Výsledky psychologického vyšetření z 21.9. 2012
Dětský autismus (F 84.0)
- dle adaptability autismus středně až vysoce funkční
- dle sociálního chování typ pasivní - úzkostný
- úzkostnost v sociálních situacích, adaptační potíže
- vysoká míra unavitelnosti
Lehká mentální retardace (F 70)
- motorický kvocient 71
- grafomotorický kvocient 59
- verbální skóre: 73 (s korekcí 63)
- abstraktně vizuální myšlení: 10.percentil
- projevy negativismu, verbální agresivita
Sociální chování:
- v testu teorie mysli chybuje i po korekci. Zvládl již separaci bez problémů, chodí s vyšetřujícím po budově, procházku venku vehementně odmítá.
Úzkostná sociální reaktivita, zmírněná nadstandardním vstřícným a uklidňujícím přístupem, přesto reaguje v určitých neohrožujících situacích velmi úzkostně.
Komunikace:
- Neverbální: oční kontakt navazuje, odezírá reakce. Omezená živost sociální exprese. Ukazuje. Přikývne a zavrtí hlavou při souhlasu/nesouhlasu.
Úroveň neverbální komunikace: 24 měsíců.
- Verbální: vyjadřuje se ve větách, v kontaktu s blízkými osobami je řeč spontánnější, při vyšetření hovoří úsporně, na otázky odpovídá, v konverzaci velmi nejistý. Vyjadřování celkově chudší, dysgramatismy, slovní zásoba testově na úrovni 3 3/4 roku.
Skóre ve verbálních subtestech : 73 - v hraničním pásmu lehkého mentálního postižení
Volná činnost, hra
- Při vyšetření hraje hry na iPadu. Sociálně imitační hru přijme pasivně, neví si rady se scénáři, nerozvíjí dialogy. Jednoduchá konstrukční hra.
Úroveň hry: 24-30 měsíců.
Abstraktně - vizuální myšlení: výkon na úrovni 4 1/2 let
Kvantitativní myšlení: v normě, přiřadí číslice k počtům, spočte předměty, vhledem již odhadne počet. Úroveň: 6 let.
Emocionalita:
Při vyšetření klidný, plachý až ustrašený, emotivita málo diferencovaná, občas se mírně pousměje. Střídání nálad, reaguje negativistickými výroky, křikem. Celkově úzkostná reaktivita, obtížně snáší změny. Emoce na úrovni věku nepopíše.
Adaptabilita:
- úzkostná reaktivita na změny. Pomáhá struktura a zajištění předvídatelnosti. Při přechodech v činnostech je nejistý, reaguje tenzí, někdy odtažením. Vyžaduje dopomoc s oblékáním, pleny.
Aktivita: usíná delší dobu, v noci spí většinou dobře. Úroveň pracovního chování: 4 - 4 1/2 roku.
Motorika:
- Hrubá: do schodů i ze schodů chodí sám, nohy střídá, chůze méně koordinovaná, dává přednost přidržování. Chytí i menší míč z kratší vzdálenosti, naznačuje chycení míče z výhozu, skáče méně koordinovaně po jedné noze, po druhé má obtíže. Úroveň dovedností hrubé motoriky: 4 1/2 až 5 let.
- Jemná motorika: knoflíky se snaží zapínat, přestřihne méně obratně papír. Úroveň dovedností jemné motoriky: 4 roky.
- Grafomotorika: velmi slabý přítlak na tužku, správné držení neupevněné, obtíže v koordinaci. Kresba postavy na úrovni hlavonožce. Úroveň grafomotoriky: 3 1/2 až 4 roky.
Závěr:
Dětský autismus středně až vysoce funkční, lehká mentální retardace, úzkostnost
Pro rok 2013/2014 doporučuji ODKLAD školní docházky.
V září 2014 rodiče upřednostňují nástup na běžnou ZŠ s asistentem, vzdělávání bude výhledově probíhat patrně podle programu praktické školy. Upřesníme před nástupem do školy.
Všechno jsem si pečlivě přečetla a přiznávám, že jsem ani netušila, co všechno se může nebo musí posuzovat. Něco dobré, něco horší, ale úplně nejhorší to nebude, Marci, a určitě se to Tvým přičiněním bude stále zlepšovat. Hodně štěstí a výdrž Tobě i Jeníčkovi!
OdpovědětVymazatTedy.. Máš můj obdiv. Co´s s klukem dokázala udělat je neuvěřitelné. Bravo!
OdpovědětVymazatSuper že až vysoce funkční, gratulka :)
OdpovědětVymazatTak to , že bude mít Jeník i mentální retardaci-jsem nevěřila. Mě příjde strašně chytré dítě!!
OdpovědětVymazatono dávají MR s tím,že to nelze změřit,třeba kvůli nespolupráci a tak.....taky sem koukala kolik že druhu mentální retardace je,krom klasiky ještě tyhle:
Vymazat*Jiná mentální retardace*
Do této kategorie patří jedinci u nichž nelze určit stupeň intelektové retardace pomocí obvyklých metod nebo je to nesnadné či nemožné (např.: nevidomí, neslyšící, nemluvící, jedinci s těžkými poruchami chování, autismu,…)
*Nespecifikovaná mentální retardace*
Mentální retardace je prokázána, ale není dostatek informací pro to, aby byl jedinec zařazen do jedné z předchozích kategorií
Zahrnuje: Mentální retardaci NS, mentální subnormalitu NS, oligofrenii NS
Existuje ještě jedna kategorie *Mírná mentální retardace* (IQ 85 – 69). Kategorie do níž spadají jedinci s opožděným rozumovým vývojem. K zaostávání došlo z jiných příčin než je organické poškození mozku, proto lidé s takovýmto IQ nejsou považování za mentálně retardované.
Tedy, já osobně z toho co tady na blogu čtu bych Jeníka tipla na nízkofunčního autistu (poklona Amelii, jak ho "táhne nahoru"), ale mentální retardaci rozhodně ne, jeví se mi dost chytrý...
OdpovědětVymazatStaňka
Chytrý je jen v něčem - např. počty. I já bych Jendu většinu času tipla na nízko (NFA) až středně funkční (SFA) autismus. VFA je možný výhled a já pevně doufám, že se tam Jenda časem "dopracuje".
VymazatPřesně nevím,co znamená stupeň vysoce funkční,škoda,že nehodnotí míru a posun,od minulého všetření ?A doporučují nějaké způsoby,případně léčbu,tyto instituce,nebo jen diagnostikují?
OdpovědětVymazatMusím říct,že je to dřina,také přeji výdrž a zlepšení,hlavně hodně sil.
Jinak to vypadá docela krásně, jen mne překvapila ta neverbální komunikace 2 roky, myslel jsem že to bude trochu víc.
OdpovědětVymazatS neverbální komunikací má velké problémy. Když nakrčím obočí nebo zkřivím obličej, tak se ptá, PROČ to dělám... Neumí číst gesta ap.
VymazatAž vysoce funkční... Tak to se opravdu hezky čte.
OdpovědětVymazatDržím palce k dalšímu posunu. Bude líp!
Ahoj Marci,je moc dobře,že se Jenda lepší,je to pro Tebe spousta práce a trpělivosti,ale tohle je velká odměna.Jsem moc zvědavá,jak to dopadne u nás,až se dostaneme na vyšetření.Jinak nevím,taky přemýšlím o škole,ještě máme dost času,ale přece jen to utíká.Nevím jak se Klárka ještě posune,uvidíme.Ahoj Jana
OdpovědětVymazatJani, držím vám palce. Neboj, budou se zlepšovat, mají přece skvělé maminky.
VymazatUrčitě při tvé péči a hlavně trpělivosti se Jeníčkův stav bude zlepšovat. :)
OdpovědětVymazatPižlíku, lepší se den za dnem. Trpělivá mravenčí péče přináší své ovoce.
VymazatTěm koeficientům ve druhém odstavci jsem nerozumněla, ale potěšilo mě Jeníčkovo hodnocení v kavantitavním myšlení, v tom je vážně kabrňák a jsem skálopevně přesvědčená, že do roka a do dne, bude i ostatní hodnocení o hodně lepší. :-)
OdpovědětVymazatPaní Marcelo, je to odborná zpráva o Jendovi, ale daleko více vypovídá o Vás - o Vašem nasazení, neutuchající snaze a zájmu, trpělivosti, fundovanosti, a lásce a lásce a lásce.... Hezky je to napsáno, díky "nadstandardním vstřícným a uklidňujícím přístupem". Hodně sil.
OdpovědětVymazatjako amatéra mě taky zaujalo : nadstandartním vstřícným .... a naopak -kresba postavy na úrovni hlavonožce ??? co je to za termín ? je to nehezké :( náš malej není autík -ale dost kresby má na úrovni velmi stejné :)
Vymazatjinak gratulace -je vidět Jendovo zlepšování každé 3 měsíce -jen tak dál :)
Hlavonožec je standardní termín pro jedno období dětské kresby, jak si matně pamatuju ze střední... nicméně u nás doma jsme sestřiným kresbám panáka, který měl podle její tehdejší definice hlavu, nohy, tři vlasy a čelo, říkali něžně "čuprďák" ;)
VymazatHlavonožec? To je to, co začíná malovat Jenda: Hlavu a nohy. "Postava" zatím nemá ruce, od toho hlavonožec.
VymazatAmélie,Jeníčku já Vám tleskám!!!Máte můj obdiv jak to spolu pěkně zvládáte!!!
OdpovědětVymazatKdyž vím, kolik PRÁCE za tím je, tak mi při čtení zprávy vytryskly slzy...má oční kontakt, naučil se kývat na souhlas či nesouhlas, mluvil s cizí paní doktorkou, na povel i pozdravil, tentokrát se tam neválel po zemi...Díky Bohu za ty pokroky.
VymazatTisíce hodin nácviků a přesto je na úrovni o několik let mladšího dítěte. Naštěstí to vím a netrápí mě to, jsem vděčná za každý pokrok.
Ale i tak vidím rozdíl Jendy a dvouletého syna kamarádky. Její syn je na tom v mnohém o hodně lépe než Jenda, ale pomalu ho doháníme:-)
Gratuluji Amélie, přidávám se ke komentáři, že děláš s Jendou opravdové zázraky. Bravo!!!
OdpovědětVymazatJenom za tu dobu, co čtu Jeníčkův blog, udělal ohromné pokroky! A teď to máš i písemně od doktorů :-)
OdpovědětVymazatGratuluji Amélie, přidávám se k ostatním komentářúm, že děláš s Jendou opravdové zázraky. Bravo!!!
OdpovědětVymazatMusela jsem to číst 2x a ještě googlovat.
OdpovědětVymazatTakový posudek jsem viděla prvně.
MOC vám oběma gratuluju!! A jen houšť!!!!
Docela dobré teda, myslela jsem, že je na tom hůř. Tož hodně sil do další práce!
OdpovědětVymazatMne taky zarazila ta LMR, zajimalo by me, jakym zpusobem se to proveruje, jak se to u deti s autismem testuje. Ja bych naopak rekla, ze musi byt nadprumerni, aby se mohly se svym hendicapem vyrovnavat. A Jenicek to docela zvlada, hlavne diky Vasi pomoci, Amelko.Ty pokroky tam opravdu jsou velke.
OdpovědětVymazatHana
Já myslím, že to je moc hezké čtení - gratuluji vám oběma. A hlavně je v tom vidět potenciál do budoucnosti - Jeníček se může jenom zlepšovat. Takže ještě jednou Amélko a Jeníčku - jste báječní a moc vám to přeji! Yvona
OdpovědětVymazatTaky blahopřeju! Je to především ocenění tvé práce a tvého nasazení. :-) Hodně sil na další cestu. :-)
OdpovědětVymazatDěkuju.
VymazatA´T vám ten nástup do školy příští rok vyjde...Jenda dělá pokroky od té doby co to tady pročítám...za rok bude zase líp...přeju vám to
OdpovědětVymazat