Tohle mi přišlo mailem a se svolením autorky uveřejňuji:
„Ty jsi fakt autista!“ slýchávám od svých více či méně opravdových
přátel. V minulosti jsem tomu nepřikládala váhu; jsem sice podivín, ale
autista? Kdo je vlastně autista?
zeptala jsem se sebe sama až ve chvíli, kdy jsem prvně viděla film Mary a Max
(do té doby se má představa o autismu omezovala na Rainmana). Postava Maxe mi
obzvláště imponovala – v mnohém mi připomínal mé vlastní vnímání a obsese.
Max trpí (?) Aspergerovým syndromem.
Nikdy jsem nenavštívila
specialistu, s nímž bych rozebírala svůj vnitřní život. Nemám ve zvyku
odkrývat své soukromí. Pravdou je, že se stydím. Jelikož jsem formálně vnímána
jako relativně úspěšný a chytrý člověk, je mi hloupé zatěžovat ostatní svými
malichernými problémy. Ale i přes dojem úspěšnosti je mi tento pohled naprosto
cizí. Necítím se tak. Pociťuji spíše prázdnotu a tíživou nezávislost, vlastní
nedůležitost. Nenávidím se a většinu času je mi bytí protivné. Trpím insomnií a
mám podrobný plán, jak skoncovat se životem (zatím ale nepřišel ten správný
čas). Nejsem si jistá, zda (ne)jsem aspík nebo zda (ne)jsem zasažena depresemi.
V raném dětství jsem prý byla
hyperaktivní a zvídavé dítě; nebojácné, ale vybíravé v jídle. Z pozdějšího
věku si pamatuji, že jsem měla poměrně specifické okruhy zájmů, které byly po
jisté době střídány jinými, nepoznanými obory. Tu jsem se zajímala o skauting,
tu o astronomii, tu o kynologii, jindy zase o vážnou hudbu. Do početného
kolektivu dětí jsem prvně přišla až na základní škole, kde jsem – jako jediná –
nikoho neznala (protože jsem nechodila do školky). Pozorování jejich úspěšných
a radostných vztahů pro mne bylo částečně nepochopitelné, částečně frustrující.
Později mne děti šikanovaly (a vydrželo jim to několik let). Nikomu jsem se
s tím nesvěřila. Byla to má prohra a nechtěla jsem, aby tím rodiče trpěli.
Ačkoli byli (a jsou) milující, v poměrně nízkém věku jsem se dozvěděla, že
jsem dítě neplánované, a tak se cítím (i nyní) jako zátěž. Obávám se, že jim má
existence ničí životy. A nejen jim: všem.
Vztahy se spolužáky se zlepšily
po příchodu na střední školu. Po zhruba dvou letech studia se má osobnost „vyprofilovala“ a lidé mne začali více
respektovat; přestože naše světy byly a jsou neslučitelné, vzájemně jsme se
s novými spolužáky naučili jakési koexistenci. Prvně jsem to pocítila,
když mi spolužačka sdělila: „Vždycky jsem
chtěla mít divnou kamarádku!“
V sociální interakci jsem
výrazně nezdatná. Neumím se vyrovnat s neverbální komunikací. Jakkoli jsem
v dětství a pubertě zahrnovala okolí nepřiměřeným očním kontaktem,
v posledních letech se situace otočila a vydržím se při komunikaci dívat
do očí jen několika málo lidem. Co se týče ostatních projevů řeči těla, jsem
zvyklá si jejich význam pro komunikační situaci dohledávat v odborné
(ačkoli přesnější označení by bylo spíše populárně-naučné) literatuře.
Hovořím-li s lidmi,
potřebuji dostatek času. Ve svých promluvách dělám pauzy – jsem zvyklá uvažovat
v jednotlivých „blocích“ a pomlky nutně potřebuji pro utřídění myšlenek a
rozmyšlení si větných struktur, pomocí nichž je předám. K některým
rozhovorům jsem schopná se vracet a plynule na ně navazovat i po několika
měsících nebo letech. Jedná-li se o takto široký časový horizont, obvykle
s danou osobou vedu fiktivní rozhovory ve své hlavě, které později
aplikuji na dané, již reálné, situace. Při komunikaci se potřebuji plně
soustředit na gró rozhovoru. Za velice rušivé pokládám především zvuky. Nejvíc
mne rozptylují (a rozčilují) zvuky „na pozadí“ – tiché a monotónní (šum dopravy
ve městě, větrák, tiše puštěné rádio…). Jelikož ale ráda poslouchám hudbu,
řeším to tak, že si při práci pouštím pouze alba, která důvěrně znám (a nemusím
se na jejich poslech tedy soustředit). Nebo jazz.
Zdá se, že ve společnosti cizích
lidí nebývá příliš dobře přijímán můj humor. Nemám v sobě zabudovanou
(sebe)důvěru, a tak – abych se vyhnula vlastnímu zklamání – jsem hodně cynická
a pesimistická. Asi až moc. Mám tendenci stavět se do role pozorovatele a
zaznamenávat nejrůznější vzorce chování jednotlivých lidí (a přehnaně lpím na
přesnosti). Někdy si z toho dělám legraci, jindy se vší vážností
napovídám, kde se třeba nacházejí hledané předměty. Hledači potom bývají
vysloveně šokováni tím, že si uvědomuji a pamatuji třeba to, do které kapsičky
v kabelce si daný předmět obvykle uschovávají. (Ještě šokovanější bývají, když
je konfrontuji se svou nespokojeností s tím, že svůj vlastní předmět
umístili ve své vlastní tašce na nesprávné místo.)
Dost se liším i ve způsobu
vnímání a řešení problémů. Vyhýbám se emocionalitě – jakmile cítím, že ustupuji
ze svých přísně racionálních a systematických způsobů, snažím se všemožně nabýt
odstup. To platí především o vztazích. Mám jednoho důvěrného přítele, kterého
si nadmíru vážím a mám jej ráda. Ale blízkost je pro mne velice vysilující,
protože emoce vnímám asi trochu jinak, než jak je obecně předpokládáno. Být si
blízká s více lidmi bych nedokázala. Ani psychicky, ani fyzicky (mimo
tohoto přítele nesnesu, aby se mne někdo dotýkal nebo stál v mé osobní
zóně). Neumím dávat najevo lásku nebo radost a především členové rodiny jsou
z toho smutní a často mi říkají, že je nenávidím. Není to pravda, ale
neumím jim přiblížit své vnímání. Zraňuje mne, jak se mne neustále pokoušejí
analyzovat a říkají mi, jak se cítím - ve svých soudech by totiž nemohli být
vzdálenější pravdě…
Problém mám i s negativními emocemi – nedávám je
najevo a o to více mne to vnitřně drásá. Příkladem za všechny je žárlivost –
zatímco většina lidí je otevřeně uražená, že jim není věnována pozornost, já se
vnitřně utápím v přesvědčení, že se jedná o další důkaz toho, že na mně
nikomu nezáleží, že jsem zbytečná a na obtíž. Potom s daným člověkem
potřebuji nějaký čas nebýt v kontaktu, abych se dokázala smířit s tím, že
mne nemá rád.
Další velkou kapitolou je
koordinace. Značné potíže mi činí jemná motorika (zapínání knoflíčků u košile,
navlékání nitě na jehlu, šití obecně…) a tanec. Obecně nejsem kompatibilní
s multitaskingem. Své úlohy systematicky a schematicky dělím do dílčích
úloh, které po provedení vzájemně propojuji v celek. K tomu ale
potřebuji jistý čas, a proto je pro mne obtížné například sledovat konverzaci
více osob. Po chvilce snahy upadám do svých vlastních myšlenek a dále nevnímám.
Konverzace face to face mne vysiluje – po jednom „přátelském kafíčku“ potřebuji
několik hodin spánku, abych zregenerovala mysl i tělo.
Mám mnoho rituálů a obsesí a
pečlivě vybudovaný systém „bezpečného
přežití“, jehož jádro spočívá v taktické poloze mé osoby
v kontextu prostoru. Nikdy nejsem uprostřed davu, vždy si stoupám na
odlehlá místa, v místnostech do rohů – zpravidla do těch, z nichž by
byl případně nejvýhodnější přesun ke dveřím, a tedy ven. Sedám si vždy na kraj
řady, do metra nastupuji pouze určitými dveřmi. Mám v oblibě pravoúhlé předměty
a jejich rovnoběžné zarovnání (třeba kuchyňské prkénko rovnoběžně zarovnané
s okrajem linky). Znepokojují mne neukončené děje – z běžného života
jako příklad za všechny poslouží nesprávně zavřený šuplík. A obecně mám
největší problém se změnami. Kromě velkých změn, z nichž si dělá těžkou
hlavu většina lidí, mi vadí i to, když maminka uvaří uzenou polévku a místo
mrkve, celeru a nudlí tam dá třeba hrášek nebo kapání. To mi potom polévka
nechutná ne proto, že by byla špatná chuťově, ale proto, že obsahuje
ingredience, které do ní nepatří.
Odmítám si sedat na jiné než „moje“
místo, lhostejno, zda se jedná o naši kuchyni, židli v posluchárně
nebo místo v tramvaji. Je pro mne „životně“
důležité, aby si vše zachovávalo svůj řád. I proto si ráda sepisuji rozvrhy
činností (do diáře, po hodinách) a za všech okolností postupuji stejně (každé
ráno si pouštím stejnou písničku, neodcházím mimo domov bez hodinek, nařizuji
si tři budíky, apod.).
Než někam jdu, jsem pod velkým
tlakem. Musím si představovat, jak to bude probíhat, dopředu si připravuji své
repliky a obrazy toho, jak bych se měla tvářit. Nakonec si ale vždy připadám
nepatřičně a jako blbec, protože protějšky nedodržují svou roli dle schématu,
které jsem jim ve své imaginaci přidělila. V kontaktu s prodavačkami
v obchodě se celá třesu, dívám se do země a odpovídám tak potichu, že se
mne neustále doptávají, co jsem vlastně říkala, což mne vyvádí z míry
ještě víc.
Asi jsem trochu roztržitá – často
(popravdě většinu dne) jsem duchem zcela nepřítomna, „toulám se po
hvězdách“. To potom vůbec nevnímám a ze
snění mne vytrhne až rozčilené okolí, které se zlobí, že nevnímám. Podobně se
„zasekávám“, když je mi položena (mnou) nečekaná otázka nebo když mi někdo
chodí za zády. Jsem z toho nervózní stejně, jako když při přemýšlení
nesmím chodit (nebo alespoň přešlapovat na místě), ale musím sedět.
Zbytek života strávím o samotě;
už dále nesnesu pocit, že všechny obtěžuji. Vím, že se mnou nelze žít. A mrzí
mě to. Omlouvám se, světe.
Ľudské duše sú také hlboké...
OdpovědětVymazatTento příspěvek mi v mnohém připomněl samu sebe...Až na to, že se (zatím úspěšně) snažím potlačit veškeré rituály a obsese... Lucie
OdpovědětVymazatAz napadne se to podoba moji malickosti, ale jedina vec, jak se srovnat s necim takovym (u me neni stanovena diagnoza, ale to je jedno - v tyhle zpovedi se az napadne vidim,) je vykaslat se na to, co si mysli ostatni. I ta socialni interakce (to, co povazuju i u sebe za nejvetsi problem) se da naucit, ale musi se chtit. Je ale pravda, ze porad mam slaby mista, jsou veci ktery i nadale me rozcilujou a situace se muze vystupnovat. Nejcasteji, kdyz po me nejaka socka chce penize, na ty jsem pekne sprostej. Nesnasim fetaky a flakace. Kdyz se muzu o sebe postarat ja, tak oni taky.
OdpovědětVymazatPrvni predpoklad je naucit se zit sam se sebou. Pak uz to jde celkem samo.
Kdyz se nechce, tak je to horsi, nez kdyz se nemuze.
Já bych řekla, že to je Aspergerův syndrom, kombinovaný s ADHD + ještě možná nějakou úzkostnou poruchou. Měla by podle mě navštívit alespoň psychologa, protože tohle se mi nezdá v pořádku.
OdpovědětVymazat