čtvrtek 27. února 2014

Komunikace s Aspergery z pohledu chlapa

Komunikace s AS z pohledu chlapa 

Mé dceři je 24 let. Od 16 let jejího věku, vím, že má diagnostikován Aspergerův syndrom. Jedním ze zásadních problémů lidí s AS , který jim ztrpčuje život, je komunikace. V následujícím textu se pokusím sdělit a vysvětlit problematiku a svoje zkušenosti s komunikací s člověkem s AS. Podotýkám, že jsem laik, s technickým vzděláním a rodič, což samozřejmě vnáší do mé úvahy jistou laickou nemotornost a subjektivitu pohledu na věc. 
Je zajímavé, že úvahy o komunikaci se s dospíváním mého milovaného aspíka, stávaly a jsou stále dominantnější. Současně si také více uvědomuji, že pochopení logiky komunikace s aspikem má pro mne velmi pozitivní přínos pro pochopení komunikace obecně. Také doufám, že text neurazí ani ženy, ani muže, ani učitelky a zejména ne obdivuhodné aspiky.


1. MUŽSKÝ MOZEK
2. PROBLÉM NEURČITOSTI
3. ŘEČ NENÍ SDĚLENÍ
4. ŘEČ JAKO SOCIÁLNÍ TMEL

AD 1
MUŽSKÝ MOZEK

Komunikace s muži ( z pohledu muže ) je většinou ( ne vždy ) jednodušší než s ženami. Komunikace s muži je jednodušší, rychlejší, konkrétnější a jednoznačnější než komunikace s ženami. Komunikace s ženami ( z pohledu muže ) je většinou (ne vždy) strukturovanější, neurčitější , méně konkrétní a pro muže méně přehledná. Ženy jsou schopny paralelně a rychle rozvíjet více témat najednou, což muž nedovede. 
Je obecně známo, že mužský mozek uvažuje jinak než mozek ženský. Tím naprosto neříkám, zda ten či onen mozek je lepší. To co zde píši je nakonec obecně známé. Chci pouze zdůraznit, že máme dva druhy mozku. Všiml jsem si ovšem, že jsou muži, kteří uvažují jako ženy a naopak. Toto tvrzení ale nemá žádnou souvislost se sexuální orientací. 
Budu-li uvažovat o mozku lidí s Aspergerovým syndromem, potom tvrdím, že v jejich hlavinkách pulzuje mozek mužský, lépe řečeno - super mužský. 
Tento fakt je základním východiskem pro komunikaci s lidmi s AS. Vřele doporučuji zejména matkám, aby si tuto skutečnost neustále uvědomovaly. A zejména to platí pro matky, které mají dcery s AS. Pro muže, domnívám se, je komunikace s lidmi s AS jednodušší.
Někdy mi manželka (má ženský mozek) řekne, že se nic nedovtípím. Odpovídám, že jsem blb ( mám mužský mozek ) a ať hovor přizpůsobí mé jednoduchosti, abych pochopil. Na druhé straně mne překvapuje, že ona chce být v jeden moment tady, tam a ještě jinde, což můj mužský mozek vnímá jako naprostý nesmysl a nechápe, že jí to není jasné. 


Nedávno mi manželka vyprávěla o svém kolegovi. Řekl jsem jí, že její kolega má ženský mozek. "Přesně - teď jsem jeho jednání konečně pochopila".
Domnívám se, že ujasnit si to, jakým způsobem Váš protějšek uvažuje, je velmi důležité pro úspěch komunikace. Mými klienty jsou většinou manželské páry, Všiml jsem si, že pro moje mužské uvažování je výhodnější a snazší komunikovat s podobně nastaveným, tedy mužským mozkem. Spíš se domlouvám s mužem, ale často to bývá žena s mužským mozkem a já intuitivně rozhodující momenty a těžiště rozhovoru přenáším k ní. A přitom muž může stále hrát roli klasické hlavy rodiny. Komunikace mne s mými protějšky není o spolčení se někoho proti někomu, ale pouze nalezením cesty k rychlejší a jasnější komunikaci, připouštím - z mého mužského pohledu. 
V komunikaci s aspikem toto platí dvojnásob. Například většinu požadavků mé ženy na dceru tlumočím já, protože naše mužské mozky jsou na podobnější frekvenci, nebo používají obdobný operační systém. Jsem si jist, že mužská autorita je sekundární. Ta je mému aspikoví v podstatě lhostejná. Co ovšem není lhostejné, je přísná, pravděpodobně mužská, jednoznačná logika, která nechápe pojem dovtípit se.


AD 2
PROBLÉM NEURČITOSTI

V souvislosti s problematikou neurčitosti komunikace, která je pro aspíka tristní mne napadá jméno Kurta Gödela. Rodák z Brna,( 1906 - 1978 ) a přítel A.Einsteina. Jeho dvě věty o neúplnosti, zásadním způsobem ovlivnily možnosti matematiky a dokázaly nerozhodnutelnost některých výroků. Jeho objev měl zásadní dopad na vývoj kybernetiky, která se po té, vyvíjela cestou konečných prvků atd. apod. Komplikovaný život se zřetelnými rysy AS tohoto vědce byl příznačný.
Na otázku milovaného aspíka, kdy bude oběd, nelze odpovědět slovy:" až se dovaří brambory". Správná odpověď je : " ve12 30 hod." Pokud se ovšem brambory ve 12 30 nedovařily, nic se neděje. Upřesňující odpověď pro aspíka nemůže být brambory se ještě nedovařily, ale: "oběd bude ve 13 00 hod ". 
Chápu, že to může vzbuzovat úsměv, ale pokud se matky ( nebo osoby s ženským mozkem ) budou striktně řídit tímto návodem jak odpovídat, ušetří nervy sobě i dítěti. 
V úvodu jsme řekli, že mozek jedince s AS je super mužský. Možná bych ještě dodal - mozek, který vyžaduje korektní vstupy. Stejně jako to vyžaduje Váš počítač. Ten se rovněž nedovtípí. Bude vyžadovat korektní vstup. Často lituji aspíka, když se dožaduje odpovědi a postupně brunátní a jeho komunikační partner se mylně domnívá, že odpověď již sdělil. Je mi líto obou a výbuch je jenom otázkou několika málo minut. 
Podstata informace, kterou poskytuje ženský mozek je zakleta v mlze vět, které mužský mozek těžko dekóduje. Jako kdyby to jadérko, po němž naše mužské mozky touží, bylo zabaleno do informačního obalu, kterým tak těžko pronikáme. Ženské mozky to zvládají rychle, jednoduše a dokážou rozpřádat paralelně mnoho informačních klubíček. Nám mužům s mužskými mozky, aspikům a počítačům to tak a nebo vůbec, nejde. 


Na základní škole jsem se domníval, že patřím k těm hloupějším žákům. Většině věcí jsem nerozuměl. Když jsem si dal žádost na gymnázium, učitelka z češtiny byla velmi překvapena a doporučila mi, abych šel raději do dolů. Nevím jak na to přišla. Atletický habitus nemám. Celá třída z toho měla legraci. Je fakt, že moje slohové výtvory a pravopis byl a je dodnes chatrný a v dolech by to tak nebylo na obtíž. 
Až mnohem později jsem si uvědomil, že to semnou možná nebude tak zlé, ale problém byl v téměř 100 % feminizaci školství v té době. Paní učitelky se mohly snažit jak chtěly, ale můj mužský mozek na jejich ženské interpretace nereagoval. O tom, že jsem v hodinách nemohl popíjet oblíbené víno, tak jak je tomu nyní, vůbec nehovořím.
Permanentní nejistota v dekódování informací je pro aspíka frustrující. Lidí se super mužským mozkem je málo. Nedávno se nám stalo, že jsme s dcerou navštívili restaurant. Číšník se ptal co chceme na pití. Řekli jsme, že chceme kofolu. Číšník se dotazoval zda velkou, či malou. Dcera po krátkém uvažování řekla, že střední. Okamžitě jsem se přidal a řekl jsem, že chci rovněž střední. Aby scéna byla dokonalejší, nasadil jsem si svoje oblíbené červené brýle a přísně jsem na číšníka pohlédl. Byl zmaten.
Uvědomil jsem si, že v podobném napětí se chudák aspik pohybuje neustále, protože obtížně rozumí nejednoznačným informacím. Číšník nakonec donesl ve velké sklenici méně kofoly. Ani nevím jak to potom účtoval.
Závěr jest tento: Chcete-li se domluvit s aspikem, hovořte korektně. Ano je ano a ne je ne. Nic mezi tím neexistuje.
Řeč žen, kdy ne, může být ano a řeč politiků, kdy ano, může být možná, ve světě AS a PC nefunguje. Ve světě AS a počítačů není přetvářka, intrika, pomluva, závist či nenávist možná. Je to svět chudší nebo srozumitelnější? Často když přicházím domů z různých jednání a potkávám svého aspíka, říkám si: " Konečně normální svět ". 


AD 3
ŘEČ NENÍ SDĚLENÍ

Pro mne, laického prosťáčka, je možná po mnoha letech se svojí AS dcerou největším překvapením zjištění, že řeč není sdělením. Došel jsem k závěru, že řeč je pouze nosič, nebo vodič toku sdělení. Jde o to, že mužský, AS mozek či počítač, vnímá nominální hodnotu řeči a sdělení ztotožňuje s řečí. Ve skutečnosti tomu tak ale není a zejména ne v komplikovaném světě vysoce inteligentních mozků ženských, nominální hodnota řeči může být zcela odlišná od reálné hodnoty sdělení. 
Věta : "pošli peníze", má jasnou nominální hodnotu. PC nebo mozek AS ji bude takto vnímat. Ženský mozek ovšem rozliší, zda se jedná o prosbu, či příkaz a podle toho reaguje. Toto je ovšem velmi jednoduchý příklad. V lidské komunikace je sdělení, které je neseno řečí, neskonale složitější.
Aspergří logika a logika PC těžko a nebo vůbec není schopna rozlišit ironii. Dcera se mě často ptá zda to, či ono, myslím vážně nebo zda jde o ironii. Pokud neodpovím a nechám ji hádat, obvykle naštěstí, ovšem po delší době problém vyřeší. Její mozek ovšem musí propočítat všechny souvislosti. Pokud budete přemýšlet o komunikaci, zjistíte, jak často se sdělení liší od nominální hodnoty řeči. Je to pravděpodobně nanejvýš lidská a zejména vynikající schopnost ženských mozků, správně dekódovat obsah sdělení.
Tato schopnost má ovšem i svoji stinnou stránku. Někdy žasnu jak jsou napsány nejrůznější manuály. Sám když píši posudek pro soud, snažím se o co největší jednoznačnost a pochopitelnost i pro soudce, který není v dané odbornosti fundován. Termín " dovtípit se " je zcela irelevantní.
Problematická schopnost dekódovat sdělení je pro aspiky typická a vylučuje je zejména z kolektivní komunikace, která je naprosto nad jejích schopnosti. Byl by ovšem omyl, domnívat se, že aspík se a priory kolektivu vyhýbá. Není tomu tak. Primární příčinou je problém s komunikací. 


Aspík je typickým přítelem malého stolu. Má rád, když komunikuje pouze s jedním partnerem, který si současně problematiku komunikace s aspikem uvědomuje. V situaci, kdy si u aspíka jeho partner získá důvěru a nedělá si z neporozumění legraci, je aspik na vrcholu štěstí. V takových chvílích je partner aspíka, hloubkou, strukturou, rozsahem znalostí, dokonalou logikou a vyjadřovacími schopnostmi šokován. Již ne komická bytůstka, ale zcela rovnocenný, v mnoha případech podstatně orientovanější, partner. 
Pro pozorovatele je rovněž zajímavé sledovat jak si aspik ověřuje zda správně pochopil. Pro ty , kteří s aspikem komunikují je nutné, aby měli trpělivost, když se aspik zeptá na tutéž věc různým způsobem a nebo řešení hlasitě opakuje. Je nutné si uvědomit, že tímto způsobem si jeho mozek testuje a verifikuje sdělovaný fakt. Dcera často používá výraz " strpeníčko" . Je to milé a já vím o co jde. 
V této souvislosti je nutné si uvědomit, že intelektové schopnosti Vašeho aspíka jsou s Vámi zcela rovnocené, i když zdlouhavost komunikace by tomu nemusela nasvědčovat. Dále je třeba si uvědomit, že komunikace s aspikem musí být naprosto a vysoce logická. V opačném případě Vám Váš milovaný aspik dá mat.
V komunikaci s aspikem je nutné si uvědomovat rozdíl mezi řečí a sdělením.
Čím menší bude rozdíl mezi nominální hodnotou řeči a hodnotou sdělení, tím úspěšnější bude komunikace s aspikem. 
Je velmi trapné a pro lidi chudšího ducha lákavé, zneužívat komunikační deficit aspíka. Naštěstí aspik, díky své vysoké inteligenci, kontakt s tímto typem lidí nevyhledává a v podstatě správně jimi pohrdá.


AD 4
ŘEČ JAKO SOCIÁLNÍ TMEL

Světem aspíka nejsou a ani nemohou být různé oslavy, zábavy, či jiné společenské rituály. Je to proto, že komunikace těchto rituálů má jinou než informativní funkci. Obvykle se scházejí lidé z jisté sociální, odborné či jinak definované entity. Neverbální komunikace ( aspikům minimálně srozumitelná ) nabývá vrcholu.
Např. vánoční večírek zaměstnanců firmy. Komunikace na těchto rituálech má funkci pouze jakéhosi sociálního tmelu, který jednotlivce identifikuje se skupinou. Žvatlání účastníků nerozvíjí téma - neinformuje. Např. stále stejná klientela venkovského hostince je paralelou k večernímu sezení divochů u ohně. Řeč by klidně mohla být nahrazena mručením v mužském, či kdákáním v ženském typu entity. Řeč není nositelem sdělení. Oheň je substituován obrazovkou TV. Televizní seriál osvobozuje i od toho mručení, či kdákání.
Pro chápání aspíka, který uvažuje hyper logicky jsou tyto rituály nepochopitelné. Nemůže být jejich součástí a je, i kdyby se o to snad pokusil - exkomunikován. Není jako my. Být odlišný není pro současnou společnost inspirativní, ale podezřelé.
Bohu - žel, v trvale expandujícím mediálním světě, má vlastní sdělení stále menší hodnotu. Bulvární výkřik je zaměňován za informaci, celebritami jsou nazývány zcela obskurní a pomíjivé figurky, volební kampaně postrádají sdělení a jsou nerozeznatelné od žargonu bulváru. Rituál kmene přerůstá v rituál ještě méně definovaného stáda. Věru těžká doba pro aspíka
Svět aspíka je světem konstant. Vysvětlit aspíkovi společenský rituál je totéž jako svému notebooku vysvětlit velikonoce. Je to tak a Bohu- žel ( nebo díky) , nejde s tím nic dělat. To důležité co z toho plyne je: Nenuťme aspíky do našeho třeštění. Nezaslouží si to. 



Jejich svět je oázou klidu, hledání a nacházení. Naslouchejme jim.
Ano, jejich " strpeníčko" by i pro nás mohlo být východiskem. 

23.12. 2008 VOJTA


Zdroj: http://balmax.blog.cz/1402/komunikace-s-aspergery-z-pohledu-chlapa

7 komentářů:

  1. :)
    Asi je článok písaný priveľmi "mužsky"? Myslím, že to vystihol dobre... ale musela som sa veľmi sústrediť, aby som mu porozumela.

    Btw: "Na druhé straně mne překvapuje, že ona chce být v jeden moment tady, tam a ještě jinde, což můj mužský mozek vnímá jako naprostý nesmysl a nechápe, že jí to není jasné. "
    Aha... ja to tak mám tiež. A potom sa vždy divím a som sklamaná, že sa mi to nepodarilo ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Bravurní výklad. Myslím, že je mi super-mužské uvažování blízké. Kdykoli se začnu v komunikaci ztrácet (což bývá nezřídka), je pro mě jeho důsledná aplikace cestou z těžkostí.

    Za sebe mohu snad napsat, že -ač neaspik- mám velké porozumění pro to, že aspici to potřebují právě takhle.

    I mě trápí, že "Rituál kmene přerůstá v rituál ještě méně definovaného stáda" a toužím (nejspíš marně) aby se trend obrátil.

    OdpovědětVymazat
  3. perfektně popsané....opravdu výstižné příklady....hodně mi to pomohlo se opět posunout ve vnímání aspíků a mužských mozků.-).....

    OdpovědětVymazat
  4. Nepochopila som, či píšete o vašej dcére ale ked si to dám do spojenia tak asi nie, lebo ona ešte nemá 24 rokov že?:)
    A tento článok je trošku tažší na porozumenie, treba sa uplne sustrediť ale je veelmi informatívny a dozvedela som sa vela nových informácii, dakujem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, Vivi, nepsala jsem ho já. Dole je jméno autora článku.

      Vymazat
  5. Ó, ano, je to tak. Jsem žena s mužským mozkem a částečně ženským uvažováním, k tomu dělám IT a mám ráda přesné vyjadřování.
    Po letech v mužském kolektivu jsem rozjížděla jakýsi neziskový projekt se samými ženami a takové to "ano není ano, ano je možná", měl kolikrát úplně vyčerpalo.
    Ještě bych k tomu přidala, že "čisté ženy" opravdu hodně sdělují také nonverbálně - je strašně důležité vnímat tón hlasu, výraz obličeje a další signály, které paralelními cestami zpřesňují, zda aktuálně vyslovované ano je blíž k "ano" nebo "možná". Chlapi si to prostě řeknou.
    Už jsem nad tím víckrát přemýšlela, že Elišce by mohlo být dobře v matematice, IT, technice, nebo třeba účetnictví, prostě ve světech, kde jsou krásně jasně daná pravidla... A že to je možná jeden z důvodů, proč si vůbec nerozumí se spolužačkami.

    OdpovědětVymazat
  6. Výborné, vtipné a každopádně velmi poučné!

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...