úterý 21. února 2012

Počítej tečky a OCD


Jenda rád maluje na tabulku....
V poslední době pořád maluje tečky a chce, abysme je počítali....
Jednou to člověku nevadí, ale 100x za den?


 "Čuníííí, spočítej ďubky.... plosím "...


Zkusí to jednou a vy, protože ho máte rádi, vyhovíte....


V  první chvíli vás nenapadne, že pak se  z toho stane rituál.... obsese...posedlost...říkejte tomu, jak chcete....

 
Jenda má OCD = obsedantně kompulzivní poruchu.
Na internetu je napsáno:
OCD patří k úzkostným poruchám a jde o poruchu chronickou. Pacient má nutkání vykonávat určitý soubor činnostíkompulze, které jsou také běžně nazývány rituály. Člověk, který trpí obsedantně kompulzivní poruchou, bude mít pocit nesnesitelné úzkosti (např. že se jeho blízkým nebo jemu něco hrozného stane), dokud nevykoná kompulzi. Tyto kompulze mohou být patrné navenek nebo se mohou odehrávat v mysli.  Její průběh je dlouhodobý ....


A ač někomu to může připadat jako hloupost, vím, že tohle je jedna z věcí, která ho dovede dost potrápit...


Něco (nevědomky) řeknete nebo uděláte a Jenda to pak vyžaduje stále stejným způsobem (od malička, není to až teď).....
.....a pokud to tak není, tak ječí....


A tak je to zrovna s počítáním teček...
Spočítala jsem je automaticky jednou, a když to chtěl podruhé, potřetí, popáté, zjistila jsem, že jsem na sebe upletla bič....


A tak čuník počítá ....


...a Jenda prosí....


...a poslouchá čísla....


Nemá jeden RITUÁL, má jich desítky denně a vy nemáte šanci si je pamatovat....



Nejdřív počítáme ďubky černé.....


...pak červené....




.....a nakonec zelené....


ZDE je článek z 23.3. 2010..... nějak v té době jsem pochopila, že to už  není "nevinná dětská" hra, ale nemoc.

Léčba bývá obtížná....
A předpokládám, že to je na dlouho, ne-li na celý život....

Nevím, jak se lidé u OCD cítí, co cítí. To by mi mohl říct jen člověk, který obsedantně kompulzivní poruchou trpí....
.... ale na 2 fotkách je vidět, jak i při "hře" je Jenda ve stresu (???) ....a usilovně kouše do plastu od dudlíka...
Když dudlík neměl, měl do krve okousanou ruku....

21 komentářů:

  1. To je ale jasné, že Tě nejdříve nenapadlo, že to bude chtít dělat pořád. Ještě že Tě občas zastoupí čuník :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Mací, zlatej čuník. Ještě že umí také počítat. Některé situace si vůbec nedovedu představit. Vydrž. Tina

    OdpovědětVymazat
  3. Ono sice zlatý čuník, ale toho zlatého čuníka musí někdo v tom počítání zastupovat, že? Takže zase TY! I roztomilá hra s utěrkou na klíně (nebo si Jeník maže tabulku sám?) se asi díky neustálému opakování a velikému množství teček stane docela protivnou. Obdivuji Tvoji trpělivost. Ale to jsem tu už několikrát psal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tabulku si utěrkou utírá sám. Ano poprvé to je roztomilá hra, podruhé míň a postopadesáté mám chuť vraždit. :-) A tak je to se vším. Čím víc se něco opakuje, tím větší on má radost, a tím víc mě přivádí k šílenství. :-) Za chvíli ze mne bude "šílená matka". :-)

      Vymazat
  4. Možná se zeptám hloupě,když tak promiň.A Jeník si ty tečky dokáže spočítat taky? Myslím,jakože jestli tě u toho kontroluje,jestli není možné plácnout nějaké číslo,abys "měla klid".Protože počítat ty "miliony" teček,co jsou vidět na tabulkách,musí být fakt náročný,zvlášť po třetí,páté...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě to spočítat neumí,má IQ 70 a víc nedosáhne,takže je jedno jaké číslo uslyší.

      Vymazat
    2. Nevěděla jsem, že anonymové mají schopnost na dálku určit IQ nějakého člověka. Já s Jendou žiju 24 hodin denně a odhadnout si to netroufnu.

      Vymazat
  5. jsem ráda že aspon někoho trochu zaujal můj článek o knize :) :D ..

    OdpovědětVymazat
  6. Těžké být v takové situaci důsledná. Já ze svých dětí mám šanci "vymáčknout" co je trápí..a tím pádem je i míň náročně je "vysvobodit". Tohle bych Ameli stěží odpočítala bez šílených pocitů. Přeju Ti hodně úspěchů při volbě kdy a jak "hru" ukončit..je to jak tanec mezi vejci.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak toto mě zaskočilo. Nedá se i v tomto případě odmítnout stejně, jako jsi před nedávnem odmítla nabízený bonbon? Ale asi to není to samé, píšeš, že Jeníček prožívá nějaký stres. Další situace, se kterou bych si nevěděla rady, ale počítat ty tečky by mě nebavilo ani napoprvé, natož několikrát za sebou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poprvé, podruhé jsem počítala. Nedošlo mi to, že z toho bude rituál. Teď už se snažím to odhadnout. ALE je-li jich míň, tak to po mně kontroluje. Nevím do kolika umí počítat, ale tipla bych, že do stovky určitě. Má v postýlce metr a ten je do 150.
      Jasně, postupně mu ten rituál naruším a možná zničím, ale on si udělá zase další. Z legrace říkám, že jeden zruším a 3 nové se objeví.

      Vymazat
    2. Já jsem si říkala,že to nebude jen tak jednoduché Jeníka oblafnout.Při jeho vášni pro čísla má určitě všechny ty tečky dobře spočítané.Tak nezbývá než vydržet.Hezký zbytek večera.

      Vymazat
  8. Děkuji za komentáře anavštívéní mého blogu :)
    Páni, to je obdivuhodné. Nejen to počítání, ale i život..
    Ale věřím, že i tak, prostě musí být někdy hezký. Hold každý má své starosti a musí se s nimi nějak poprat a snažit se vidět, to lepší.
    Jinak, podle toho, jak internet popisuje OCD, jí asi trpím taky. Tedy určitě ne ve velké míře, ale ta nutkání..

    OdpovědětVymazat
  9. Třeba se to časem trochu zlepší. Neboj, to se musí vydržet.

    OdpovědětVymazat
  10. Taky rad pocitam :-) Takze ho docela chapu :-) I kdyz chapu, ze to muze byt pro nekoho po ste za den trosku otravny :-(

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Amélie, navzdory tomu, že počítání může lézt na nervy, přesto mám pocit, že několik posledních příspěvků od vás je celkem pozitivních (ve srovnání např. s článkem o adventním výletu) a to je moc fajn. Využila jsem i odkaz na starší příspěvek o rituálech a žasnu, jak Jeníček vyrostl. Při prohlížení starších fotek mě napadlo, jak to máte se stříháním vlasů (Jeník tam má krátké) - stříháš sama nebo zvládáte kadeřnci? Jo a ještě něco - nenech se rozhodit nevhodnými komentáři, škoda sil vydaných tímto směrem... Měj krásné dny, HanaL.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby záleželo na mně, budu dávat jen pozitivní příspěvky, ale to by se lidé o autismu nic nedozvěděli, proto to prokládám i těmi nepříliš veselými články.
      Kadeřnici nezvládáme, stříhám ho většinou sama doma nůžkama.

      Vymazat
  12. To znám, bývá to k nevydržení Má dcera má zase "mluvící rituály" - mluví neustále celý den (i v kostele si šeptá), mnohdy nepustí druhého ke slovu a velmi ráda opakuje do omrzení totéž (třeba jednu větu či otázku - na kterou vyžaduje stejnou odpověď a kolikrát i sama občas dodá "je to k zblbnutí").Vzpomínám si,že kolem šesti let měla v oblibě poutě ("Centrifuga jezdí rychle,když je pouť pro postižené,jede pomalu" - 20x).Musela jsem stále přitakávat a abych si také trochu "pokecala",obměňovala jsem to:"ano,jistě,jistěže,ovšem,jo,samozřejmě".Jarmila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak - Jenda má i verbální rituály - kolik je hodin, jaký je tam číslo, kolik je stupňů a opakované dotazy klade pořád dokola tisíckrát za den...

      Vymazat
  13. Máš to vážně náročné, chápu, že takové počítání může být opravdu únavné, když se to několikrát opakuje. Ale Jeníka chápeš, a to je důležité. Neztrácíš nic ze své obětavosti, což je obdivuhodné!

    OdpovědětVymazat
  14. Tole počítat, tak se zblázním. :)
    Jenda má nadání na tečky! :-)

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...