pátek 7. března 2014

Jdeme koupit tašku do školy


Ještě nedávno dělal Jeníček hysterické scény, když jsme museli dojet pro holky do školy, a odmítal jít ven z bytu.
V poslední době pochopil, že občas holkám není dobře a že pro ně musíme dojet...jako například včera pro Elišku.
Včera Eliška nezvládala komunikaci se svými vrstevníky a ke svým antidepresivům si musela ve škole přibrat i léky na úzkosti.
Její sms-ky byly naléhavé a opakované, a tak jsem svolila, že pro ni zajedu. Nechci to dělat moc často, aby si z toho neudělala rituál. Ale někdy člověk pozná, že teď je ta správná chvíle (nenechat ji v tom samotnou).


A když už jsem měla děti v autě, tak jsem se rozhodla, že něco nakoupíme. Jeníček nesnáší nakupování, protože je všude moc lidí a zvuků, a tak to musí být rychlé.
Zastavila jsem v centru města na hlídaném parkovišti. A i když vím, že tam budeme jen pár minut, stejně musím vždycky zaplatit za celou hodinu...no co se dá dělat...za nácvik Jendových sociálních dovedností to stojí.
Jeníček dostal (jako vždy) na výběr - počkat v autě nebo jít s námi. Nenutím ho. Nutit ho znamená koledovat si o průšvih.
Rozhodl se jít s námi.
Snažím se kupovat to, co má rád, aby ho to aspoň trošku motivovalo.
Na sto metrech jsme navštívili celkem tři obchody - v prvním jsem mu vzala rajčata, jediné "jídlo, které teď jí, a hrst hrášku ..viděl ho před obchodem a nešlo mu vysvětlit, že je moc drahý, tak aspoň pár lusků "na uklidnění":-)


Ve druhém obchodě si Eliška vybrala novou tašku do školy, protože ta její už dosloužila. Eliška jako jedna z mála nosí do školy i učebnice a taška pod tou váhou dost trpí.



Jenda se mezitím vtiskl do úzké uličky a šklebil se na sebe do zrcadla.


Poté se Eliška chtěla jít ještě podívat po nějakých šatech, ale Jeníček už "potřeboval" jít ven.... měl toho dost a bylo potřeba změnit prostředí.
Šaty počkají na jindy.



Venku se Jeníček trošku čertil, nechtěl jít, skákal po jedné noze a opakoval, že chce jet domů....


...ale já jsem potřebovala jít ještě do pekárny pro pečivo.
V obchodě se Jeníček bojí a většinou nemluví,  na otázky neodpovídá. A tak jsme se ani na třetí pokus nedozvěděli, jestli chce rohlík, housku nebo chleba.  Popadla jsem pár housek a šli jsme k autu...Byl nejvyšší čas...
Přesně za 20 minut jsem na parkovišti vracela parkovací lístek....

A celou cestu domů jsem se usmívala....
Dvacet minut...
....někdo by řekl, že to nic není....ale pro Jeníčka maximální výkon. Zvládl vejít do třech obchodů a počkat, než zaplatím. Nikdo cizí na něj (díky Bohu) nepromluvil. Na tom je tohle město lepší, v tom minulém znal "každý každého" a "všichni" měli pocit, že se s námi musí zastavit a pokecat... to Jendu bral čert. Anonymita většího města Jeníčkovi vyhovuje víc. Nikdo ho nezná a nikdo na něj nemluví.



To lízátko si stoprocentně zasloužil. Dřív jsem odmítala svým dětem lízátka kupovat, že jsou pak celé ulepené, ale teď jsem vděčná, že mám něco, čím mohu Jeníčka motivovat. Kéž by mu to dlouho vydrželo.


16 komentářů:

  1. Sladkou odměnu byste zasloužili všichni, i ty, Amélko.
    Nakonec se povedlo, nakoupilas co potřebovalas, a zbytek koupíš příště....

    OdpovědětVymazat
  2. drahá Amelinko.
    Jste veliké šikulky..O tobě už ani nemluvím,protože to co ty uneseš a zvládneš,není slovy neohodnotitelné..děkuji Ti za Tvé chvilky štěstí..přeji spoustu takových a děkuji ti..Moc na vás myslím.
    dětem pusu a Tobě velké objetí..
    Bi

    OdpovědětVymazat
  3. Úžasně se to čte :). Je krásně vidět, že trpělivý přístup a nenásilí se vyplácí :). Moc dobře si vzpomínám, jak pro nás bylo dřív těžké vyřídit úplně běžné věci... "v pohodě" nakoupit, zajít na poštu, na hřiště... ,o to víc si pak každého malého úspěchu vážíme :). A snad bude lépe i Elišce. Moc Vám to všem přejeme a posíláme aspoň virtuální kytičku (když je dnes to MDŽ :)...) Jasimoka

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj - nemáte ZTP parkovací kartu? H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máme, ale....? Tady není vyhrazené parkovací místo pro "handicapované".

      Vymazat
  5. Marci, přečetla jsem si i předchozí a čím dál víc před tebou smekám. Opravdu to nemáš jednoduché, i když s Jeníčkem se to lepší, zase máš problémy s děvčaty, držím palečky, aby se to vše už zlepšovalo. Přeji klidný víkend!

    OdpovědětVymazat
  6. Soucítím s Tebou, Eliuško...Při čtení jsem se vrátila do Tvých let, kdy jsem taky byla na gymplu a znovu jsem si "prožila" ty hrozné momenty úzkosti a stresu při pobytu ve třídě, neschopnost a nemožnost komunikace se spolužáky, jejich nepochopení a výsměch a moje následné pocity méněcennosti, stres před každým referátem, před každou odpovědí učiteli, při každém dotazu, jaký byl úkol... Eliško, nejsi sama, kdo to musel řešit antidepresivama, lékama na úzkost, drž se a zůstaň sama sebou! Ty nejsi horší než ostatní a to že si s nima nerozumíš neznamená nutně, že je chyba v Tobě. Taky jsem si našla "své" lidi až mnohem později, na gymplu rozhodně ne. Nevím, jestli chodíš i někam na psychoterapii nebo si prostě popovídat s psychologem, to mi v té době moc pomohlo, třeba by Ti to pomohlo taky. Držím palce ať je líp! Zuzka

    OdpovědětVymazat
  7. Vy jste prostě úžasní! Mám v živé paměti, jak bylo právě TOHLE pro Jendu ještě před rokem nepřekonatelné. A vida, co dnes dokáže. Je to šikula. A nejen on, vy všichni.

    Držím Elišce palce, aby se tyhle situace ve škole opakovaly co nejmíň.

    OdpovědětVymazat
  8. Já učebnice teda nenosím, protože čtu z kámoščiných a doma mám bratrovy (bratr sedí jinde, než já, byť spolu chodíme do třídy, ale sešity si nosím poctivě všechny - a má taška toho má po třech letech taky dost. Doufám, že vydrží ještě rok, na vysokou už ji stejně potřebovat nebudu.

    OdpovědětVymazat
  9. Zapomněla jsem dodat, že jsem ráda, žes tu tašku vyfotila, byla jsem na ni zvědavá ;-)

    OdpovědětVymazat
  10. Je úžasné vidieť aké pokroky robí Jeníček. Každý jeden článok ma doslova nabíja energiou a po prečítaní mám stále úsmev na tvári. Dokonca mi vy pomáhate v tom, že ak vidím ako to vy skvelo zvládate o to viac sa snažím ja. Chápem Elišku kedže ani ja nemám dobré skusenosti zo ZŠ ...
    Eliške prajem aby to zvládala s usmevom na tvári :)
    Kedy už príde domov Šarka? ako sa jej darí?
    Ste úžasní!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Vivi, jsem ráda, že ti mé články alespoň trochu pomáhají. Pak má mé psaní smysl. A pokud se usmíváš, tím lépe.

      Vymazat
  11. jak já ti občas závidím,že třeba Jendu mužeš nechat v autě............já musím malíka tahat všude sebou a to je někdy fakt peklo.Jinak pokud by to něco vyřešilo je možnost mít dvě ady učebnic jednu ve škole a druhou doma tak to měla holka když byla po urazu zad a nesměla tahat těžkou váhu,třeba by to pomohlo i vám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S Eliškou to nešlo, ta si klidně otevřela okno a řvala na celé město, pokud jsem ji náhodou nechala v autě, když se mnou odmítala někam jít. S Jendou a iPadem jsme to dlouho nacvičovali. Ale neboj, není to často, tipnu to tak jednou za měsíc. Jsem za to vděčná, i když ani to není ideální, celou dobu trnu, co dělá, jestli nebrečí, jestli se neodpoutá... (zatím to naštěstí neumí)

      Vymazat
  12. Tak to je úžasné! Při čtení jsem se musela usmívat (a tím i děkuji).
    PS: Jeníčkovi to v té bundě a čepici moc sluší :-)
    Jen tak dál! ☼

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...