úterý 11. ledna 2011

Rodinné kroniky

Řekla bych, že chování Jeníka se venku zhoršilo, nejen jeho strachy a úzkosti.
Ani se mu nedivím. Někdo mu řekne, že by ho někam přivázal....Někdo jiný, že je zlý kluk, že zlobí maminku, že na něj pošle čerty a další "libůstky".
A tak, jak se zhoršil venku, tak se pro změnu doma trošku zlepšil.
Je vidět, že mu domov  přináší potřebnou jistotu, pohodu a klid.

Už nebije babičku, když vejde do obýváku, neútočí na holky při příchodu ze školy, dokonce se mu povede občas i pozdravit. Jeho: "Ahoj, Elí" a "ahoj, Šári" mě dojímá. :-)
Je to úžasný pocit - vidět své 4 leté dítě spontánně POZDRAVIT. :-)

Nemusím za ním tedy neustále chodit a hlídat ho, aby jim něco neprováděl...

Rád s holkama něco dělá.

Se Šárinkou se mu líbí modelovat a psát na tabuli, kterou dostala k 11. narozeninám...na jednu stranu tabule  píší fixama a z druhé strany křídama....
Šárka mu maluje čísla a písmenka a Jenda je v sedmém nebi.

Ale největší zálibou je prohlížení rodinných kronik.

Vychází to přibližně tak, že za každý rok našeho manželství, je jedna kronika.
Ty jsem dělávala moc ráda.
Jen v poslední době skoro NIC nestíhám.

A je to vidět. Poslední kronika totiž končí nápisem LEDEN 2010.
To je doba, kdy došlo k velkému zhoršení Jeníčka a kdy jsem začala pátrat po diagnoze.
Doba, kdy jsem pochopila, že moje dítě není ani nevychované, ani rozmazlené, ale "nemocné".
Budu se muset přemluvit a po nocích ten poslední rok dodělat.

Když Jenda ve 2 letech nemluvil,  tak jsme najeli na radu paní z poradny s autismem na systém obrázků a fotek, zážitkových deníčků ap. a od té doby  udělal Jeník ohromné pokroky.
Obrázky ho baví stále.


Někdy si ta moje 3 děťátka zalezou do ložnice na manželskou postel, obloží se několika kronikami a čtou....

Jeník volá: "To je maminka, to je Betka....Jeník pinkáááá"...ap.

I holky si vždycky rády prohlížely, co dělaly, když byly malé, jak vypadaly, kde byly....
Včera si dětičky kroniky prohlížely na gauči....

Jenda to vzhledem ke své poruše pozornosti a hyperaktivitě vydrží vždy jen chviličku, ale je krásné je pozorovat, jak spolupracují, jak se domlouvají, překřikují, jak se každému líbí něco jiného... a je vidět, jak si to užívají.

Když po pár minutkách začíná Jenda zlobit, tak vím, že je čas to pomalu ukončit....
Chci, aby děti měly na společně strávené chvíle hezké vzpomínky.
Když Elišku začíná tahat za ruku nebo jí dává na hlavu kapesník....

... sundavá jí čelenku.....a kouše si ruku....
Tak kroniky uklidím... Jendovi říkám, že si kroniky musí odpočinout... :-)

A věřím, že na tyhle společné chvilky budou holky jednou rády vzpomínat.

10 komentářů:

  1. To určitě budou. Neboj. Tohle se četlo moc hezky. Přeju mnohem více příjemných, společných chvilek.

    OdpovědětVymazat
  2. Toto je nádherné až to hreje pri srdiečku. Mám veľkú radosť, že je Janíčko doma spokojnejší.
    A obdivujem vôľu pustiť sa do niečoho takého. Nápad je to super, no ja som len na obyčajné rýchle založenie fotiek do albumu.( hm, ked sme pritom tiež som ich už riadne dlho nedala vytlačiť, naposledy po oslave 3. narodenín, čo je už rok apol!!!)
    Niki si ich tiež strašne rád prezerá , vie, že na fotkách je on. Usmieva sa na seba a je evidentne šťastný :)
    Prajem čo najviac takýchto krásnych pohodových chvíľ!

    OdpovědětVymazat
  3. Podle fotek máte velice hezké děti. Vím, že to není lehké vychovávat autistické dítě a teprve po přečtení vašeho celého blogu jak tohoto tak klacíček jsme se začala o tuto problematiku zajímat hlouběji. Opravdu smekám před vaši trpělivosti, laskavostí a láskou s jakou jste se shostila tohoto náročného ale i přesto všechno krásného úkolu. Vydržte určitě bude líp!

    OdpovědětVymazat
  4. Krásné povídání, jsem moc ráda, že si Jeníček se setřičkami takhle pěkně prohlíží a jsou spolu, fakt krása!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Marci, deti jako LUSK :-))
    Skvele, ze si vsichni spolu pobudou a pohraji.
    Venku to vypilujete az bude lepsi pocasi, uvidis :-) Me se do toho blata taky nechce ;-)
    Mejte se famfarove :-)))) Lucie

    OdpovědětVymazat
  6. Marci, to je opravdu moc pěkná podívaná a hezké čtení. A to vedení kronik je z Vaší strany obdivuhodné. Já jsem s alby skončila pár měsíců poté, co se Kubík narodil (no ano, už to budou tři roky). Sárinka začínala být čím dál náročnější, do toho malé mimi.... Pak jsme pořídili digitální foták a fotky už jsou jen v počítači a na DVD. Je to škoda, i Sárinka se strááášně ráda dívá na sebe a na nás jako rodinu, tak jí alespoň v počítači často pouštíme prezentaci. Starší alba jí už vůbec neukazujeme, protože je chce sama obracet a strašně je ničí.

    Ještě musím moc pochválit Jeníkovy sestřičky.Jsou to prima holky.

    OdpovědětVymazat
  7. My máme fotoalba z doby, kdy jsme neměli digitální fotoaparát. Od té doby je to bída, málokdy fotky vytiskneme...Ke klasické kronice jsem se nikdy nedokopala. Ale Járovi dělám deník s fotkami a piktogramy už třetí rok. Mrzí mě, že jsem ho dřív nedělala i ostatním dětem.
    A taky moc chválím holky, jsou prima.-)

    OdpovědětVymazat
  8. jojo přesně tak ,hezké vzpomínky a taky si utváří to hezké sourozenecké pouto,šikulové jste :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Marci...děvče moje milé...jsem strašně ráda, že jsi nám tohle odhalila. A i kdyby 5min po téhle pohodě jeník přeboural dům, ta pohoda byla fantastická! To jsou přesně chvíle, které "dobíjejí" a posilují, viď? A ty víš, jak Tě obdivuju, já večer sbírám síly a nervy při jednom dítěti ( i když mám vlastně "dvě") a Ty máš tři, holky jsou v citlivém věku, barák domácnost...
    Tyhle kroniky jsou klenotem, něco jako jsme si psaly o tom "maminkovském" dopise pro holky, to jsou vzpomínky, které nemají hodnotu a v budoucnu to bude jako hůlčička, jako přístav...tady je máma, tady jsme měli fajn den...
    Prasátka jsou zabalená, dnes jdu na poštu:-)
    Magda

    OdpovědětVymazat
  10. ...které mají nevyčíslitelnou hodnotu!!!!!!!!!!!!
    Magda a její překlep

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...