úterý 15. dubna 2014

Charakteristika žen s Aspergerovým syndromem nebo s autismem

Dnes vám vložím moc hezký článek. V mnohém "vidím" Elišku, i když ne všechno samozřejmě platí. Každý člověk s PAS je jiný.

Zdroj: http://www.myaspergerschild.com/2012/11/characteristics-of-females-with.html
http://zrzava-holka.blogspot.cz/2014/03/charakteristika-zen-s-aspergerovym.html

Ženy s AS a vysokofunkčním autismem často projevují své autistické rysy tak zvláštním způsobem, že je obtížné je diagnostikovat. Navíc se stává, že jejich přednosti v jedné oblasti často zakryjí jejich nedostatky v oblasti jiné.
Spoustu profesionálů diskutovalo o projevech autistických rysů u žen. Některé holky mívají větší problémy v sociální oblasti, jiné se naopak zdají být společensky velmi zdatné, jelikož jsou schopné kopírovat chování ostatních - ovšem často bez hlubšího pochopení. Existuje spousta žen, která nedostala diagnózu, protože, narozdíl od mužů, mívají často:
 a) relativně dobré sociální schopnosti (hlavně v případech, že jedná s dospělými v situaci mezi čtyřma očima)
 b) jejich speciální zájmy jsou odlišné od mužských
 c) jejich klinická prezentace je také odlišná.
,,Někdy během dětství si žena s AS či vysokofunkčním autismem uvědomí, že se od svých vrstevníků liší. Může to být například v těchto ohledech:

1. Protože si osvojí alternativní osobnost, může mít problémy s identitou a sebevědomím
2. Často bývá emočně vyčerpaná, protože příliš pozoruje okolí, aby neudělala společenské chyby, faux-pas..
3. Ve stresu z dospívání si často vytvoří určitou obsesi jídlem: počítá kalorie, má speciální rituály týkající se jídla a občas má i znaky poruchy příjmu potravy
4. Její zájmy se mohou od zájmů jejich společníků lišit v intenzitě a kvalitě hry
5. Je velice pozorná pozorovatelka okolí a snaží se z reakcí vyvodit, co by měla dělat či říkat
6. Může být extrémně citlivá na emoční atmosféru při nějakém společenském setkání
7. Může být jako chameleon a měnit svou osobnost v závislosti na prostředí, ve kterém se zrovna nachází
8. Je u ní dost pravděpodobné, že se bude omlouvat za své chování, když udělá nějakou společenskou chybu
9. Může se ve škole chovat velmi slušně a vzorně, aby zapadala
10. Je málo odolná společenským ,,predátorům", kteří ji využívají pro její společenskou nedospělost
11. Může si být čím dál více vědoma své sociální neschopnosti a radši proto zůstává na okraji společenského dění
12. Může se jí líbit žití ve smyšleném světě a vymýšlení a vytváření nové osobnosti
13. Často utíká do přírody  - zvířatům rozumí, lidem ne
14. Říká si, že její ,,pravé já" musí být utajeno, protože je defektivní, proto se snaží chovat jako a být ,,někým jiným"
15. Má zvířátko, které je pro ni věrným kamarádem
16. Může mít jen jedno, ale velice silné přátelství, se ženou, která jí v sociálníchsituacích pomáhá
17. Ráda si své hračky sbírá a organizuje, než aby se o nimi dělila se svými vrstevníky při hře
18. Může mít averzi k tradičnímu pojetí ženství
19. Může mít encyklopedickou znalost na určité téma
20. Může velice milovat čtení a utíkat skrze něj do jiného světa
21. Můžou ji zajímat pradávné civilizace, kde nachází svůj ,,pravý domov"
22. Zajímají ji cizí země, o kterých si myslí, že by ji více ,,brali"(kvůli společenskému nastavení..)
23. Může se identifikovat s nějakou postavou, která má zvláštní schopnosti a i problémy, třeba Harry Potter
24. Moc ji nezajímá, co je mezi jejími vrstevníky cool a populární
25. Neidentifikuje se se svými vrstevníky
Nehraje si se svými hračkami konvenčním způsobem
Nechce si hrát se svými vrstevníky
Má raději hračky, které jsou vhodné pro obě pohlaví - třeba lego
Raději si hraje sama, aby si mohla hrát tak, jak chce ona
Může si raději hrát s muži, jejichž hra je více konstruktivní a akční než emoční a konverzační než u žen
Může být zmatená třeba na hřišti, ve třídě - je sama a ticho... ale doma se chová úplně jinak
Může si povídat s imaginárními kamarády nebo začít psát povídky v raném věku
Může si myslet, že způsob, jakým si hrajou její vrstevníci, je nudný a nezajímavý
Má imaginární kamarády, kteří ji ukonější, když je osamělá
Může mít pasivně-agresivní chování, které vztahuje na rodinu, aby ji mohla ovládat

Jako mladé holky mívají většina (ale ne všechny) tyto projevy:
Často se omlouvají a chtějí ostatním vyjít vstříc (což třeba neplatí na Elišku. Eliška se nikdy neomlouvá)
Jsou expertky na určitá témata
Jsou odhodlané
Jsou upřímné
Hrají si s ostatními, ale hru často řídí jejich vrstevníci - nikdy hru s ostatními samy nezačínají
Jsou hodné (na veřejnosti, doma si to odnáší okolí)
Jsou vrstevníky nepochopené
Maskují nejspíše své projevy; imitují chování svých vrstevníků, aby zapadly
Jsou si více vědomy toho, že by se měly sociálně angažovat, a taky se do společnosti snaží zapadat
Jsou perfekcionistky
Často jim jde tak dobře maskovat své pravé já, že je k psychiatrovi dožene nakonec až nějaká úplně jiná porucha
Může jim jít matematika a inženýrství
Může jim jít umění
Přemýšlí v obrazech
Dospělí je mají rádi
Často se jim druzí posmívají
Nemají rády nutnou společenskou konverzaci, nechápou její smysl
Mají rády samotu
Rychleji se učí než muži s AS
Mají jednoho kamaráda, který je vede životem
Jejich zájem je spíš zvláštní svou intenzitou než obsahem
Mají problém pochopit, co si ten druhý myslí
Mají problémy si udržet a najít přátele
Mají problémy skrýt a uklidnit své pocity
Mají problémy ukazovat  tolik radosti, kolik se od nich očekává, (nebo lásky...atd)
Mají problémy si nechat poradit od druhých
Mají extrémně detailní imaginární světy
Mají imaginární kamarády
Její zájmy jsou podobné jako zájmy vrstevnic-panenky, zvířata...nejsou obsahově tolik zvláštní
Mají ,,mužský mozek"

Jejich přátelé jsou spolehliví
Napodobují toho, do koho se zrovna situují
Všímají si zvuků,které ostatní neslyší
Čtou si fikci, aby se více naučily o jednání a chování a pocitech
Moc je nezajímá moda
Říkají to, co si myslí
Je třeba je naučit určité společenské návyky
Snaží se pochopit situaci, než udělají nějaký krok
s panenkami si přehrávají sociální situace, aby je lépe pochopily

16 komentářů:

  1. Zajímavý článek, ovšem nemohu posoudit, jak to odpovídá. Mám totiž aspergera syna. Neexistuje někde takto napsaná charakteristika mužů s AS.
    Míša

    OdpovědětVymazat
  2. Na mě v dospívání sedělo skoro všechno :-), z něčeho jsem postupně "vyrostla".

    OdpovědětVymazat
  3. Každopádně takové ženy jsou zajímavé už tím, že jsou originály, poskytnou nám mužům vždy nějaké překvapení a není s nimi nuda. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně to mi říká můj partner, prý si mě vybral proto, že chtěl nějakou holku "mimo mainstream".

      Vymazat
  4. Zčasti mi táto "choroba" príde dosť podobná sociálnej fóbii v tej komunikácii s ludmi.
    Snad sa Eliške darí :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já vám nevím, tahle charakteristika sedí na 99% dětí, kterým se nedaří zapadnout (fantazijní světy, únik do čtení, snaha imitovat chování sociálně úspěšnějších vrstevníků, kontrola svého chování, aby odpovídalo těm "populárním") To by muselo být Aspergerů mnohem mnohem víc. Na mě to sedí v podstatě úplně, včetně toho, že jsem tu imitaci zvládla dokonala, stala se ve společnosti populární za cenu kompletního popření mého skutečného já :-) Ale opravdu si myslím, že je to celkem běžné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, Anonyme, a přece jsou lidé s AS často TAK JINÍ. Eliška by o tom mohla vyprávět, jak nezapadá do kolektivu, ať dělá, co dělá.

      Vymazat
    2. V Eliščině věku jsem ještě taky nezapadala, čelila šikaně, strašlivě se snažila. Ale už to byla doba, kdy jsem se naučila mistrně předstírat. A při vstupu na vejšku už jsem byla někdo úplně "jiný". Ale musím na to stále myslet, je to jako tajit kulhání.

      Vymazat
    3. Tajit kulhání - přesně napsané.

      Vymazat
  6. Mam pocit, ze 80% bodu na me sedi taky a AS nemam. Misa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To už by bylo na JINOU debatu. Jsi si jistá, že AS nemáš? Jsi si jistá, že kdybys jela na diagnostiku do Prahy do APLY, že diagnózu nedostaneš? Nebo že nemáš "nějaké auti rysy"? I každý bod by se dal rozebrat zvlášť, na což nemáme čas. Článek byl zamýšlen hlavně pro samotné Aspergerky tápající životem (které se tu mohou a nemusí najít), nebo pro rodiče dívek s AS:-)

      Vymazat
    2. Já mám stopro nějaké auti rysy. Nikdy by mě to nenapadlo, ale když jsem si začala o autismu hledat informace (z jiného důvodu), s překvapením jsem zjistila, že mám.

      Nicméně, tahle charakteristika sedí tak na 1/4 dětí, prostě na ty inteligentní, introvertní a méně sociálně obratné. A to dost přesně. Rozumí si spíš s dospělými, protože svět dětí je příliš komplikovaný, rády čtou, unikají do fantazie, často jsou terčem šikany, snaží se imitovat chování úspěšnějších kamarádek, aby zapadly...

      Vymazat
    3. Většinou každý má nějaký autistický rys, ale to je normální. I já bych v té charakteristice pár bodů našla...ale to neznamená, že jsem autista. Laicky: Jedna známá vyplňovala dotazník a vyšlo jí skóre 48 procent a diagnozu AS nedostala, AS by jí napsali, kdyby měla 50 procent a více. Ale vlastně na hodně otázek odpověděla jako člověk s AS. Ona každá "vlastnost" je v podstatě normální, jen nesmí jít do extrému ani na jednu stranu. Je normální mít strach a bát se (není normální se ničeho nebát ani být přehnaně ustrašený, úzkostný. Mé děti s PAS jsou velmi úzkostné) a takhle bysme mohli rozebrat každý bod.

      Vymazat
  7. A sakra...tušila jsem, že nějaké auti rysy pravděpodobně mám, ale když čtu podobné články, nevím, jestli taky nemám AS...hodně mírnou formu. doktorka by mi to stejně neřekla a mí rodiče o tom nemají ani tušení a stejně by si to nepřipouštěli...A já nechci vypadat, jakože hledám kde co bych mohla mít :-(. Ale vlastně ani nevím, co by to změnilo. Měla bych v ruce papír s diagnózou, ale byla bych to pořád já, úplně stejná...Ono je podle mě jedno, jak se to jmenuje, důležité je, co ten člověk prožívá, co má za problémy a jak je chce řešit...a asi každý má nějaké auti rysy, ne? Já vím, kdo jich má moc, má to docela těžké. Ale jenom když vidím ten seznam, tak se většina lidí musí poznat aspoň v něčem. A když vím, co existuje za poruchy osobnosti, fobie, atd., tak mám dojem, že snad na každého něco sedí a že "normální" není snad nikdo :-D. Prostě chci jenom říct, že nikdo není dokonalej :-). Mimochodem, Jeníkovi i Elišce brýle seknou, opravdu :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Je az sokujici, jak moc jsem se v tom clanku nasla. Sedi na me naprosta vetsina. A plno veci uplne na 100% a doslova. Zpusoby hry, vlastni pravidla, nepujcovani hracek, organizovani, potreba ovladat... Socialni situace a hlavne napodobovani, prilisna kontrola... Asi bych to az na drobnosti mohla opsat cele.

    Dekuji za ten clanek, moc dekuji.

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...