pondělí 3. června 2013

Takovej velkej kluk


Jenda nemá rád lidi ani panáčky.


Panáčky odmalička vyhazoval z her, ze stavebnic, z Lega, z autíček.


V poslední době je někdy akceptuje, ale raději má místo lidí dudlíky.


Dudlíčci řídí auto, mašinku, sanitku, jezdí na motorce, čtou si s Jendou knížky, nebo mu ukazují písmenka.


Dudlíkům Jenda ukazuje i hry na iPadu.


Když k nám nedávno přišel poprvé do bytu děda, tak došlo během chvíle hned ke dvou "kalamitám".


Krásně jsme si s Jendou hráli na gauči s dudlíkama, jeden jezdil na motorce, druhý na nějakém stroji, vzájemně si povídali... a Jenda se usmíval.


A do toho přišel děda.


Děda viděl jen dudlík a řekl: "TAKOVEJ VELKEJ KLUK a on má ještě dudlíka!!!????"


Jenda zahodil dudlík na zem a utekl. Asi hodinu plakal v koutě a od té doby si před dědou s dudlíkama nehraje.


Podruhé si děda všiml, že u postele stojí nočník...a zase:
"TAKOVEJ VELKEJ KLUK a on nechodí na záchod....???!!!"


A od té doby se Jenda bojí jít v přítomnosti dědy na nočník.
Na záchod Jeníček nepůjde, takže to zachraňujeme "nějak" a "tajně", aby děda nevěděl...


Děda má Jendu moc rád, ale do tajů autismu se nepokoušel proniknout.


Vlastně s tím mají všeobecně problém lidé okolo.


Často někdo vyřkne podobnou "chytrou" větičku a nechtíc Jendovi ublíží a přivedou ho do stresové situace.


Ten pak neví, CO má dělat. Své rituály naplňovat nesmí a jiné "nechce", neumí, nebo (zatím) nemá naučené....



9 komentářů:

  1. No a proto jsem ráda, že Štěpa řeči rozumí jen hodně málo :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jenda je šikovný kluk a nějak se s tím popere. Mohl by tyhle věty brát daleko hůř. A lidé kolem si to prostě neuvědomují, to z člověka vypadne ani neví jak a pak jen zírá, co to má za následky. Děda má Jendu určitě moc rád, jen prostě některé věci nedokáže pochopit a dávat si na ně pozor. Ale jak říkám, to je běžné. Držte se!

    OdpovědětVymazat
  3. Malá zkušenost s nimi, nebo si to v tu chvíli neuvědomíme, ale nemyslíme to zle.

    OdpovědětVymazat
  4. Věta "Taková velká/chytrá holka a takhle se chová!" mě trápila ještě v pubertě, stejně jako věta "Já ti nemůžu skoro nic říct."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A víš co je nejhorší? ..že to uklouzne občas i mně. Když mě Eliška vytočí třeba ve dvě hodiny ráno, jsem unavená a uklouzne mi: "Tobě se nedá nic říct (aby ses neurazila, nenaštvala ap.) Pak mě to mrzí, ale...KDO by to vydržel:-P

      Vymazat
    2. Já jsem už v té pubertě docela chápala, že tyto věty nejsou myšleny zle a že celý problém je ve mě, ale to mi nepomohlo, jen jsem se ještě víc naštvala na sebe (ne na druhé, jen na sebe) a musela jsem se jít někam do ústraní uklidnit (neboli "urazila jsem se").

      Vymazat
  5. Není to jednoduché ani s úplně zdravými dětmi a dědové obyčejně situaci přesně neodhadnout. Není v tom ale úmysl, jen prostě neznalost jeho dušičky.

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den, nevadí Jeníkovi, že ho neustále fotíte?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. NE, SAMOZŘEJMĚ ŽE NE. VYPADÁ NA TO? Kdyby mu to vadilo, tak uteče a schová se. Je zvyklý.

      Vymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...