pondělí 20. června 2016

Výchovná pravidla u dětí s PAS

http://www.maminko-udelej-to-ty.cz/news/vychovna-pravidla-u-deti-s-poruchou-autistickeho-spektra/

Pár postřehů z článku:
Milí rodiče dítěte 
                               s Aspergerovým syndromem,
                                                                             pokud máte pocit, že se ze svého dítěte definitivně zblázníte ve velmi krátkém časovém horizontu, cítíte se vyčerpáni, unavení a bez nálady, nevěšte hlavu. Nejste v tom sami!
Mnoho dětí s Aspergerovým syndromem již ve věku 3 až 6 let mají na všechno velmi vyhraněný názor, na kterém neústupně trvají. Nedají se “opít rohlíkem” a zmanipulovat jako ostatní děti. Mají zkrátka svoji hlavu, silnou vůli a vědí přesně co chtějí, ale i co nechtějí.
Každodenní práce s těmito dětmi je pro pečovatelskou osobu velmi vyčerpávající, zvlášť, když nemá náhradníky a možnost oddechu bez dítka.
Protože, ať chce po dítěti cokoliv, většinou uslyší od dítěte: "ne". Už jen z principu. Tyto děti mají tendence neustále s něčím nesouhlasit a obecně neposlouchat. A to i přesto, že jsou z tohoto neustálého odporu samy unavené (ale to přiznají až v pozdějším věku}
U běžných dětí většinou platí, že se snaží rodiče potěšit a zalíbit se jim, záleží jim, aby rodiče byli spokojeni.
Asperger dělá všechno proto, aby byl spokojen hlavně on sám.
U dětí s AS je problém, že nerespektují autority. A to i tehdy, když dospělou, celodenně pečující osobu milují z celého srdce. A věřte, že láska Aspergera je neskutečně intenzivní. Pokud miluje, chce ale vlastnit, omezovat a diktovat…

Výše jsem psala, že nemáme akceptovat vrtochy dítěte a jeho snahu diktátorsky řídit chod rodiny, to však neplatí v případech, když je jeho odpor opodstatněný, daný jeho poruchou. Mnoho z dětí s AS trpí přecitlivělostí na materiály, světla, chutě a složení jídel, vůně, zvuky, apod. Taky špatně snáší změny v programu, v prostředí i v osobách. Pokud má dítě např. panickou hrůzu z návštěv, chce do školky chodit stále stejnou cestou, nebo nesnáší silonové punčocháčky a vlněné svetry, nechce chodit na hlučná a přelidněná místa, nebo nechce jíst to anebo ono, apod. to neznamená, že máte rozmazleného spratka, a že když to nevadí nikomu jinému, musí si zvyknout i vaše dítě. Není tomu tak. Tyto věci máte povinnost respektovat a POVINNOST změnit ke spokojenosti dítěte. A je i vysoce pravděpodobné, že bude poslušnější a klidnější. Dítě mohou dráždit věci, o kterých nemáte ani ponětí. Je třeba zjistit na co je vaše dítě citlivé, popř. jaké má fóbie a strachy a přizpůsobit se mu. Pokud vám dítě říká, že má z něčeho strach a úzkost, musíte to vždy brát velmi vážně a děsivé věci odstranit. Ať to zní sebebanálněji, dítě může poděsit třeba nafukovací balonek, zvuk vysavače, nově přeskládaný pokoj. Nedělejte nečekané změny, dítě připravte a informujte ho včas. Nepohodu u dítěte může vyvolat i strava, může být na některé chutě, kombinace, či konzistence přecitlivělé. Nevymýšlí si, ani nechce zlobit. Nikdy jej nenuťte jíst to, k čemu má odpor. Pokud např. nechce dítě jíst nudle s mákem, věřte mu. Zrnitá struktura máku mu může přijít na jazyku nepříjemná, ba odporná a nepoživatelná. Nikdy nenechejte dítě hladovět s domněním, že jej pak snáze přinutíte sníst odmítanou potravinu. Dítě bude raději hladovět, než aby dalo do pusy to, co se mu hnusí.

”Pokud něco chceš, přijď a slušně požádej.” Děti s AS mají totiž tendence chovat se v rodině jako svrchovaný vládce a s vrozenou přirozeností udílejí rozkazy tak, že by se za to nemusel stydět ani admirál loďstev. Nedegradujte se do role služky, či komorníka, trvejte na zásadách slušného chování v rodině. Vysvětlujte stále znova důležitost slov-"prosím, děkuji" apod. Dokud dítě slušně nepožádá, nevyhovte. Přeji vám pevné nervy, bude se vás snažit komandovat x-krát za den, prakticky nepřetržitě.
Oceňujte každý pozitivní krok ve zlepšení chování, a když dítě naznačí, že už chce být hodné a chce se zklidnit, zapomeňte na vše, co se stalo, odpusťte, nevyčítejte, nepřipomínejte, nebuďte nepříjemní, snažte se dělat, jakože se nic nestalo a ukažte dítěti příjemnou tvář. Dítě brzy pochopí, že chovat se dobře se mu vyplatí, že budete ochotnější plnit jeho přání, hrát si s ním apod. Oceňte, kdykoliv se váš malý Aspíček snaží být hodný, je to pro něj tak! těžké….
Platí chválit, chválit, chválit. Přehnaně, zahrajte dítěti divadlo, jak je vaše dítě to nejúžasnější na světě, když se mu něco povede. Uvidíte, jak se bude příšte snažit. Asperger potřebuje v emocionálni oblasti přemrštěné podněty, takže si nepřipadejte jako hlupačka, že přeháníte. To, co stačí nám ostatním naznačit, Aspergerům nedochází, suchá pochvala, nebo pohlazení po hlavě (pokud to snese) nestačí. Ovšem neodměňovat sladkostmi. Odměňovat:
1) divadelní pochvalou (ale pozor nekřičet nečekaně, nedělat nečekaná gesta, neděsit - nutno odhadnout individuálně dle dítěte)
2) pozorností - za to, žes byl tak hodný a v čekárně u doktora skoro neběhal a nekřičel, si budeme hrát to a to (co má rad)-pexeso, karty, malovat, házet s míčem, půjdem na hřiště, apod...
3) dárkem - pastelky, barvy, omalovánky, malá hračka, apod.
4) výsadou – můžeš si hrát hodinu na počítači, apod.
Nepoužívejte ironii, nadsázku – nečekejte, že dítěti skrytý význam dojde. Nedojde. Je to příliš těžké. A je vaše povinnost každé rčení a ustálené úsloví názorně vysvětlit. Aby se dítě později mezi dětmi neznemožnilo jako nechápavé, až hloupé. Ovšem nebojte se mu naopak vysvětlovat složité věci, které ho zajímají, např. pokud se dítě v 5letech zajímá o vesmír, nakupte mu knihy a sedněte si s ním a vysvětlujte. Podporujte dítě v užitečných věcech. Dejte mu na výběr více možností, čemu se může věnovat, nechte ho poznat široké spektrum témat. 

Více zde: http://www.maminko-udelej-to-ty.cz/news/vychovna-pravidla-u-deti-s-poruchou-autistickeho-spektra/

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...