mě taky dostaly. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Zdravím. Když to Elišce vysvětlíš, pamatuje si už příště podobné slovní obraty nebo je zase naprosto zmatená a neví o čem je řeč? Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Drahá paní Amélie, máte to opravdu těžké...

    OdpovědětVymazat
  4. uf a poklona vaší trpělivosti tak to vysvětlování by mi fakt umořilo - 100x nic umořilo slona Lída

    OdpovědětVymazat
  5. Vidno, že Eliška to bere doslova. Asi to chce znovu vysvětlit,třeba potřebuje tuhle novinku zažít, vyspat se z toho a dobere se podstaty.
    Jak chápe i další srovnání a příklady?
    Třeba Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá?
    Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu...

    Asi nechápe srovnání, možná to chce čas.
    Při čtení to působilo legračně, navíc je Eliška opravdu upřímná a vypálí, co ji zrovna napadne, to je dobře!, ale dovedu si představit tvou rozmrzelost, když ani po hodině jste se ničeho nedobraly...
    Snad to půjde. Vydrž, Amélko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Spoustu přísloví, příkladů nebo dvojsmyslů jsem jí vysvětlovala, ale ne vždy to chápe a ne vždy to přináší poučení do budoucna...pokud někdy vůbec...

      Vymazat
  6. Taky by me zajimalo, jak to Eliska dela, ze muze bezne fungovat. Pri precteni tohoto rozhovoru me mimodek napadlo, "to je na panaka", ackoliv absolutne nic nepiju. A hned me napadlo, jak by to asi pochopila Eliska. Ale normalni bezna mluva je plna takovychto prirovnani a nektere jiste chape jako ostatni, neverim, ze ne. Vzdyt to by snad nemohla ani v beznem svete existovat?
    Hana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě že funguje "normálně", někdy líp, jindy hůř. Někdy mě nechápe dvakrát za den, jindy šestkrát za hodinu...

      Vymazat
  7. no ano, aspergeři všechno hodně rozebírají.
    Občas říkám Petovi, aby už přestal nebo mi vymluví díru do hlavy.
    Oni běžné věci berou jinak.

    Jednou mi Peta říkal :
    " Mami já vím, že musím dělat takové ty namlouvací rituály, když chci s někým chodit. Ale já to jako autista neumím. Nestačilo by, kdybych té dívce vypočítal nějaký složitý matematický příklad ? "
    Já na to : " No kdyby to byla Einsteinka, tak by to stačilo. Jinak ne. "

    Míša

    OdpovědětVymazat
  8. Musím říct, že mě velice dojal Eliščin soucit a schopnost empatie, kterou autisté běžně postrádají. (Má dcera by se tomu zasmála, nebo by řekla, že by toho dotyčného tloukla.) Jarmila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarmilo, ta věta mě taky zaujala, ale možná si představila sebe v podobné situaci a bylo jí líto sebe? V běžném životě bych řekla, že nemá soucit, nemá empatii, pochopení nula... Kolikrát jsem s ní mnoho věcí rozebírala a soucitu, pochopení a empatie jsem se nedočkala. Takže není to tak, že by litovala třeba svou sestru či mě...

      Vymazat
    2. Milá Amélko, všimla jsem si, že je Jeníček ostříhaný nakrátko,myslím, že poprvé v životě, a moc mu to sluší.To Vy sama? Možná jsem přehlídla článek, kde o tom píšete...Marcela

      Vymazat
    3. Ano, Jendu v co největší rychlosti stříhám sama. Článek asi nebyl, tentokrát jsem nestíhala fotit.

      Vymazat
  9. Řekla bych jí to asi tak, že pokud bude chtít třeba psát (třeba i obyč. blog) a být v tom úspěšná, bude muset hodně číst, aby právě tyto slovní obraty vůbec byla sto pochopit. Začala bych tím, že bych jí vysvětlila, co znamená říkat něco "obrazně" a možná bych jí sehnala nějaké knihy k tomto tématu, určitě něco bude. Nějaké fráze, obraty, umím se vžít do její situace, protože autisti se chovají jako cizinci ve své zemi, často spíš jako mimozemšťané, i když třeba rodný jazyk umí. Ukázala bych jí toto: http://cs.wiktionary.org/wiki/Kategorie:%C4%8Cesk%C3%A9_fr%C3%A1ze
    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odkaz jí ukážu, díky. Mám dokonce pocit, že tohle jsem jí už kdysi vytiskla a že jsme to probíraly. Vysvětluji jí různé fráze. http://auticekjenicek.blogspot.cz/2012/05/ilustrovana-frazeologie-josef-lada.html

      Vymazat
  10. Napíšu asi uplnou blbost, ale napadlo mě, jestli si tím Eliška nesnaží získat trochu pozornosti pro sebe...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že ne (a Eliška taky tvrdí, že ne). OPRAVDU to nechápe.

      Vymazat
  11. A nepomůže třeba nakreslit dva obrázky - načrtnout - v jednom jak někdo někoho tlačí na zeď a druhý, jak někdo na někoho mluví a zdůraznit, že toto slovo má víc významů, jeden fyzický (se zdí) a druhý je abstraktní (který pouze vyjadřuje pocity z nějaké situace). Ono je potíž, že se pak celé vysvětlování dostává do roviny, kdy už se ani nic nevysvětluje, prostě se v tom plácá... je to zatěžko, snad jen zdůraznit, že jsou to dva úplně jiné významy, stejně jako koruna je koruna stromu nebo koruna jakožto měna. Taky to spolu nic nemá.

    Tak jak tak držím palce, věřím, že Eliška se snaží a časem se bude chytat více a více, v těchto hříčkách.. :)

    Eliška/siopie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I nakreslit by šlo....ale za a) to moc neumím a za b) na to při rozhovorech není čas, při stovkách maličkostí denně na to není čas... Kdyby se našel někdo, kdo umí malovat, ráda uvítám obrázky přísloví a ustálených frází...

      Vymazat
  12. Amélko krásné a hlavně klidné Velikonoce.
    IVA

    OdpovědětVymazat
  13. Já vždy říkám holkám,že mám hlavu jak pátrací balón.Tak mně tak napadlo,jak by na to asi Eliška zareagovala :) U nás kupodivu spoustu obratům nerozumí Terča,vždycky se ptá Co znamená...?A taky je jí těžko něco vysvětlit,vše bere hodně doslovně...Martina T.

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...