úterý 14. ledna 2014

Závěr vyšetření z APLY

Věk v době vyšetření: 7 let

Výsledky psychologického vyšetření:

Dětský autismus středně funkční
- dle adaptability typ středně funkční (adaptabilita snížená symptomatikou ADHD a úzkostností)
- dle sociálního chování typ aktivní - úzkostný (provokativní chování, rysy elektivního mutismu, patologická vyhýbavost vůči požadavkům, nadměrná snaha o kontrolu situace)
- vyhraněné zájmy - počítání, číslice
- poruchy chování, negativismus, opoziční chování, úzkostná agresivita

- úzkostná porucha - kompenzačním mechanismem je vyhýbavost vůči požadavkům snižující adaptaci, reaktivní útlum komunikačních dovedností
- porucha aktivity a pozornosti: hyperaktivita, krátký rozsah pozornosti, motorický i verbální neklid
- vývojová porucha artikulace

- lehká mentální retardace - kognitivní schopnosti ostrůvkovitě s přesahy do pásma normy (kvantitativní myšlení), abstraktně vizuální myšlení v pásmu 10.percentilu, verbální schopnosti hraniční (skór 71)
- motorický kvocient 57
- verbální skór: 71

Sociální chování
- odpovída 2 1/2 rokům. V sociálním kontaktu je aktivní, POKUD má věci pod kontrolou. Sociální kontakt navazuje ritualizovaným stereotypním způsobem, často sociálně nepřiměřeným (provokativní chování, udílení pokynů). Pokud je nejistý, objevuje se problémové chování (záměrně nesprávné odpovědi, mutismus, nepřiměřené pochechtávání, odmítání spolupráce).
K zajištění podpory potřebuje vysoce individuální nenátlakový přístup a jistotu.
Celkově je v sociálních situacích v neustálé úzkostné pohotovosti, výrazně vyhýbavý k požadavkům (patologická vyhýbavost zajišťovaná různými technikami - opozice, odmítání komunikace, snaha kontrolovat situaci, udílení pokynů, smlouvání, odklony pozornosti, provokativní chování).
Při vyšetření projevuje strach ze stejně starého dítěte, aktivně se vyhýbá kontaktu s ním.

Komunikace
- oční kontakt navazuje nekonzistentně, "kontroluje reakce". Sociální exprese ve formě mimiky a gest je omezená, zejména v komunikaci, ukazuje.
- verbální: v kontaktu s blízkými osobami je řeč spontánnější, při vyšetření hovoří více úsporně, s velkými výkyvy v plynulosti. Na otázky odpovídá úsporně, často jen souhlasem a nesouhlasem. V konverzaci je velmi nejistý. Vývojová porucha artikulace. Vyjadřování celkově chudší, slovní zásoba testově na úrovni 3 3/4 roku. Odpovídá na otázky, někdy s latencí, často otázku ignoruje, úroveň porozumění odpovídá 3 3/4 roku, stejně jako verbální paměť.
- verbálně abstraktní pojmy - přečte i trojciferné číslice, pozná několik písmen, zná barvy

Volná činnost, hra
- má rád činnosti na iPadu. Zvládne jednoduchou interakční činnost, ale potřebuje kontrolovat činnost. Vybízí k jednoduchým společným hrám, které jsou ale ritualizované a odpovídají 2-3 rokům.
Výrazně vyhraněným zájmem je počítání, čas.
Úroveň hry - 2 1/2- 3 roky.

Abstraktně- vizuální myšlení na úrovni 5 let.

Kvantitativní myšlení
- v pásmu nadprůměru, přiřadí číslice k počtům, spočte předměty, vhledem odhadne počet. Na čísla je výrazně orientován. Počítá přes desítku, sčítá desítky a stovky. Úroveň: 8 let.

Emocionalita
- při minulém vyšetření byl klidný, plachý, ustrašený. Nyní více extravertní, často přítomno provokativní chování. Nejistota a úzkostnost jsou patrné zejména v souvislosti s POŽADAVKY a přechody v činnostech.
Vysoká pohotovost k afektivním reakcím, především při změnách. Reaguje negativismem, křikem, agresí. Celkově úzkostná reaktivita.

Adaptabilita
- úzkostná reaktivita na změny. Pomáhá STRUKTURA a zajištění předvídatelnosti. Při přechodech v činnostech a nových činnostech je nejistý, reaguje tenzí, úzkost je externalizována do poruch chování.
Spolupráce je omezená, nepružná, úzkostná vyhýbavost požadavkům. Vyžaduje riutály, nejistotu kompenzuje udílení pokynům ostatním ("Dívej se tam, Počítej do... Udělej to...Řekni to... Koukej")
Větší potíže ve skupině osob.

Aktivita
-  při minulém vyšetření se soustředil, vydržel čekat, byl spíše klidný, pasivní. Nyní přibylo negativismu, nejistoty, vysoká snaha řídit a kontrolovat situaci, rozsah soustředění a motivace ke spolupráci jsou horší.
Úroveň pracovního chování: 2 1/2 roku.

Motorika
- úroveň hrubé motoriky: 4 1/2 - 5 let
- jemná motorika: 4 roky
- grafomotorika: 4 1/2 roku

Závěr
- dětský autismus středně funkční, typ aktivní úzkostný, vysoká míra adaptačních potíží, úzkostnost, neklid. Kompenzačním mechanismem je vyhýbavost vůči požadavkům a snaha kontrolovat situaci.
Psychomotorické schopnosti leží v pásmu lehké mentální retardace, ostrůvkovitě (početní dovednosti) nadprůměr.
- doporučuji vstup do ZŠ praktické


12 komentářů:

  1. Vše by se dalo zvládnout,ale ta agrese by mě děsila.Na některých fotkách vypadá jak andílek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, jako andílek se bohužel chová málokdy, ale když ano, tak si to užívám(e).

      Vymazat
    2. Ahoj Marcel,taky nás čeká vyšetření v APLE,mám z toho strach,jedeme tam poprvé a já nevím,co nás všechno čeká a co z toho vyjde za výsledek.Přesto na to čekáme už dlouho a už aby to bylo za námi.Myslím,že už vím,čeho se týkalo to rozhodnutí o kterém jsi psala,ale nebudu k tomu nic psát.S Jendou pracuješ na maximum a na to,že skoro nenavštěvoval žádné vzdělávací zařízení a je to hlavně Tvoje práce,jsou výsledky moc dobrý.Naše děti jsou a budou jiné než ostatní,není to lehké,ale musíme koukat dopředu a jít dál.Naše děti dokázali naplnit naše srdce velkou láskou k nim,jsou lidé,kteří to nemají možnost zažít.Přeju hodně sil do další práce.Jana

      Vymazat
    3. V APLE jsem byla dvakrát s Eliškou a potřetí s Jeníkem, mám to tam ráda:-) Děkuji za komentář.

      Vymazat
  2. Jsem ráda, že jsem se s tímto problémem v okolí nesetkala, ale vím, že je to těžké jak pro dítě tak pro rodiče, přeji Vám hodně trpělivosti, lásky, a hlavně víry v sebe samé :-) Moc děkuji za vaše komentáře, ten druhý jsem objevila až v admině, asi zase blbne blog. cz, ale nebojte časem se jistě zobrazí, mějte se krásně a hodně štěstí :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Amélie, díky za přiblížení, teď víme i my více, jak na tom Jeník je. A jak jsi na tom Ty, po tomto vyšetření i závěru? Přeji vám oběma jen to dobré. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem na tom já? Ohledně Jeníka v pohodě, dozvěděla jsem se jen to, co jsem věděla a jsem ráda, že ho nemusím dát do "normální" školy, bylo by to utrpení pro všechny. Ale trápí mě něco jiného...

      Vymazat
    2. Co Vas trapi? Uz je to dlouho, co to trapeni trva:((( i tak Vam preji mnoho sil a odhodlani (bude-li) treba, at to zvladnete:)

      Bude lepe, urcite :))) zima je vzdycky takove nemastne neslane obdobi...

      Vymazat
  4. Dobrý den,
    ráda bych se zeptala, jaký máte názor na taková ta zaručeně rychlá "zázračná" vyléčení všeho - např. pomocí MMS kapek, a dalších "miráklů" , třeba že rakovina se dá vyléčit sodou a citronem apod......
    Já totiž chodím na web "zdraví-az", a tam se to podobnými radami jen hemží...."jasně, všechno se dá vyléčit, doktoři jsou úplně blbí, třeba taková nemoc motýlích křídel, to se dá vyléčit dietou...(!!!!!! dietou!!!) nebo takový mozkový neoperovatelný nádor se vyléčí půstem......snad víte, co mám na mysli.
    Mě to totiž přijde šílené, ba až sprosté - dávat nešťastným rodičů nemocných dětí plané naděje a hlavně - tahat z nich velké PRACHY.....prostě jsou nemoci, které léčit umíme a pak jsou nemoci, které zatím, jak doufám, léčit neumíme....
    Jo, třeba taková schizofrenie, to je tam něco jako rýmyčka.....
    Z vlastní zkušenosti vím, že téměř každý má za sebou nějakou tu návštěvu různých šarlatánů, lidových léčitelů.....čističů karmy....apod. Já si tím prošla taky a vyšlo mě to jen na 8 tisíc....
    Budu ráda, kdybyste mohla napsat svůj názor. Zjistila jsem, že nejvíce hraběcích rad tam trousí jako králík bobky ti, co nikdy podobným neprošli a nemají žádné zkušenosti. Já sama mám neléčitelné dědičné onemocnění, tak proto mě to zajímá.
    Děkuji a přeji hodně zdraví celé vaší rodině.
    Poustevnice

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Poustevnice, klidně napište mailík, nechci to tu moc rozebírat. Můj názor? Něco málo jsem vyzkoušela (kdysi i můj otec na rakovinu), a můj názor je ten, že žádné podobné blbiny a potravní rádobydoplńky už dětem nedávám. Můj názor je ten, že to je škoda peněz..placebo ap. Byla jsem i na přednášce: "Kritický přístup k alternativním metodám" a jsem ráda, že tam prezentovali podobné názory. Nezkouším na děti žádné diety, žádné vitamíny, žádná homeopatika...ale trpělivý, klidný a láskyplný přístup:-) A za peníze raději koupím pomůcky:-)

      Vymazat
    2. Mas pravdu, Mathiskovi sice davam homeopatika,ale on ma aj ine problemy a mam pocit ze sa mu zlepsilo travenie. Ale co u nas fakt zabralo je intenzivna prace u stolecku, aktivne vychadzky a nacvik dovednosti.

      Vymazat
    3. Přesně tak - dennodenní intenzívní práce u stolku, nácviky pracovního i sociálního chování, nácvik hry, nácvik relaxace, přizpůsobení se dítěti, zajištění předvídatelnosti, obrázkový denní režim...ale hlavně přijetí dítěte, naslouchání dítěti a LÁSKYPLNÝ přístup - to vše pomáhá mým dětem s autismem lépe se zapojovat do "společnosti".

      Vymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...