pátek 4. března 2011

Nejkrásnější kytička na světě

Venku je nádherně, svítí sluníčko.
A stejně tak svítí slunce i v mém srdci.
Nedávno se mě na přednášce ptala přednášející, co bych dělala, kdybych měla volný den...
Legrace byla, že mě NIC nenapadlo. Užívám si času se svými dětmi a nemám "potřebu" prchat pryč.
Občas na hodinku na dvě - nakoupit, na poštu a zase domů...ale celý den?
Jediné, co jsem vyhrkla, bylo:
"Asi bych konečně vyhodila muškáty". :-)


Chudáčci moji malí jsou na oknech už od léta.
Nebyl čas je vyhodit, uklidit truhlíky ani otřít zaprášené parapety.

Moje babička by se zhrozila, kdyby přijela. Už si představuji to "její": "Vyhoď to, co si řeknou lidi..."
Tak co si řeknou lidi...?! A dokonce na moje muškáty? :-) Tak to je mi docela fuk.
Ale zase jsem originální, ne?... Kdo má ještě v únoru či v březnu na oknech muškáty? :-)

Protože je teplo, trávíme hodně času na zahradě.
Včera jsem odešla domů zamíchat polévkou vařící se na sporáku a Jeníček si spokojeně hrál na písku.
Nerušila jsem ho.

Když ho to přestalo bavit, tak strčil do dveří, vešel do obýváku a
na celé kolo volal:

"JENÍK TOBĚ PINESL KYTIČKU!!!!!!!!!!!!!"
Není náádherná? :-)


Nevěděla jsem, jestli se mám smát a nebo plakat....radostí....
Náádhera!!! Je úžasnej a néé že ne!
A díky Bohu za muškáty na okně... I v březnu mohou udělat radost! A jakou!

Poslední rok intenzivně nacvičujeme sociální situace - když mě "nechá", komentuji jeho DVD s Krtkem, Pata a Mata, prasátko Pepinu aj...co je tam špatně, co dobře, co se smí a co ne... Kdo je veselý, smutný, ukazuji, když někoho něco bolí....ap.
Podobné situace vyhledávám i v knížkách.

Já vím, že ho to nebavilo a nebaví dodnes...  Někdy se pěkně vzteká, když vytáhnu dřevěné puzzle s emocemi...ale já se nedám... :-)
V tomhle mám jasno: "Bude si všímat emocí jiných lidí".

Sama vím, jaké to je, když si někdo vašich emocí nevšímá.

Vyrobila jsem mu také papírové strukturované úkoly, aby se naučil poznat rozdíl "veselý a smutný"....
Moje papírové úkoly má raději než ty dřevěné.
Asi 3 měsíce nechápal, co po něm chci...

Emoce nacvičujeme i před zrcadlem...
A teď občas Jeníček sám od sebe přijde a říká: "Maminko, jsi smutná?"
Už to pozná.... Když vidí, že se neusmívám, tak volá:
Dělej CHI-CHI-CHI...
A tak se usmívám, i když mi někdy do smíchu není.


Podobně nacvičujeme sociální situace - pozdravit, poděkovat, poprosit.
Mám z něj velikou radost.... Jde pomalými krůčky stále vpřed.
Díky Bohu.

Na otázku: "Jak se říká?"...odpovídá: "Děkuju"... místo "Prosím", ale to vypilujeme.
Pořád lepší "něco než nic"...
Učí se, že je hezké někoho obdarovat.... Když přijdu z nákupu, vždy mu něco donesu - maličkost - Kinder řez, dudlíka...cokoliv.
A stejně tak, když jsme ve městě a vybírá si v obchodě ty "své rituály", tak ho pobízím, abysme něco koupili holkám.... A je vidět, že ho to těší.
Sáček s JOJO bonbony drží v ruce klidně celou cestu domů a doma ho holkám poctivě předá.
Naučil se "o něco se rozdělit"... Ještě nedávno by mi NIC nedal, ted se dělí o bonbony i o hranolky a už se nevzteká, když si někdo vezme...

Když ho ukládám do postýlky, tak po mě zopakuje "Dobrou noc"....
Včera se spletl a na mé "dobrou noc" odvětil: "Není zač".... :-)
Když ráno vstává, říká "dobé láno" (dobré ráno) a někdy se splete a řekne "dobrou chuť"....
Vím, je toho na něj moc, ale ON se všechno naučí.

Dnes ho hlídala moje maminka a když jsem přišla z nákupu, vítalo mě Jendovo: "AHOJ".
Ale já jsem byla unavená z tahání těžkých tašek a kartonů.... Maminka si "objednala" 12 litrů mléka, 10 kg mouky, 10 kg cukru, 3 balíky slazených minerálek a další věci...A dotáhnout to do auta, z auta k jejímu domu,  do výtahu a nakonec do jejího bytu... Nějak mi to vzalo elán a sílu.... Nákupy nejsou moje hobby.

A tak na Jeníčkovo: "AHOJ" jsem tak nějak automaticky odpověděla: "Nazdar"....
A Jeník zase: "AHOJ"...a protože mi to nedošlo, řekla jsem znovu: "Nazdar"...
Když zopakoval své ahoj potřetí, tak mi to došlo... Nacvičujeme pozdrav s plyšáčkama, ale oni přece "NAZDAR" neříkají.... :-)
A tak jsem s úsměvem odpověděla: "Ahoj" a Jenda byl spokojený....

Sláva blížícímu se jaru, sláva Jendovým pokrokům a sláva březnovým muškátům.....

30 komentářů:

  1. Krásné, Jeník dělá pokroky.
    A to je dobře.
    Z vlastní zkušenosti vím, jak to udělá dobře.
    Mám také radost, když mi Peta veselým a příjemným hlasem popřeje dobrou noc.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc krásně jste vše napsala, žel Bohu, nemoci existují a jsou tu, najdou si nás mnohdy nepřipravené a proto je pro nás velmi obtížné se s tak složitou věcí pak vyrovnávat. Nemoci neušetří ani naše děti a proto jsme tady aby jsme jim pomáhali a byli dětem těmi strážnými anděli, milovali je takové jaké jsou a protože tu jsou.))) Kdysi jsem napsala jednu básničku, která se mě moc zalíbila a tak si ji dovolím sem vložit. Jeníčkovi přeji hodně a hodně zdraví, lásky, trpělivosti a hodných lidí kolem sebe, protože tohle právě autisté potřebují a mamince, aby pro Jeníčka byla stále tím andělem s křídly pod které se může kdykoli tulit. Jind.

    OdpovědětVymazat
  3. A pak že nejsou andělé
    Maminko milá vědět bych chtěla
    odkud jsem na zem přiletěla
    kdopak mi dal tak hebké vlásky
    Přece já a tatínek z lásky.
    Jednoho večera když měsíc slunce schoval
    láskou nás zlatíčko Bůh obdaroval
    na nebi hvězdy začaly tát
    táta mi říkal jak má mne rád
    0bloha zářila jako hořící svíčka
    pak hřála jsem tě u srdíčka
    a čas ten trpělivý vládce
    hýčkal tě drahá jako květy na zahrádce.

    Jestlipak také mám svého anděla
    povídej honem ráda bych to věděla
    a kdo mě všechno naučil
    to anděl vám žít poručil?

    Nádherná příroda bere i dává
    v ní slunko zapadá a ráno vstává
    po zimě jaro mízu do kmenů vhání
    po létu začíná čas dozrávání.

    Tohle jsem mami vědět nechtěla
    tak řekni má každý člověk svého anděla??

    Každý má svého strážného anděla
    „jeho tvář je všem tolik známá“
    Ty jsi ho také už viděla??
    Viděla mé dítě viděla - vždyť jmenuje se
    „MÁMA“


    Z almanachu - Stoupající hvězdy Sidy
    ISBN 978-8086763-61-3
    Alisa

    OdpovědětVymazat
  4. Náádherná básnička! Zito, díky!!!

    OdpovědětVymazat
  5. šikulka :-) kytičku ti dal a to objetí taky přijde :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Mám z Jeníčka radost. A ten závěr mě rozesmál. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Jeníček je velká šikulka a je vidět jaké má dobré srdíčko :-) úplně mě to dojalo, kolik citu je zakleto v tom dítěti. nevím jestli sleduješ seriál teorie velkého třesku, je to komediální seriál, jeden z hlavních hrdinů je autista, herec, který ho hraje dokonce dostal ocenění za přiblížení světa autismu běžným lidem. Na spoustu věcí má Sheldon návod, manuál, a kouzelné slovo je společenská konvence, úplně mi to teď připomnělo tvůj nácvik situací;-) jinak má přesně sepsanou smlouvu o bydlení se svým spolubydlícím, která upravuje situace, které mohou nastat a obsahují řešení. Vždycky si vzpomenu na tvé trampoty s tvým "spolubydlícím" , že by se ti taková smlouva taky šikla:-))

    OdpovědětVymazat
  8. TEDY AMELIE, TY BY JSI MĚLA NAPSAT KNÍŽKU !!!!!!!!!!!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  9. Tanzi, ten nápad by se mi líbil, ale schází mi k tomu desítky tisíc Kč.

    OdpovědětVymazat
  10. Amelie, tou kytičkou mne Jeníček zcela dostal. Muselo to být krásné a moc ti to přeji. Je úžasný!!!! Ohledně nácviku emocí se máme se Sárinkou ještě hodně co učit, jste šikulky a jste pro mne velkou inspirací. Pořád jsem sháněla nějaké přijatelné tváře na vyjádření emocí, ale tvoje verze mne vůbec nenapadla. Díky za to, hned něco podobného vymyslím. Užívej si sluníčka a nenech se nikým a ničím otrávit.

    OdpovědětVymazat
  11. Amelie, knizka napsana byt muze, no a penize na to vydani, ty se najdou. Tomu verim. Zkusit najit vydavatele, ktery by se o naklady postaral. Dulezitejsi je, aby tu byla knizka, kterou kdyz si nekdo precte, tak rekne: do toho jdu. Ja jsem pro. Vzdyt na blogu uz je materialu dost. Jarka

    OdpovědětVymazat
  12. ted' jsem se od srdce zasmála nad Jeníčkovo "není zač" :)))
    A kytička je nádherná!!!
    Jinak já mám muškáty taky ještě od léta venku. A co si pomyslí lidi mě opravdu nezajímá :)

    OdpovědětVymazat
  13. Amelko, Jeníček toho - díky tobě - umí mnohem víc než spousta zdravých čtyřletých děcek.

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den,

    jmenuji se Marta Smékalová a studuji obor Speciální pedagogika-komunikační techniky, III. ročník, PdF UP Olomouc. Pracuji jako asistentka chlapce s autismem a nyní píši bakalářskou práci na téma "Alternativní a augmentativní komunikace u dětí s autismem".

    Dovoluji si Vás tímto oslovit s prosbou o vyplnění dotazníku k praktické části své práce. Budu velice ráda, rozhodnete-li se dotazník vyplnit a zaslat na uvedenou emailovou adresu. Případně děkuji také za rozšíření dotazníku mezi další rodiče dětí s PAS.

    http://m.aramej.sweb.cz/Dotaznik.doc

    Děkuji za případnou ochotu věnovat mi tímto trochu ze svého času. S přáním hezkých dnů,

    Marta Smékalová

    OdpovědětVymazat
  15. Krásné. Mám radost. A asi vím, jakou radost ta "slaměnka" udělala Tobě. Jeník je gentleman.

    potěším já mamičku
    nesu já jí kytičku
    že je suchá nevadí
    srdíčko jí pohladí

    A mne pohladil tento článek.

    OdpovědětVymazat
  16. OD MAGDY:
    ...Nedivím se, že jsi zrušila "anonymní" kategorii na blogu, ale já tam te´d nemůžu
    psát...snad už to budu umět se tam nějak přihlásit, pa

    Vypněte mobily, zastavte se
    a uslyšíte zázrak, věřte mi,
    v tom tichu skrytí mezi námi
    jak chodí andělé po zemi...
    Podají ruku pomocnou, pohladí slovem,
    teplou dlaní,
    náruč jak přístav otevřou
    a zázrak je tady znenadání...
    Úsměvem zmatky zaženou
    a s cennými radami se vrátí klid,
    otázkám dají odpově´d a nechtějí ani zaplatit.
    Andělům stačí vědomí
    že zachránili duši,
    že pomohli někomu ode dna,
    ta skromnost jim moc sluší.
    Nevíme kolik je andělů, kolikrát denně jejich křídla uslyšíme,
    my jsme však anděla potkali
    a je v našich srdcích, to my víme.

    Amálko, tak moc Tě máme rádi,
    v malých slovech nejde popsat velký čin,
    je to jak zdolat velkou horu,
    aby byl šťastný Tvůj malý syn.
    Děkujeme za vše co pro nás děláš,
    Tvůj blog je náš přístav a zázemí,
    moc si Tě za to vážíme ...
    A UŽ VÍME, ŽE ANDĚLÉ CHODÍ PO ZEMI...

    A ty jsi Jeníkův anděl.
    tahle básnička je ode mě pro Tebe.
    Pa Magda
    (tohle je tvůj bezkonkurenčně nej nej článek, to že na Tebe Jenda zavolá a "vysloví se"...je také malý velký zázrak!!!!!!!!!!!)

    OdpovědětVymazat
  17. Úžasné čtení Amélie. Jeníčka miluju. A ty jsi skvělá. Já v životě neviděla krásnější kytku.

    OdpovědětVymazat
  18. Amelie,
    i březnový muškát může být nejhezčí kytičkou pro maminku!!
    Jeník je skvělý!!
    Moc se mi líbilo Jeníkovo : "není zač!"
    To je tak kouzelný!! :o)))
    A o knize určitě uvažuj,
    protože jsi báječná!!!
    Hezký víkend
    Jarka

    OdpovědětVymazat
  19. To je také nádherné! úplne všetko- kytička, Janíčkove pozdravy a šikovnosť! ste skvelí

    OdpovědětVymazat
  20. Amálko, krásný :-), krásná kytička a je skvělý, že se objevují tyhle sluníčkový chvíle, kdy tě to nabije energií. Krásně nacvičujete pocity a sociální situace, úplně jsme se shodly, zrovna děláme totéž. Půjčila jsem si v aple pár těchhle her a obličeje, tak uvidíme. A to pletení má Betka taky, věřím, že to oba brzy zvládnou. :-)))Hezké chvíle a hodně "muškátů"

    OdpovědětVymazat
  21. Jeník je šikulka, no vidíš, jak má všechno nějaký smysl, i ty zapomenuté muškáty:-)

    OdpovědětVymazat
  22. Amélko, je báječné vidět Jeníkovy pokroky. To, jak se mu věnuješ, je úžasné. Kytička je nádherná. A já trochu se stydím za to,kdy jsem kolikrát pokrok svých dětí dostatečně neocenila, přešla bez povšimnutí...není to samozřejmost.

    OdpovědětVymazat
  23. Amélije jsi úžasný človíček,Jeníček je moc šikovný a snaživý:-)Spousty toho má náš Mireček který je také autista podobně.Držím palce a piš dál moc krásně se to čte!!!Muškáty také myluju a mimochodem mám je také ještě od lonska i když ne na ulici za oknem......taky je rád vysipává z květináčů a otrhává:-)

    OdpovědětVymazat
  24. Milá Amélie,
    někdy mě zaráží lhostejnost lidí, tady jsem se ale setkala s opakem, všichni ti dávají sílu a proto jsme se apolečně s přáteli z literu.cz rozhodli takto:

    LITERÁCI.sezmam.cz DĚTEM

    Kniha Veršovánky pro mazánky a dvě kresby v rámečcích, poputují už brzy do dětského autistického centra MOTÝL v Plzni, jako dar.
    Jind.


    A Bohoušku, tobě děkuji za to, žes mi sem pozval.

    OdpovědětVymazat
  25. Je krásný,že jsi ty muškáty nevyhodila...:-)je to pěkné,moc!

    OdpovědětVymazat
  26. Zito, nádhera...díky za dar autistickému centru. Moc si toho vážím.

    OdpovědětVymazat
  27. Milá Amélie, Bohoušek mi dal odkaz na tvé stránky a já byla moc ráda, Jeníčkovi jsi velikou oporou a já tě obdivuji.)))

    OdpovědětVymazat
  28. TEDA, TEĎ UŽ FAKT MUSÍM (I KDYŽ HODNĚ ZPĚTNĚ) REAGOVAT...
    PSALA JSEM TI, ŽE POSTUPNĚ DOČÍTÁM, CHVILKAMI JE MI TÁÁK SMUTNO, ALE TEĎ MI FAKT VYHRKLY SLZY DO OČÍ. ALE Z RADOSTI!

    NA PODOBNÝ ZÁPISEK JSEM PŘI TOM OBČAS SMUTNÉM ČTENÍ TOLIK ČEKALA A ANI NETUŠILA, ŽE SE DOČKÁM NĚČEHO TAK KRÁSNÉHO.

    JENÍČEK TI PŘINESL KYTIČKU A JEŠTĚ TI TO ŘEKL. TO UŽ JE JEN SKOK K TOMU, ABY TI ŘEKL, ŽE TĚ MÁ RÁD!
    COPAK BY NA TO ŘEKLA PANÍ XY?
    TVÁ VÝCHOVA JE TA JEDINÁ SPRÁVNÁ, JENÍČEK DĚLÁ VELIKÉ POKROKY!!!
    VYTRVEJ, MARCELKO, PROTOŽE TRPĚLIVOST I USCHLÉ MUŠKÁTY PŘINÁŠÍ :))

    OdpovědětVymazat
  29. Nemůžu se od čtení tvého blogu odtrhnout...:-)

    OdpovědětVymazat
  30. Mirku, děkuju, ale to je přece ta největší pochvala. :-)

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...