pátek 3. ledna 2014

Mandarinka


Jeníček si v posledních dnech oblíbil mandarinky.
Sní jich klidně několik naráz.
Jen v nich nesmějí být pecky.


Problém je v tom, že potřebuje někoho, kdo by mu je oloupal.
A tak chodí po kuchyni dokola a volá: "Mandalinka, mandalinka, mandalinka, mandalinka, mandalinka, mandalinka, mandalinka...."


A strašně se rozčiluje, když mu nikdo nechce mandarinku oloupat.


Učíme ho, aby si o to  (o cokoliv) řekl "lépe".
Bude mu sedm let, neměl by mluvit jedním slovem (a jako ohraná deska), příliš si to zjednodušuje.
A tak musí říct alespoň "prosím" a to, co chce - tedy "oloupat mandarinku", když už to nezvládne celou větou.

A také se musí na někoho obrátit cíleně, nejlépe oslovením určité osoby a očním kontaktem.... a JAK je to pro dítě s autismem těžké. Jenda se to učí už čtyři roky a stále "zapomíná"...
Někdy to Jenda vzdá a na mandarinku se raději vykašle, než by si řekl.

24 komentářů:

  1. Je fajn, ze si ted oblibil zrovna mandarinky, spousta vitaminu! =)
    S tim ucenim to nemas lehke, ale verim, ze i tohle zvladnete.

    At se vam vsem v novem roce dari co nejlepe. Myslim na vas.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahojky :)
    Mandarinky mám také ráda; Jeníčkovi je plně schvaluji. ;) Budu vám držet palce s učením. Umím si představit, že to vůbec ale vůbec není snadné (v lázních byl můj nejlepší kamarád autista). Přeji hodně štěstí a pevné nervy.
    Majkelina :)

    OdpovědětVymazat
  3. To loupání bych s ním udělal jako úkol a maličko bych mu u toho pomohl. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako úkol to nechce a zrovna tyhle mandarinky nejdou pomalu oloupat ani mně.

      Vymazat
    2. Můžete trénovat na vařených vejcích, nebo na pomerančích. Jasmína

      Vymazat
  4. Jen vydržet,Jeníček je chytrý kluk on to pochopí.Důležitá je důslednost a to ty jseš důsledná a skvělá maminka.

    OdpovědětVymazat
  5. Tý jo, pořád se dozvídám nové a nové věci.
    Nikdy bych si nepředstavila, že je tak těžké říct: co chci a od koho to chci. :D
    Obzvlášť, když já byla strašně panovačné a líné děcko :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Amelie, přeji Tobě a Tvým dětem do nového roku 2014 hodně štěstí, pohody, úspěchů ve škole a hlavně zdraví. :-) Tobě ještě hodně síly a pevné nervy. :-) ♥

    OdpovědětVymazat
  7. Naučil se toho Jeník spousty a pevně věřím že i tohle spolu dokážete ♥♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy je líp a zvládne to, jindy je hůř a nejde to. Vánoční svátky byly náročný čas, tak se to trochu zhoršilo, ale pilně na tom pracujeme.

      Vymazat
  8. No jo, ale tohle, milá Marcelko, to dělají někdy i ostatní děti, bohužel. Tak musíš mít trpělivost, já vím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen autisté to dělají z "jiného důvodu". Je pro ně těžké mít oční kontakt, oslovit nějakou osobu a o něco poprosit...

      Vymazat
  9. to je úžasný, Jenda je úžasnej, ty jsi nejobětavější máma a já strašně ráda sleduju vaše pokroky tady na blogu...u nás jsme s ovocem skončili jen u banánů, banány každej den, mandarinky ani pomeranče nevezmou do pusy, jablko jenom nastrouhaný a pod nátlakem...tak se časem třeba taky dočkáme i nějaké změny

    OdpovědětVymazat
  10. mozna to je asolutne nevychovne, ale mne to pripada srandovni, to volani "mandalinka, mandalinka..", nez ji dostane :)))
    jako mala jsem mivala taky problemy s ocnim kontaktem, rodice po mne casto kriceli, ze je nevnimam, kdyz mi neco povidaji a ja nechapala proc... spatne jsem videla, mozna to bylo tim, mozna necim jinym, ale koukala jsem se hlavne mimo a nejcasteji do zeme... naucila jsem se divat lidem do oci az docela na hranici dospelosti... ale i ted jsou chvile, kdy me stresuje, kdyz nekomu koukam do oci a u toho mam jeste vnimat, co rika... nebo, kdyz koukam ja na nej a zaroven on na me, to je tezke hodne... ale k pointe... rikala jsem si, ok, ja jsem divna, ostatni proste ocni kontakt vyzaduji. jenze jsem si vsimla, ze je mnoho lidi, kterym se divam do oci a oni se divaji uplne bokem - "nevydrzi to" nebo jak to rici. Takze myslim, ze tohle neni problem jenom autistu a nebo je kouska autisty v mnoho z nas..:)

    OdpovědětVymazat
  11. Áále.... dobrý začátek :o))). Jeníček jí nově mandarinky a chutnají mu, -což je taky úspěch a pokrok. Až natrefíš na mandarinky s volnou, odstávající slupkou ( v nich taky většinou nejsou pecky) a Jeníček zjistí, že to jde oloupat celkem lehce, dočkáme se, že bude s chutí mandarinky loupat celé rodině. :o))) Ještě budeme hledět s otevřenou pusou, že jo, Jeníčku :o)))
    Zdraví Bára :o))

    OdpovědětVymazat
  12. Asi to není jednoduché. O autismu toho moc nevím. Poslední dny pročítám tvůj blog a kolikrát se divím, co všechno může být problém.
    Držím palečky, abyste dělali další a další pokroky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jitko, někdy mám pocit, že problém je úplně všechno...

      Vymazat
  13. Vůbec se mu nedivím, že je má rád, já je taky mám rád a a hodně, a pokud jsou v nich pecky - staršně nadávám. ;D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Jenda pecky nesnáší - v mandarinkách a hlavně v hroznovém víně.

      Vymazat
  14. U nás letos také poprvé frčí mandarinky a na pomeranče se ani nepodívá, že prý jsou kyselý a nejsou k jídlu. Tak jsem ráda, že aspoň si rozšířil ovocný jídelníček o mandarinky stejně jak u vás Jeníček. A že je neoloupe? No tak pokud to jde špatně, tak se nedivím. Když malý neřekne celou větu a jen na mě haleká, tak ho nutím opakovat celou větu po mně, jen tak to příště řekne většinou správně, jinak má smůlu. Naštěstí scény u toho nedělá, ví, že se tím učí (dysfatik)..
    Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenda už je nechce, bohužel v jedné byla pecka a asi ho to zklamalo...Zkusím koupit jinou várku a dávat lepší pozor.

      Vymazat
  15. Tak to je Jeníček jako já. Než bych si řekla, tak pokud to nezvládám sama....nemám to. Jestlipak já nemám taky nějaký autistický rysy? Ale u mě se tomu spíš říká paličatost, umanutost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak umanutý je dost a nejen on. Někdy je těžké rozlišit, kdy to je ještě tvrdohlavost a kdy autismus, je to taková detektivní práce nebo bruslení na tenkém ledě....

      Vymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...