pátek 24. června 2011

Účinky Risperdalu

Nerada dávám léky malému dítěti. Ale v případě Jeníčka "nějak" nebylo zbytí.

Bez nich to nešlo.

13 měsíců bral Jenda Zoloft.
Nedávno se paní doktorka na dětské psychiatrii rozhodla změnit léky.
Nebylo to ono. Jenda byl velmi úzkostný, v poslední době i dost agresivní, málo spal a hýřil neutuchající energií.
Vysadila Jendovi antidepresiva.


Ale asi to vysazení bylo příliš rychlé ....během dvou dnů bral půlku dávky a pak už nic...


A to byla tragédie. Ten týden po vysazení Zoloftu se Jenda vrátil  v chování asi o rok až dva zpátky...


 Jeníček brečel, vyváděl, válel se po zemi, byl agresivní.... a nakonec jsem brečela i já.... Připadala jsem si tak bezmocná, když jsem mu nemohla pomoct.


Teď bych řekla, že je trošku líp.


Po 14 dnech zase Jenda plní strukturované úkoly, modeluje a razítkuje.


Vrátil se ke svým oblíbeným činnostem.


Třeba razítko s broukem má moc rád...


Ne, nemám zdravé dítě :-), ale Jenda spí!!!!


Po více jak 4 letech usíná do 22. hodiny a pak spí celou noc.
Připadá mi to jako zázrak. Jenda nespal ani jako malé miminko, do 14 měsíců skoro pořád plakal. Zkoušeli jsme bylinky, koupele, meduňku, kapky na polštář, přírodní léky na spaní, homeopatika a já nevím, co ještě.
Byly doby, kdy usínal v 01:15 hod. A ještě nebyla jistota, že bude spát do rána.

Problémy se spaním měl vždycky. V APLE radili zkusit léky na spaní a tak je Jendovi neurolog nedávno předepsal.
Uspávací účinek by měl nastoupit do 15-20 minut, ale Jenda řádil další 4 hodiny. Takže Zopitin už nikdy.

Poslední měsíce chodil Jenda spát mezi 23. a 24. hodinou. Vlastně ...podle mě čekal, až někdo (já nebo manžel) půjde spát... Mohli jsme ho 100x odvést do ložnice, uložit do postýlky a on se 100x vrátil....
Paní doktorce na psychiatrii jsem řekla, že si myslím, že CHCE spát, ale že se "díky" svým úzkostem bojí a nespí....
Po 10 dnech braní Risperdalu usíná Jenda v klidu a sám.
A pak, že zázraky neexistují. :-)
Doufám, že to nezakřiknu.

Sice usíná za dodržení svých mnoha rituálů a s rozsvíceným světlem, ale po 52 měsících je to zázrak.
Už si ani nepamatuji, kdy jsem měla večer čas na knihu nebo na povídání s dcerami.
A tak si to v posledních dnech užívám a stává se ze mě opět knižní maniak.

A přes den?
Přes den to vypadá asi stejně jako se Zoloftem. Možná mi přijde, že Jenda víc "chápe", že víc vnímá, co říkám....
A že má větší toleranci k čekání.... Často ječel kvůli pár vteřinám čekání (v autě, v obchodě, před domem, než jsem vyndala klíče z kabelky...), teď to klidně pár sekund "vydrží". :-)
 Afekty jsou dál, ale ne bezdůvodné. Když nebral Zoloft, byl schopný i hodinu v kuse (a několikrát denně) ječet a my jsme kolikrát nevěděli proč.


Afekty tedy  jsou, ale vždy z nějakého důvodu - když mu něco zakážu, něco mu nedovolím, když zavřu Betynku do koupelny ap. Ale ty zvládáme.
Horší byly afekty bez důvodu, kdy jsem nevěděla, jestli ho něco náhodou nebolí, protože to fakt kolikrát vypadalo hrozně.


Musím říct, že mě potěšila moje maminka.
Ona mě tedy těší pořád, protože bez ní bych byla 4,5 roku izolovaná od okolního světa, ale tentokrát mě potěšila ještě víc.
Hlídala mi celý den Jeníčka, abych se mohla podívat za kamarádkou, a řekla "poprvé v životě" větu:
"DNES mě Jeníček VELMI MILE překvapil." :-)
NIKDY MI NIKDO neřekl, že by ho Jenda mile překvapil... :-)
Dokonce spolu plnili úkoly...


A  dnes ho chválila paní v APLE, že hezky spolupracoval a že byl veselý a radostný.


Jsem ráda, že je Risperdal ve formě kapek, což mi Jenda v pohodě sní, Zoloft jsem rozpouštěla ve vodě a stejně byly každé ráno boje, aby to Jenda spolkl....Kolikrát potom i půl hodiny plakal, že ho pálí jazyk.

A tak mám radost...
Z Jeníčka i z Risperdalu.
A tu radost mi nezkazí ani anonym píšící své komentáře k minulému článku.

35 komentářů:

  1. Marcelko, ani nevíš, jakou mám radost, jak ráda čtu, co si napsala. Moc ti to přeju! Moc to přeju vám všem! Určitě bude líp!
    Jeníčkovi přeju k svátku všechno dobré!
    Moc vás zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Ami, tak pokud najdeš chvilku, určitě si film Pod toskánským sluncem pusť (na www.uloz.to snadno stáhneš) a aspoň si na chvilku odpočineš! Moc si to zasloužíš! A já si zase pustím tvého oblíbeného Depardieu a Poslední prázdniny ;-).
    Vivi

    OdpovědětVymazat
  3. Paráda, mám radost!!! Ať dobré dny vydrží a máš kde brát.o) A Jeníčkovi krásný svátek ♥ J.

    OdpovědětVymazat
  4. Marci, já mám takovou radost!!!
    A Jeníčkovi vše nejlepší k svátku, ať Tobě, mamince i ostatním dělá radost. :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Potřeboval by tu uřvanou hubu proplesknout a ne antidepresiva.
    Až bude větší tak vás s přehledem zmlátí a to budete svádět na co?Že je nemocný?Vy musíte zvládat jeho a ne on vás....on nemá mozek,tak musíte myslet i za něj.Mlátit,mlátit.mlátit........dřív než on začne mlátit své okolí!

    OdpovědětVymazat
  6. Lidi prosím vás, nereagujte na ten anonym, jeho(ji) to časem přestane bavit, a když ne, jeho problém.
    Amelie máte můj velký obdiv...
    Majka

    OdpovědětVymazat
  7. Jeníkovi vše nej k dnešnímu svátku ♥.♥.♥

    OdpovědětVymazat
  8. Milá Amélie, chodím na Vaše stránky, nikdy jsem nic nekomentovala, ale když čtu ten zlý anonymní komentář výše, tak mi to nedá. Moc Vám držím palce! Život Vám toho naložil požehnaně a smekám jak to zvládáte! Lenka

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji všem milým lidem za hezká slova a Jenda děkuje za přáníčka k svátku.

    OdpovědětVymazat
  10. Amélie, moc vám držím palce a připojuji se s přáním Jeníkovi k svátku. Krásný den a hodně dalších krásných dní. Dáša

    OdpovědětVymazat
  11. Paráda, Jendovi vše nejlepší a to bě milá Amélie hodně sil. K anonymovi jsem se vyjádřila v minulém příspěvku, nemá cenu to více komentovat. Jsem upřímně ráda, že nový lék zřejmě pomáhá. Tak ať to vydrží!

    OdpovědětVymazat
  12. Juchůů, Marcelko já říkala, že až se vrátím, budu číst, že léky zabírají :) to je dobře!! Jsem ráda za vás. Je dobře, že máš maminku jakou máš, je zlatá... Užívejte si radostnější chvíle a vše nej nej k svátku Jeníčkovi. Také jsem ráda, že se čuník ujal...koukala jsem na příspěvky níže :) váhala jsem, zda ho udělat růžového pro kluka ...no a udělala jsem dobře, říkala jsem si totiž, aby ho Jeník vůbec poznal, kdyby byl v jiné barvě :)))) Nicméně Jenda má skvělý vkus, také mám růžovou ráda :)) Moc vás zdravím a taky jsem koukla co ti kdo psal... halt existují omezení lidé, kteří jsou natolik omezení, že ti sem ještě píšou. Kašleme na ně, hlavně že Rispedal zabírá :)) ťukám ,ať to nezakřikneme.papapa Martina

    OdpovědětVymazat
  13. Děkuji za návštěvu a pochvalu. Good luck!

    OdpovědětVymazat
  14. taky jsem ráda, že je líp, zakřiknout nechci...

    OdpovědětVymazat
  15. MARCI, TAK TO JE PRÍMA ZPRÁVIČKA.
    UŽ SE NASTAVILA HLADINA LÉKU, TRPĚLIVOST SE VYPLATILA.
    MOC TI PŘEJI KLID, POHODU A RADOST.
    BOHDA

    OdpovědětVymazat
  16. Vím jaká práce je dělat smyslu plný blog, a jsem přesvědčena, že maminky s podobnými problémy jsou vám vděčné za zkušenosti takto předávané.

    OdpovědětVymazat
  17. To sú úžasné správy! Prajeme Janíkovi všetko naj k včerajšiemu sviatku :) a veľa veľa takých radostných a pozitívnych dní :)

    OdpovědětVymazat
  18. s těmi léky je to moc dobře.
    Já to pořád říkám, že dobrá kombinace léků je malý zázrak.
    Peta je od podzimu, kdy dostal jinou kombinaci, jako vyměněný. Je mnohem lepší a začal chodt alespoň sporadicky ven.
    Hepča

    OdpovědětVymazat
  19. Takové debilní - zlé komentáře jako od nějakého "anonyma" k minulému článku bych promazával. Nevím jestli to jde i na blogspot, ale nastavil bych komentáře jako moderované.
    Jinak máš můj neskonalý obdiv. Mé problémy a starosti mi pak připadají zcela nicotné a titěrné.

    OdpovědětVymazat
  20. Mila Amelie, psala jsem Vam, ze s Risperdalem jsme meli dobre zkusenosti. Nevim sice, na jake davce tohoto leku zacinate. Ovsem i s Risperdalem - nekdy bylo super, nekdy ouvej. Ale tech lepsich dnu bylo vice. Preji hodne, sil, trpelivosti a Jenickovi hodne usmevu. Vypada jako slunicko.
    Drzim vsechny palce a jsem s Vami. Helena

    OdpovědětVymazat
  21. Marci,nedávej si sem prosím ty anonymy,všichni víme že i tací lidé existují ale když se nepodepíše,tak je nezveřejňuj.Mě osobně to už unavuje,číst takové neidentifikovatelné neosobní blitky,které očividně směřují k tomu ,aby se ostatní lidé (a to bez výjimky názoru na věc) naštvali.Pokud se takový hrdina chce zviditelnit, tak ať se podepíše,děláme to všichni..Nikdo z nás se nestydí za své názory.A navíc,když je očividně zřejmé,že ten anonym ani nemá potuchu co je to autismus..Až se o tom dozví ,tak možná změní svůj názor.Myslím si,že hodně navštěvuješ jiné jakékoliv blogy,zanecháš komentář a dotyční lidé ze zvědavosti navštíví Tvůj blog a drtivou většinu lidí to tu "chytne" a dozví se o autismu,i když třeba předtím o něm nic nevěděli.V tomto ti patří má poklona a uznání a hned bych ti dal první cenu za osvětu!!
    Ale z toho se najde jeden primitiv,který v neznalosti věci vyplodí hned první chaos myšlenku co ho napadne,ale bojí se podepsat.Mám návrh-tituloval bych je INTERNETOVÝ HRDINOVÉ BEZ BÁZNĚ A HANY!!A co umí?Přece:
    KLIK,KLIK,ENTER,HIT!!! Toť vše..
    A je vymalováno a vy ostatní se ....
    Ach jo..jak svýho času pravil Jirka Schelinger:

    HRR NA NĚ..!!!
    :-))

    Přeji Tvé rodině vše nejlepší a tobě hodně síly.
    Mirek-tatínek od Sárinky

    OdpovědětVymazat
  22. Amélko, mám velkou radost, myslím na vás a přeji ať lék působí na Jeníka i nadále pozitivně.
    Janka

    OdpovědětVymazat
  23. Super, že prášky začínají krásně zabírat :-)
    Odpočinek si zasloužíš, tak si aspoň ty noci krásně užij :-))

    OdpovědětVymazat
  24. to je paráda!! Držím palce, ať je to lepší a lepší!!

    OdpovědětVymazat
  25. Dobrý den,před nějakou dobou jsem hledala nějaké informace k autismu u dětí a narazila na Vaše stránky a od té doby občas zavítám a tentokrát jsem si řekla, že Vám musím napsat. Jste úžasná máma a máte můj obdiv, jak všechno zvládáte. Jeníček je krásný kluk, jen mě mrzí, že si s ním osud pohrál a dal do vínku, co dal. Vás skutečně obdivuju a strašně moc přeju, aby nové léky pomohly a hlavně, aby jejich příznivý účinek byl trvalý a přinesl úlevu všem, potřebujete to. Držím palečky a moc přeju hodně chvilek, které můžete věnovat i svým dcerkám, protože si to také zalouží. Jsou také skvělé. Linda

    OdpovědětVymazat
  26. Amélko, to je dobrá zpráva, tak tfuj, tfuj, ať to jde tak dále...:) Posílám pohlazení. Peťa

    OdpovědětVymazat
  27. Všem ze srdce děkuji za milá slova, za komentáře, za povzbuzení...a převážně těm, kteří se odhodlali napsat poprvé. :-) Jsem ráda, že poznávám další lidé lidičky. Lindo, díky!

    OdpovědětVymazat
  28. Amélia, ste fantastická a silná žena, že to takto zvládate. Mám dcéru s Aspergerovým syndrómom, mnohokrát som smutná a zúfalá, ale po prečítaní Vašich záznamov sa hanbím za slabosť. Mám Váš blog v obľúbených stránkach a čítam ho každý deň. Potešilo ma, že konečne sa vďaka novému lieku trochu uľaví aj Vám. Ešte jednu vec som Vám chcela už dávnejšie navrhnúť - Vaše záznamy s fotkami sú také úžasné - neskúsite ich niekde ponúknuť na knižné vydanie? Nejaké organizácie (nadácie a pod.), ktoré pomáhajú rodinám s autizmom by možno mali záujem...
    Jana

    OdpovědětVymazat
  29. Mám strašnou radost (nevím jak je to možné -ale když čtu tvé články-prožívám to s vámi :-))
    Takže nádhera :-) Každý úspěch je tak krásný ....

    OdpovědětVymazat
  30. Jani, moc děkuju za krásná slova. O knize jsem loni uvažovala...oslovila jsem 3 vydavatelství a každé mi napsalo, že by vydání knih vyšlo cca na 50 tisíc, tak jsem to vzdala...na to bych neměla...Ale je to můj tajný sen. Třeba někdy...???

    OdpovědětVymazat
  31. Mailová reakce od ženy s AS:
    Nejdriv musim reagovat na toho anonymniho vola co psal na auticekjenicek, ze tyrate Betynku a ze Jenik je retard a podobne voloviny. Z radosti bych mu rekla, ze jsem mela podobny detstvi jako Jenik, a ze jsem tim padem podle nej teda urcite taky retard, ale dneska mam chapajiciho a milujiciho pritele a stoprocentne lepsi praci i vyplatu nez on, takze tezko stat neco stojim, tak at jde pekne do prdele. Z autisty se klidne muze vyvinout inteligentni clovek, kterej pro spolecnost definitvne udela vic nez anonym sam, co jen sedi a stezuje si!

    OdpovědětVymazat
  32. K. děkuji za Tvoji reakci. Dáváš mi naději, že i z mých dětí, kterým osud nadělil poruchu autistického spektra, vyrostou báječní a citliví lidé jako jsi Ty. Jsem ráda, že píšeš.

    OdpovědětVymazat
  33. JŮŮŮ, RISPERDAL ZABÍRÁ? :-)
    SUPER, MOC VÁM PŘEJU, AŤ JE TO JEN LEPŠÍ :)

    OdpovědětVymazat
  34. Mě to prostě fascinuje - co vydržíš, uneseš, popisuješ tak pěkně do detailů, co vidíš v hloubce, co vnímáš a ocenuješ,jsem ráda, že je líp a kéž to trvá!

    OdpovědětVymazat
  35. Markét a víš, že mě to taky fascinuje, když některý článek čtu a vracím se ve vzpomínkách zpátky? Jak jsem to mohla vydržet? Člověk vydrží víc než si myslí...

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...