pondělí 4. října 2010

Návod k použití.....

Jeníček:
Vzhledem k inspiraci na internetu a vzhledem k tomu, že možná chcete vyjít vy se mnou a já občas s vámi, předkládám vám takový malý  "návod k použití", abyste věděli, jak na mě..... :-)

Sebeobsluha:
Když chci, umím si svléknout ponožky, tepláky a vyzout boty. Nebo sundat plenku. Bohužel to není často...
Občas si sednu na nočník (asi 2 x v životě), ale NIC jsem tam zatím neudělal.
Prosím, nenuťte mě (zatím), nemám to rád.
Nesnáším česání a stříhání nehtů. Pokud mě chcete naštvat, použijte některou z těchto dvou možností. :-)
kopie---img_0699.jpg
Pití:
Doma vyžaduji lahvičku s dudlíkem, ale zvládám to i z hrnečku (třeba u babičky). Piju čaj, jablečný džus, ale i čistou vodu.

Jídlo:
Jím většinou suché věci - kolínka, brambory, suchý kukuřičný chléb, piškoty, rohlík, tyčinky, Kinder řez, salátovou okurku, Brumíka. Mám rád malinový actimel.
V poslední době jím občas jablko a banán.

Hrubá motorika:
Sedl jsem si v 17 měsících, chodit jsem začal v 18 měsících. Po schodech většinou nestřídám nohy a držím se zábradlí.
Na procházky jezdím na kočárku, protože své vychovatele neposlouchám a jdu si většinou tam, kam chci JÁ...
Zkouším jezdit na tříkolce, ale zatím mi to moc nejde. Rád jezdím na odrážedle nebo na kole bez šlapek.

Rád skáču na trampolíně, jezdím na skluzavce a líbí se mi i houpání. Zbožňuji balonky, hopíky a míčky.

Jemná motorika:
Když mám náladu, tak rád skládám dřevěné vkládačky, tvary (za odměnu), navlékám korálky, líbí se mi otvírání a zavírání zipu, strukturované úkoly, vhazování předmětů do krabiček, rád mačkám kolíčky, miluji kelímky s vodou a koupání čuníka.... :-)
Složím puzzle ze 2 kousků.
kopie---img_0454.jpg
Grafomotorika :
Dřív jsem odmítal malovat, ted začínám trošku kreslit - nejraději pavouka, pavouka a zase pavouka...občas i kaštany a pavučinu.

Nejraději mám fixy, maminka mi koupila ty vypratelné a mně se moc líbí.
Občas maluji  "zrní" (pro ptáčky)....
Dřív jsem plakal, pokud jsem měl špinavé prstíky, ted už zvládnu i modelování, razítkování a malování vodovými barvami.

Líbí se mi, když někdo na mazací tabulku maluje čísla a písmena.... Říkám P jako PIVO, M jako maminka, H jako hovínko...apod.

kopie---img_0708.jpg
Sluch:
 Slyším dobře, když CHCI.... :-)
Mluvte na mě raději pomalu, v krátkých větách a pokud nereaguji, klidně mi to několikrát zopakujte....
Někdy jsem zalezlý ve své ulitě a neslyším vás....
Mám moc rád zvukové hračky, světýlka a vypínače.

Zrak:
Vidím dobře...to, co potřebuji. :-)
...šnečky, pavoučky, brouky, berušky, kamínky, žaludy, kaštany, jehličí apod.

Řeč:
Mluvím docela dobře. Dříve jsem častěji používal echolálie, ale ted od nich pomalu upouštím....

Léky:
Beru antidepresiva, vitamíny a léky na podporu mozkové činnosti.
.
REAKCE:
Bojím se cizích lidí, dětí, nadměrného hluku... Jsem úzkostný, ale pomalu se lepším.
Dřív jsem plakal, když na mě děti JEN promluvily, ted se občas dívám, co dělají. Rád je pozoruji.
Jen se ještě neumím moc vhodně zapojit. Ale i to s pomocí maminky vypiluji.

Úřady, poštu, návštěvu u doktora a obchody nemám rád. Nelíbí se mi, když tam na mě cizí lidé mluví - schovávám se na kočárek, za maminku, zavírám oči nebo se válím po zemi.
Nemám rád fronty, pak vyplazuji jazyk, říkám nevhodná slova, jsem schopný někoho praštit rukou, plyšákem nebo čepicí....
Dříve jsem i plival, ale to jsem už "doufám" zapomněl. :-)
Pokud vás poznám a zařadím si vás mezi své blízké (a předvídatelné) lidi, dovedu být milý, hodný, učenlivý a chytrý chlapeček.
Nemám rád, když na mě někdo sahá.
kopie---img_0738.jpg
HUDBA:
Miluji hudbu, pohádky s písničkami, Šípa a Uhlíře, rád hraji na klávesy nebo na bubínek. Líbí se mi do něčeho bouchat - třeba i šroubovákem do okapu, dvěma klacíky o sebe, tyčí do popelnice nebo koštětem do země.
Vydává to pěkné zvuky.
Dříve jsem odmítal básničky a říkanky, ted si je nechám říct i několikrát dokola.



Struktura:
Mám rád pevný řád, denní režim, obrázky, kartičky...Potřebuji vědět (a ještě lépe VIDĚT na kartičkách), co mě čeká.
Poskytuje mi to jistotu a oporu.
Doma si spoustu věcí ritualizuji a na své otázky očekávám vždy stejnou odpověď.
Potřebuji vědět, JAK dlouho ta či ona činnost bude trvat...

kopie---img_0382.jpg
Můžete mi natáhnout kuchyňského budíka nebo vymezit čas... Maminka mi říká třeba: Až skončí pohádka, až bude na hodinách "nula nula", až sníš piškůtky.......
Nemám rád změny...je lépe mě na ně předem připravit....

Oblíbené TV postavičky: Krakonoš, Medvídek Pú, oslík, prasátko, Ovčí babička, Maxipes Fík, Krteček, Pat a Mat....

BARVY:
Nepoznám je tak, jako vy  - modrá, zelená ap., ale říkám: "sluníčko (žlutá), pomeranč (oranžová), třešinka (červená), travička (zelená), nebíčko (modrá), sníh (bílá), čuník (růžová), krtek (černá) a hovínko (hnědá).
kopie---img_0380.jpg
ODMĚNY:
Dříve jsem se nenechal motivovat ničím, nyní chápu souvislost: úkol - odměna.
Doma maminka jako odměnu používá LIPO, lentilky, želatinové bonbonky, kousíček čokolády, nanuka nebo lízátko.

HRA:
S tou mám problémy. Nebaví mě "normální" hračky.
Preferuji kaštany, žaludy, kamínky, šípky, korkové zátky, brouky, mech, krabičky od Tic taců ap.
Občas se něco naučím (např. nakládat věci bagrem do náklaďáku,  to pak dělám pár dní pořád dokola......a pak to ZAPOMENU...)
Nejraději všechno rozhazuji, do něčeho bouchám ap.
Mám rád mašinky a koleje, ale i to mi stačí k radosti jen pár minut, a pak to zahodím.
Mezi mé oblíbené hračky patří autíčka, traktůrky, bagry....Stavím si je do řady.
Rád stavím komíny (z kostek, krabiček, víček od plastových lahví ap.)...

Pokud se mnou chcete vyjít, buďte na mě hodní, milí, laskaví, nekřičte na mě, nezvyšujte na mě hlas, fyzicky mě netrestejte, nesahejte na mě, respektujte mě takového, jaký JSEM....
....a já vás pak třeba budu mít rád...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...