Týždeň v živote jedného Malého Aspergera
Bežný školský týždeň. Bežný rozvrh hodín. Tá istá cesta do školy, rovnakí učitelia a deti. Na pohľad nič nového. Ale možno len pre nás, „normálnych“. Hlavní hrdinovia: Malý Asperger a jeho Ustarostená Mama.
Pondelok:
„Deti, preneste si veci do 1.B, vaša triedna tu dnes nie je, budete spojení,“ hovorí dobre známa pani učiteľka obľúbenej matematiky.
Ustarostená Mama Malého Aspergera spozornie: „Zlatíčko, nebude ti to vadiť?“
„Ale nie, mami, mám tam kamarátov, to bude dobré.“
„Tak fajn, prajem ti pekný deň.“
Ten istý deň pri školskej jedálni:
„Mami, nezjedol som obed, som vystresovaný a ani neviem, či mám jesť alebo nie.“
Popoludnie prebieha úplne bežne a Ustarostená Mama to hodí za hlavu.
Utorok:
„Deti, preneste si veci do 1.B, vaša triedna tu dnes nie je, budete spojení,“ hovorí dobre známa pani učiteľka obľúbenej matematiky.
A scenár sa opakuje aj s problémom s obedom. Môj Malý Asperger sa ale usmieva a ja netuším, čo nastane.
Streda:
Ešte stále spojená 1.A a B. Malý Asperger nechodí na výchovy a tak nemá poslednú hodinu. Keďže mu nikto nepovedal úplne presne, narovinu a doslovne, že sa tento týždeň má riadiť rozvrhom 1.B, Malý Asperger po tretej hodine odchádza z triedy. Myslí jedným smerom - je streda, mám 3 hodiny. Mám 3 hodiny, nech sa deje, čo sa chce.
„Mamička, váš syn dnes odišiel svojvoľne z vyučovania po tretej hodine. Nevedela som, čo sa deje.“
„A povedali ste mu, že sa má riadiť rozvrhom 1.B?“
„Nie, ale je to jasné, tento týždeň je v 1.B, takže platí rozvrh 1.B“
„Prepáčte, ale môj syn má Aspergerov syndróm, ak mu informáciu nepodáte narovinu, nedokáže si domyslieť.“
Poobede:
„Zlatíčko, ako si sa mal v škole?“, vyzvedá Ustarostená Mama. „Povedal som Filipovi, aby vypadol.“
Ustarostená Mama zbledne: „A ďalej?“
„Ja som to už nedokázal vydržať.“
„Čo si nedokázal vydržať, ublížil ti niekto?“ Malý Asperger sa bezmocne pritúli a tečú mu slzy. „Poď, ospravedlníš sa Filipovi a ja zistím, prečo si sa pobil.“
„Obedoval si?“
„Nie, máme rybu a je na nej koža, keď som to uvidel, zdvihol sa mi žalúdok.“
„A to nemôžeš zjesť aspoň to, z čoho ti nie je zle? Veď nemáte len tú rybu.“
Štvrtok:
Scéna sa opakuje: neprítomná triedna, nechuť do jedla, precitlivelosť na všetko naokolo. Nepríjemnosť, zádrapčivosť, ufrflanosť...
Poobede:
„Miláčik, poď, v šatni je kľud, porozprávame sa.“ Malý Asperger nehovorí, len ticho plače v náručí Ustarostenej Mamy.
„Stalo sa niečo? Ublížil ti niekto?“ Odpoveď neprichádza.
V piatok po vyučovaní stojí Ustarostená Mama netrpezlivo pred triedou Malého Aspergera. Prichádzajúci spolužiak hlási, že Malý Asperger dostal poznámku, lebo sa bil. Prichádza Malý Asperger a Ustarostená Mama ho pošle na obed s nádejou, že tentokrát neodíde s prázdnym žalúdkom. Získala vzácny čas na preskúmanie situácie s poznámkou, a tak ide za učiteľkou.
„Áno, ja som mu dala poznámku, lebo sa pobil so spolužiakom. Je nepríjemný, zamračený, odmieta pracovať, nechce spievať...“
Ustarostená Mama tam sedí a zdôveruje sa, že jej Malý Asperger je celý týždeň „na päsť“, že sa za všetko háda, bojuje za každý centimeter, búri sa proti každému príkazu a ona je zaplavená pocitom, že ho len tlačí ako loptu do vody a je to zo dňa na deň horšie.
„Viete, mamička, tak mi napadlo, on tu celý týždeň nemá triednu učiteľku, chápete; iní spolužiaci, iná trieda, iný rozvrh, iní učitelia... Napadlo vám, že tých zmien bolo na neho priveľa? Ustarostená Mama zaborí tvár do dlaní a v duchu si zúfalo nadáva, ako mohla už po stý krát urobiť tú istú chybu a nepochopiť, že Malý Asperger nezvláda zmeny.
Vezme Malého Aspergera za ruku a odídu spolu do šatne. Vtedy spadnú zábrany a Malý Asperger sa otvorí:
„Vieš, mami, ja som to tak veľmi chcel zvládnuť, mám školu veľmi rád a mám aj v 1.B kamarátov, tak prečo to takto dopadlo? Ja už som nedokázal ďalej zvládať ten hluk, bolo ho oveľa viac, celá trieda bola iná, všetko sa robilo inak a už som nevládal a keď som povedal Filipovi, aby ma nechal a on neprestal, už som nevedel nekričať, aby vypadol, už som nevedel neudrieť toho chlapca... Najviac zo všetkého chcem, aby sa už vrátila pani učiteľka, nič z tohto by sa nestalo, keby som nemusel byť v inej triede, nebol by som taký vystresovaný!“
Ustarostenej Mame v tej chvíli zapadne ako ozubené kolieska celý týždeň do seba a tentokrát je to ona, kto ticho plače. Je nemilo prekvapená, že ani po toľkých skúsenostiach nie je schopná pochopiť, že jej Malý Asperger nedokáže zniesť zmenu.
Já taky nedokáži změnu snést. Kdyby byla k lepšímu tak ano. :)
OdpovědětVymazatMyslím že v běžném školství ukočírovat 25 - 30 dětí je dosti náročné samo o sobě a bohužel na to doplatí i dítě které potřebuje různé ohledy.Já sama bych volila pro dítě školu kde mají čas se těmto dětem věnovat a uchránila bych ho těchto stresujících situací je to zbytečné.
OdpovědětVymazat