pondělí 8. října 2012

Metodika pro rodiče 3.



PRVNÍ SPOLEČNÉ ČINNOSTI
První společné činnosti s dítětem s autismem mohou být soustředěny na zaměření
pozornosti stejným či společným směrem. Orientujeme se na aktuální zájmy dítěte, např.
roztočený předmět, třepetavý pohyb větvičky nebo provázku, třpytivý předmět, oblíbené
bývají i pohybové aktivity jako běhání, házení nebo hlazení, lechtání, foukání. Sledujeme
jeho manipulaci s předmětem nebo aktivitu, kterou vykonává, případně mu dáme najevo
svou blízkostí, nebo nějakým jiným způsobem, že nás aktivita zajímá a rádi bychom se jí
také zúčastnili. Jakmile dítě projeví o naši účast v aktivitě zájem, přerušíme ji a necháme
ho, aby si o pokračování aktivity nějakým způsobem řeklo (vokalizací, gestem, manipulací
s rukou dospělého, kterou předtím předmět ovládal).
Pokud se nám podaří tímto způsobem
navázat kontakt s dítětem, můžeme tuto aktivitu záměrně vyvolávat, a tím získávat dítě ke
krátkodobé spolupráci.


VIZUALIZACE PRAVIDEL A POKYNŮ
Pro osobu s autismem je chápání různých společenských dějů a zvyků náročné,
a proto je třeba tyto jevy strukturalizovat (rozdělit pro zpřehlednění na jednotlivé úseky
a kroky) a podpořit vizualizací.

Základem požadavku určitého chování na dítě s PAS je vizualizace pokynů. Použití
karet s výrazným symbolem daného pokynu funguje jako podpora mluvených pokynů:
• Dítě s autismem může vnímat dospělého jako stále mluvící objekt, jemuž rozumí jen malé procento slov.

Proto nemusí pochopit důraz, který dáme na určitý pokyn. Vizualizované pokyny zdůrazní a vypíchnou určité důležité sdělení.
• Vizualizovat můžeme pokyny souhlasu a nesouhlasu (Ano x Ne, Správně x Špatně).

Ukázáním karty s výrazným verbálním doprovodem objasníme, zda považujme
určité chování za žádoucí, nebo naopak. Používání obou protikladů hodnocení
by mělo být vyrovnané, aby se dítě nejen orientovalo v tom, co nemá dělat, ale
i v tom, co naopak je hodnoceno kladně – za co ho chválíme.

• Vizualizovat můžeme i určité konkrétní nežádoucí činnosti (např. neplivat, ticho,
atd.). Symbol by měl být jednoduchý a výrazný (např. symbol dané činnosti
přeškrtnutý v červeném kruhu).  Použití tohoto „zákazu“ by mělo být ale časově
nebo prostorově omezené (např. vyžadování ticha během jídla; zákaz plivání
doma, ale povoleno na zahradě).

OSLAVY A JINÉ VÝJIMEČNÉ UDÁLOSTI
Většina dětí miluje Vánoce, oslavy narozenin (zvláště těch svých) a jiné události
spojené s překvapeními nebo dostáváním dárků.  Pro děti s autismem tyto speciální události mohou naopak znamenat nečekané narušení zaběhnutého řádu, které mohou vnímat výrazně negativně a podle toho na něj reagovat.

(JENDA podobné události nezvládá. To, co je pro zdravé děti radostí, to je pro Jendu vyjetím z jeho rituálů, změnou, narušením stereotypů a reaguje i na dárky velmi negativně.
Opakuje slova jako "vypadni, hoď to do popelnice, jsi hnusná, zlá, nechutná" ap., což pro dárce bývá velmi těžké. Babičky to moc nezvládají. Chtějí dítěti udělat radost a dítě na ně ječí, schovává se, hází věcmi a dostává se do afektu. Chtít po něm, aby vám podal ruku nebo poslouchal přání: "Všechno nejlepší..." je (zatím) nemyslitelné. Narozdíl od Elišky, která má podobné události ráda.)


Pokud chceme tuto událost přizpůsobit dítěti s autismem, snažíme se, aby byla oslava
co nejvíce předvídatelná a pro dítě příjemná i za cenu porušení některých zvyklostí:
• Události zaznačíme do denního (týdenního) režimu, aby dítě mohlo událost
očekávat.
• Pokud by přijetí dárku (dosud neznámého předmětu) mělo být pro dítě stresující,
raději porušíme pravidlo překvapení a ukážeme dárek s předstihem (dítě se
s nezabaleným dárkem seznámí, pohraje si s ním a až potom mu dárek znovu
ale oficiálně předáme na oslavě), případně vezmeme dítě s sebou do obchodu,

kde si dárek samo vybere a necháme jej sledovat, jak dárek balíme (ví tak, co v kterém barevném balíčku je).
• Pro větší přehlednost můžeme opatřit dárek jmenovkou s fotografií, bude tak
jasnější, komu je dárek určen.

• Oslavu můžeme pro lepší předvídatelnost rozfázovat na jednotlivé posloupné
děje, z kterých se skládá (např. oslava narozenin sestává z přijetí blahopřání,
fotografování, sfouknutí svíček, rozbalení dárků, jezení dortu). Jednotlivé aktivity
a jejich posloupnost vyznačíme vizuálně procesuálním schématem, které by
dítěti mohlo pomoci v orientaci, co se právě děje a co ještě bude následovat.

• Můžeme vytvořit i sociální příběh (např. fotoalbum s jednoduchými popiskami,
které dítěti čteme při prohlížení, nebo krátké povídání s obrázky aj.) o tom, jak
přesně daná událost bude probíhat u něj doma, co může očekávat od okolí a co
budou očekávat ostatní od něj.

ZDROJ:
http://www.apla-jm.cz//wpimages/other/art555/Odstranovani-barier_Metodika-pro-rodice.pdf

1 komentář:

  1. Když se tak zamyslím, mohlo by se říct, že život autisty je smutný, když se nedovede potěšit proměnami, které nám život nám denně poskytuje... ale to vidíme jen ze svého hlediska. U autisty to bude právě zcela naopak.
    Proto je i těžké najít něco společného, které by poskytlo oběma, zdravému i nemocnému, radost, pohodu a štěstí.

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...