středa 26. ledna 2011

Výroba piktogramů

Jeníček má rád svoje obrázky, at je to v denním režimu, v komunikační knize, v zážitkovém deníčku, ale i jen tak v přenosné průhledné taštičce, kterou s sebou bereme třeba do auta.

V komunikační knize jsou jednotlivé stránky rozdělené podle témat: jídlo, odměny, DVD, činnosti, osoby....
Tašku máme už 2 roky a postupně mu do ní přidávám nové obrázky. Rád si je prohlíží.


Zatím "jedeme" na fotky z reálného života - nafotila jsem mu věci, situace, lidi, hračky, jídlo, obchody, auta, oblíbená DVD, osoby v domácnosti,  ale i třeba chudáky doktory...  :-)
Zpočátku byly kartičky bez nápisu. Jsem technický antitalent a pomalu jsem se teprve seznamovala s tiskárnou a s laminovačkou...

Když Jeník ví (z denního režimu nebo z cestovního proužku), CO se bude dít, KDE se to bude dít, JAK dlouho to bude..., tak to většinou zvládá lépe. Třeba procházky, poštu, nákup (když ví, co jdeme nakoupit...), návštěvu babičky nebo někoho u nás doma, ranou péči, APLU, výlet ap.


O návštěvách doktorů se to moc říct nedá... To je tragédie.
Jasně, není to pravidlo, někdy to funguje,  jindy nezabere vůbec nic, pak nezbývá než ten afekt přežít.

Nedávno mi někdo řekl, že mám zkusit PIKTOGRAMY.

Piktogram je jednoduchý obrázek, který na první pohled něco sděluje..... Třeba, když nakreslím srdce, myslím tím lásku.... No, nejsem si jistá, že k tomu už Jenda dospěl, ale za zkoušku nic nedám.
Ve 2 letech, kdy Jenda nemluvil, jsme komunikovali přes reálné potřeby... Přinesl botu = jdeme ven...Podal mi misku = chci jíst... Nechávala jsem na lince vystavené věci - jogurt, přesnídávku, piškoty...aby si to mohl sám vzít, když si o to neuměl říct....


Poslední rok jedeme na zalaminované fotky - koníček docela nákladný a zabírající dost času, ale musím říct, že mě to baví... Asi je to tím, že to FUNGUJE a hlavně to baví Jeníka.
Tak jsem nyní vytiskla nějaké nové obrázky a za spolupráce mých 2 šikovných dcerušek jsme naplnily misku piktogramy.
Eliška laminovala, já jsem vystřihávala jednotlivé kartičky, podlepovala jsem je suchým zipem a Šárinka je Jendovi na gauči ukazovala....

Tady na té fotce mě Jenda vyhání, protože má rád interakci jeden na jednoho, tak o mě zrovna nestál.... :-)

Zpočátku jsem chtěla začít s pár kartičkami, aby toho Jenda neměl na první pokus moc, ale on se vrhl na celou misku a nemohla jsem mu ji sebrat....

Podával Šárce kartičky....
...sice odbíhal sem a tam...

...kopal u toho nožičkama...
Ale bylo vidět, jak je z nových obrázků nadšený....

Skládal si je na stůl, na gauč...a pak z nich vybíral čísla.


V poslední době přibylo záchvatů vzteku...

Ano, Jenda chápal z denního režimu, CO BUDE, ale nechápal, KDY to bude.
Slova jako "později, za chvíli, potom..." absolutně nesnáší...nic mu neříkají.

Doteď nám stačil přibližný údaj...až skončí pohádka, až sníš jogurt, až zazvoní budík (natahovala jsem kuchyňskou minutku)...ale v poslední době to nestačilo...

A tak jsem vyrobila a zalaminovala kartičky s časovým údajem. Jenda je zbožňuje....
Čísla, to je jeho.
Často si je prohlíží, skládá si je do řady nebo na tabulku, párkrát s nimi i spal... :-)
A teď máme komunikaci zase o trošku lepší...
Řeknu: "Za chvíli půjdeme ven..." A Jenda odpoví: "Až bude číslo..."
"Jeníčku, až bude "jedna, čtyři, nula, nula....(14:00), tak půjdeme ven..."

Jenda si to hlídá a nesmí to být ani o minutu později... :-)
A povedl se nám dokonce úkol: vyhledat a dát na tabulku "jídlo"... Na první pokus s piktogramy parádní úspěch.

Piktogramy máme zatím ve velké míse na stole a každý den si jich pár prohlédneme.
Některé jsou jednoduché - sýr, lízátko nebo koláč, ale některé jsou na Jendu zatím příliš složité - telefonovat, česat, plakat, různé emoce... Myslím, že ty se mu  moc nelíbí, protože nechápe, co na tom obrázku je...
Ty asi zatím schovám.

Třeba dívat se na televizi - "oči a televize" ...bylo vidět, jak je zaražený...jasně, tento piktogram se zrovna nelíbí ani mně.
Na denní režim jsem mu je zatím nedala.
Až se odhodlám, tak začneme jedním jednoduchým piktogramem - třeba zrovna tím lízátkem, abych ho nezmátla a nevyděsila.... Musí to být něco, co má rád. :-)

Zatím si s nimi budeme na gauči hrát a prohlížet si je.

4 komentáře:

  1. No tedy Marci, Vy jste doma tak sikovniiiiiiiii:-)))
    Smekam pred Tebou.
    Jenda bude urcite matematik.
    Mejte se fajn, pa Lucie

    OdpovědětVymazat
  2. Jste moc šikovní, všichni čtyři. :-)
    A Jeníčkův zájem o čísla se mi líbí, překvapilo mě, že je umí i přečíst. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Moc se mi líbí ta práce s vyjádřením času pomocí číslic. Koukám, jak jste šikovní a holky zaslouží taktéž pochvalu, jak pomáhají.

    OdpovědětVymazat
  4. je to skvělé :)) my nemáme doma ani jednu z vymožeností typu tiskárna,laminovačka,iPad apod.Jsou to věci o kterých si mohu nechat jen smutně zdát a proto to Jeníčkovi strašně přeju,ne každé děcko má takové štěstí a když už mu to rodiče mohou dopřát mám z toho velkou radost,držím palce :)))

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...