Stereotypní (sebe-stimulační) chování
| Stephen M. Edelson, Ph.D. | VšehochuťPod stereotypním nebo sebe-stimulačních chováním se rozumí opakující se pohyby těla nebo opakující pohyby předměty. Toto chování je běžné u lidí s vývojovými poruchami a je velice typické pro autismus. Dokonce, pokud člověk s vývojovou poruchou vykazuje nějakou formu sebe-stimulačního chování, bývá často označen za autistu. Stereotypní chování zahrnuje jakékoliv nebo všechny smysly. Níže uvedený výčet obsahuje pouze hlavní smysly a některé příklady stereotypního chování.
SMYSL | PŘÍKLAD STEREOTYPNÍHO CHOVÁNÍ |
Zrak | Upřený pohled na světla, opakované blikání světlem, pohyby prsty před očima, třepání rukama |
Sluch | Zakrývání uší, luskání/praskání prsty, vyluzování hlasitých zvuků |
Hmat | Tření pokožky rukou nebo jiným předmětem, škrábání |
Vestibulární | Kolébání/Houpání / kýmácení se zepředu dozadu nebo na strany |
Chuť | Olizování předmětů, vkládání částí těla nebo předmětů do úst |
Čich | Očichávání předmětů a lidí |
Vědci vidí za stereotypním chováním různé důvody. Jedna skupina teorií tvrdí, že toto chování poskytuje stimulace smyslů, tj. dotyčný člověk má smysly málo citlivé. Kvůli určitým poruchám v přenosu stimulu do mozku nebo po periferiích, tělo volá po stimulaci, které vede k chování, které "nakopne" nervový systém. Jedna teorie z této skupiny zastává názor, že během tohoto chování se uvolňují do těla beta-endorfiny (částice podobné opiátům), které navozují velice příjemné pocity.
Další skupina teorií tvrdí, že toto chování vede k tomu, aby se dotyčná osoba uklidnila, tj. dotyčný člověk má smysly příliš citlivé. Stává se to tehdy, když je v okolí příliš mnoho podnětů a člověk je přehlcen smyslovými vněmy. Toto chování směřuje k vyblokování příliš mnoho stimulů, pozornost se zaměřuje dovnitř.
Vědci také prokázali, že stereotypní chování je v konfliktu s pozorností a učením. Na druhou stranu, umožnění "upadnout" do stereotypních rituálů po splnění úkolu bývá velice efektivní pozitivní motivace pro učení.
Existuje nespočet způsobů, jak snížit nebo úplně omezit stereotypní chování, jako například cvičení nebo nabídnutí nějaké více společensky-přijatelné formy stimulace (např. žvýkání žvýkačky nebo nějakého předmětu než kousání se do ramena.). Často se pro snížení výskytu tohoto chování používají léky, nicméně není dodnes vysvětleno, zda léky doopravdy přímo ovlivňují toto chování nebo působí pouze nepřímo (např. celkovým zpomalením).
Ami, jsem ráda za tvoje šíření osvěty. Vždycky zhltnu každý tvůj článek a občas si připomenu přednášky ve škole (bavily mě - to musím předeslat) ;-). Měj se krásně a přeju báječný léto (třeba i u sledování pohádek).
OdpovědětVymazatVivi
I mě by podobné přednášky moc bavily. Jsem ráda, že "někdo" hltá mé články. Krásný večer, Vivinko.
Vymazata proto má náš malík dudlíky :o) nekouše sám sebe a když je nervozní ,tak ho to uklidní,špatnej návik vím ,ale lepší jak sebepoškozování a stres se záchvatem.
OdpovědětVymazatPřesně proto má Jenda stále dudlíka, protože jinak si kouše klouby ruky. V APLE říkají: "Není na výběr mezi dobrým a špatným, ale mezi špatným a ještě horším"...
Vymazat