sobota 23. dubna 2011

Sociální situace - je to dobře nebo špatně?

Jeníček ve 2 letech nemluvil.
Tehdy jsem zkoušela znakovou řeč pro batolata. To jsem ještě nevěděla, že je Jenda autík, jen mi bylo divné, že nechce "ukazovat".
Až v jeho 3 letech po stanovení diagnozy jsem pochopila, proč neukazoval.

 Přečetla jsem tehdy knihu o znakové řeči pro malé děti a po marných pokusech s Jendou jsem to vzdala.
Bylo štěstí, že "díky dětské mozkové obrně" jsme docházeli do Rané péče.
Jednou pořádali přednášku na téma alternativní komunikace u dětí s handicapem. A to bylo moje první setkání se slečnou z Asociace pro lidi s autismem. I když jsem si tehdy nemyslela, že můj syn má autismus, přesto jsem najela na obrázkovou komunikaci. A paní doktorka říká, že to je jendovo štěstí - včasný začátek a spousta tvrdé práce.

Tehdy mě přivedli na myšlenku obrázkové komunikace.

Zavedla jsem Jendovi zážitkové deníčky, kam jsem mu dávala obrázky, kde byl, co dělal...zkrátka všechno..lidi, místa, činnosti, zvířátka....
Tašku jsme si brali kamkoliv s sebou, často jsme si zážitkové deníčky prohlíželi a postupem času se Jenda rozmluvil.

Díky obrázkům začal chápat náš svět.

 Teď nacvičuji s Jeníkem EMOCE ...

a sociální situace....


Bohužel to, co SLYŠÍ, mu až tak moc neříká.

Asi to jde jedním uchem tam a druhým ven.

Věty typu: "nebít děti, netrhat kytky, neházet kamení..." jsou asi moc těžké. Tedy bez zrakové podpory.

Řekla jsem si, že to zkusím zase přes obrázky.

A tak si tu po nocích tisknu obrázky, laminuji, stříhám, lepím a výsledkem jsou 2 šanony plné sociálních situací.

Potěšilo mě, že se "úkoly" Jeníčkovi líbí.

Na piktogramy zatím nedozrál...

Tyhle zjednodušené obrázky jsou pro něj zatím moc těžké. A tak jsem nafotila běžné denní situace.
Např.
- plnit úkoly...ano
-  válet se v obchodě po zemi....ne
-  převrhnout židli....ne

A tak Jenda přiřazuje "usměváčky a šklebounky"... rozlišuje, co smí a co nesmí...
A snad jednou pochopí, že se nepije voda z louží, neohýbají se zrcátka u  aut, nepřivírají se lidem prsty do dveří, ale může si třeba hezky hrát na písku...

Vyfotila jsem hlavně ty situace, které nás trápí.... jako je pití vody z louží, házení jídlem, bití druhých lidí, házení kamínky a pískem po dětech, rozlévání šampónu po zemi, tahání psa za ocas....

A tak trénujeme různé pojmy, např....veselý x smutný, dobře x špatně, ano x ne, prosím x děkuji, ahoj, dobrou noc, dobrou chuť, můžu x nemůžu, STOP, to se nesmí....ap.

Dokonce si myslím, že TEORIE jde Jendovi docela dobře...jen aplikace do praxe trochu (vlastně dost) pokulhává.
A tak Jenda teoreticky ví, že nemá vyplazovat na děti jazyk, nemá je bít, házet po nich kamení, honit je s klackem po zahradě, protože by pak byly smutné.... ...jako třeba Eliška na fotce.
Ví, že nemá kopat do lidí, nesmí otáčet trampolínu vzhůru nohama, ví, že se neleze  na kartony s mlékem v obchodě, neshazují se věci z regálů, nevyplazuje se jazyk na lidi,  neleze se na stůl a netluče se hračkama do lustru...

Ale může si s dětmi posílat míče, modelovat, hrát si se stavebnicí, číst knihy nebo kroniku, může si s nimi hrát na písku, stavět z lega...

Může s babičkou házet papírkem, může jezdit na skluzavce, plnit úkoly, skládat puzzle...a (nejen) Eliška se potom bude usmívat...
Ale když bude píchat vidličkou do televize, házet hračky do studny, bít Elišku, rozhazovat boty, trhat knihy, válet se po zemi v obchodě nebo na poště, když bude vyhazovat věci z okénka auta nebo svrhávat skluzavku, stoly, židle...pak bude Eliška smutná a bude se na něj mračit...
A jako odměna za vykonanou práci a trpělivé poslouchání maminky si zasloužil banánové jednohubky...
:-)

Mohu jen doufat....
....mohu doufat, že jednou bude schopen nadrilovanou a nadřenou teorii aplikovat v praxi.

Musím říct, že se snažím tomu věřit, ale občas mi hlavou probleskne myšlenka, že můj manžel to přece taky teoreticky všechno ví, jak se má chovat, co je správné a co ne, co se v jaké situaci sluší a co ne...ale použití v praxi často pokulhává.
Ne, nechtěla jsem to zakončit negativně.

Věřím, že láskyplné vedení, respektování osobnosti dítěte i jeho handicapu, spousta učení, vysvětlování  a opakování ...to vše spojené  s bezpodmínečnou láskou, že to jednou přinese své ovoce a z Jeníčka vyroste citlivý mladý muž beroucí ohledy i na druhé lidi.

15 komentářů:

  1. Amélie já věřím s tebou:-) už jenom to, že má rád zvířátka a stará se o ně, že ti donese kytičku, že si sem tam pohraje se sestrama.. Je to chytrý kluk, má v životě hodně naloženo, ale protiváhou je jeho láskyplná máma, bojovnice velmi vynalézavá a nezdolná, to by bylo, aby nebylo;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Marci, Ty jsi naprosto úžasná !!! Věřím, že převedení do praxe půjde, pomalu, ale půjde.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc hezké! A věřím, že to bube mít úspěch... Půjde to pomalu, ale půjde! G.

    OdpovědětVymazat
  4. Ameli...jsi skvělá a chlapa neřeš...já třeba s dětmi problém nemám a s chlapem pořád...je horší než děti....Hezké velikonoce celé vaší rodince.

    OdpovědětVymazat
  5. Amelie, jsi prostě skvělá a trpělivá máma...taky doufám a věřím ...krásné dny :o)

    OdpovědětVymazat
  6. Věřím vám oboum, že to zvládnete.

    OdpovědětVymazat
  7. PŘEJI HODNĚ SIL A TRPĚLIVOSTI. DRŽÍM PALCE, AŤ SE VŠE ZVLÁDÁ A DAŘÍ SE.
    TAKÉ PŘEJI PŘÍJEMNÉ A POHODIČKOVÉ VELIKONOCE.
    BOHDA

    OdpovědětVymazat
  8. Na otázku v nadpisu je jednoduchá odpověď - Jeníkův hendikep není dobře, ale maminčina láska, třpělivost, péče a vynalézavost je velmi dobře! Jak již bylo psáno přede mnou, půjde to! Pomalu, ale jistě.
    Hezké sváteční dny vám všem.

    OdpovědětVymazat
  9. Prajeme vám krásne sviatky!
    Je úžasné, že to Janík ovláda (zatiaľ aspoň) teoreticky. Nemám žiadne pochyby, že to raz dokáže aj v živote

    OdpovědětVymazat
  10. Je za tím tolik tvrdé práce...půjde to...a kdyby cokoli nešlo....ty víš,že jsi udělala maximum!!!

    OdpovědětVymazat
  11. Muselo ti to dát strašně práce, moc přeju, ať to Jendovi pomůže!

    OdpovědětVymazat
  12. Ty jsi úplně úžasná! Tolik práce, trpělivosti, kde na to bereš sílu? A jak od sebe odháníš depku z beznaděje, stereotypu... Obdivuju tě!!!
    Věřím, že to vy dva nakonec zvládnete!
    Ilona

    OdpovědětVymazat
  13. Krásně udělaný a Jeníkovi to pomůže.
    Mě jednou Peta povídal, že spoustu věcí, jak se má chovat, má naučené. Že to tak necítí, ale přizpůsobuje se.
    Většinou se mu to daří, ale občas to nezvládne a vybuchne.

    Hepča

    OdpovědětVymazat
  14. Msedlakova, líbí se mi, jak Peťa občas řekne, co si "myslí a co cítí" - má můj obdiv! Tohle mi ani manžel neřekne. Tu naučenost vidím u manžela - on to ví, CO má dělat, jak se má chovat, ale v afektu, ve stresu, v krizi ..TO naučené nepoužije.

    OdpovědětVymazat
  15. Ilonko, jak od sebe odháním depku z beznaděje a ze stereotypu? Někdy líp, někdy hůř. Snažím se radovat se z maličkostí a vážit si každého okamžiku s dětmi. Vlastně přes týden mi to jde dobře, když není manžel doma, víkendy zvládám jen s vypětím sil...A pořád doufám, že bude líp. Naděje nikdy neumírá...

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...