středa 4. května 2011

Dítě sedící v autě

Trošku váhám, zda ten příspěvek sem dát, ale patří to k nám, patří to k našemu autismu a já to považuji za velký úspěch, tak se s vámi o svou radost podělím.
I když ještě teď před sebou vidím vyděšený výraz pokladní v obchodě, když na otázku: "Kde máte Jeníka?", jsem odpověděla, že v autě...."A to je tam sám?!!!!"..."Ano, sám...." A jak rád.

Loni touhle dobou Jenda hystericky ječel, když jsme šli nakoupit, odmítal jít kamkolv - do obchodu, na poštu, na úřad....pak jsme se chvíli obchodům vyhýbali a na rady z APLY jsme se zase pomalinku mezi lidi vraceli.
Jeníček se lidí bojí.

Tehdy měl Jenda na svém cestovním proužku jednu nebo dvě věci, které jdeme koupit, nakonec dostal odměnu - lízátko a hranolky a zase jsme šli rychle domů.

To nějaký čas fungovalo.
Když počátkem jara vystrčilo sluníčko své hřejivé paprsky, pookřál malinko i Jeník.
Ovšem posledních pár dnů ho zase nemůžu dostat ven.
Jeden den je zima, druhý den prší nebo sněží, dnes pro změnu foukal vítr.
V takovém nečase odmítá jít Jenda na nákup. S kočárem vůbec ne.... a tak to zkoušíme alespoň "v rychlosti" autem.

Jeníček pláče a odmítá vylézt z auta.....
... zavírá přede mnou dveře....

Ale vzhledem k nedostatku hlídání musíte občas na nákup, na poštu nebo odvézt holky do školy.
Povinnosti se neptají, jaké je zrovna počasí, který je den....a zda máte hlídání pro své autistické dítě.

A Jenda mi sám jednou vnukl myšlenku nechat ho v autě.

Snažila jsem se ho tehdy jako obvykle vyndat z auta, on ječel a stále dokola opakoval: "Jeník tady hůstane (zůstane)".
A tak jsem si říkala, že to zkusíme.

Asi 2x nebo 3x plakal...a jako správný pravdomluvný Autík mi to pak řekl: "Jeník tady plakal".
Vždycky dostal velikou pochvalu, že na maminku počkal a k tomu lízátko a za 2 Kč pentličku.
A už 2x se nám to povedlo bez řvaní.

Snažím se, abych nebyla pryč déle jak pár minut, takže nakoupím nebo vyřídím jen to nejnutnější a připoutaný Jenda mezitím pozoruje na parkovišti auta.

Samozřejmě Jendu nebudu nechávat v autě, až budou velká horka, ale teď se nám to osvědčilo a vím, že pár minut vydrží...
Věřím, že až začne být tepleji, tak se zase vydáme na nákupy s kočárem.

Až tedy někde uvidíte dítko zavřené v autě, nemusí to být čin nějaké nezodpovědné matky, ale možná zoufalý pokus matky nějakého Autíka, jak rychle nakoupit a přitom co nejméně vystresovat duši svého úzkostného dítěte.

A jak říkají v APLE (APLA = Asociace pomáhající lidem s autismem), někdy nemáte na výběr mezi dobrým a špatným, ale mezi horším a ještě horším.....

17 komentářů:

  1. Až uvidím nějakého autíka zavřeného v autě, tak u toho auta počkám, aby se mu nic nestalo. :-)

    Marci, založila jsem nový blog a dala jsem tam Emoce a sociální situace, byl to námět byl od Lenky. Mrkni na to http://pracovni-listy.blogspot.com/2011/05/emoce-socialni-situace.html a velice ráda uvítám nápad na trochu jednodušší situace, kde by bylo jen VESELÝ x SMUTNÝ, určitě by se to potom mohlo Jeníkovi hodit.

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, děkuji za pohlídání dítěte v autě, ale "musíš" stát tak, aby Tě neviděl... :-)
    A ty emoce jsou SUPER!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Já tě chápu a udělala bych to stejně. Zvlášť když opravdu rychle nakoupíš pár drobnosti a všechno stihneš dřív než by jsi řvoucího Jeníka dovlekla do obchodu. podle mě se nemusíš ospravedlňovat nikomu, přeju ať je líp:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Já párkrát letěla do školky pro Ondru a nechala doma 15 minut spícího nevzbuditelného Štěpána :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Amelie, ja to udelala minuly tyden taky. Anja zapomela v jednom obchode sveho medvidka a tak nez obe deti zase vydelat z auta, najit kosik, posadit a jit pro nej a riskovat, ze se v mezicase ztrati, tak jsem radeji zamcela auto i s detmi a utikala zpet. Byla to otazka par minut a urcite nemam pocit, ze jsem jako matka selhala. Nutno rici, ze garaz byla kryta a ja nechala skulinku v prednim okne tak 2 cm. Co tim chci rict je ze, pokud to ty ustojis a on se tim netrapi, tak je to absolutne ok. Krasny vecer, Katerina

    OdpovědětVymazat
  6. Jo a jeden tip na dáreček pro autíka- brčka :-)

    OdpovědětVymazat
  7. obdivujem Ťa, veľmi
    prajem veľa trpezlivosti a lásky, všetko sa Ti raz vráti
    Emily

    OdpovědětVymazat
  8. taky bych se asi nepohoršovala..ale je fakt, že když člověk nezná situaci...odsoudí rychle...

    OdpovědětVymazat
  9. Amelko, nestandardní situace si žádají nestandarsví řešení!
    Pokud je Jenda spokojený, buď taky!
    Pohodový večer, pa, Helena

    OdpovědětVymazat
  10. Amélie,občas to uděláme každá. A u vás je to naprosto pochopitelné.A pamatuj si,že to co my matky neseme těžce, děti zvládají většiou mnohem líp. Když je mu v autě příjemněji než mezi lidmi,tak proč se stresovat.Třeba časem se to zlomí.

    Hodně sil a pohody.
    Andrea

    OdpovědětVymazat
  11. Nevidím na tom nic špatného.
    Hlavně když ubyde stresu!!

    OdpovědětVymazat
  12. Veta "a jako správný pravdomluvný Autík mi to pak řekl: 'Jeník tady plakal'." je proste nadherna. :)

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj, hele, já bych asi za oknem auta nechala nějakou cedulku typu: Můj syn je autista a odmítá vystoupit bez afektu z automobilu. Je pro něj lepší, když tu 5 minut počká sám a v klidu. Prosím, nerušte ho. Vyřizuji neodkladnou záležitost, budu zpět v... Telefon na mobil.

    Jinak se ti můze stat, ze na tebe nejaky dobrak posle policajty - opuštění dítěte nebo svěřené osoby je trestný čin... (http://zakony.kurzy.cz/40-2009-trestni-zakonik/paragraf-195/)

    Jinak já jsem tohle reším vždycky u pumpy, když jedeme s Bártem sami a já potřebuju na wc nebo natankovat. Nechávám ho tam, ale letím jak blázen.

    OdpovědětVymazat
  14. Cedule do auta je úúúžasnýýý nápad!!! Díky!!!!

    OdpovědětVymazat
  15. Hanko, chceš mi tvrdit, že nemohu své dítě nechat nikde ani pár minut samo?????? Že je to trestný čin?? A do kolika let věku dítěte? Nebo se to týká jenom "začarovaných dětí"?? Tušila jsem, že něco takového je v USA, ale u nás? Vždyť je spousta běžných situací, kdy zanechání dítěte o samotě na relativně bezpečném místě je pro něj lepší, než se s ním někam tahat.

    Amelie, já běžně své děti nechávám vyčkat v autě před obchodem, když jdu třeba jenom pro pečivo. Než je všechny odpoutám a následně připoutám, tak už jsem zpátky i s nákupem :-) A nikdy mě nenapadlo se za to omlouvat :-(

    OdpovědětVymazat
  16. Tak já se plně podepisuju pod Helenu a nápad s cedulí mne taky nadchl.
    A děkuju za komentáře u mne ...

    OdpovědětVymazat
  17. přidávám se k té ceduli..taky jsem to tak dělala...protože ne vždy se setkáš s pochopením spoluobčanů,že v autě označeném obrázkem invalidy sedí připoutané dítě.....měla jsem cedulku,kterou jsem dávala vedle označenky.."jsem autista,maminka se hned vrátí a číslo mobilu",kdyby náhodu nastala nestandartní situace.....naštěstí za ty roky nikdy nenastala a lidi mi přestali nadávat...

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...