´
Při úterní návštěvě SPC Kamínek v Ústí nad Orlicí jsem vyfotila strukturované úkoly.
Včera jsem vám ukazovala úkoly v krabicích.
Zde jsem vyfotila procesuální schémata.
Pro dítě s autismem je složitý pokyn: "Jdi se vyčůrat"....
Potřebuje jednotlivé činnosti "rozkouskovat". Dítě s autismem rozumí jednoduchým a jasným pokynům.
Loni jsem procesuální schémata dělala Jeníčkovi i já.
Jenda se tak učil čistit si zuby, umývat si ruce, odnést si po jídle nádobí do dřezu, obout si boty...
.....oblékání a "nočníkování" mu zatím nejde.
Většina úkolů je zalaminovaných, aby nedošlo k jejich zničení při prvním použití.
... kartičky se přikládají pomocí suchého zipu...
...úkoly se tedy mohou používat stále dokola....
Někde se přiřazují písmena.... jindy dítě skládá puzzle, přiřazuje stejné kartičky jako pexeso, rozlišuje, co je menší a co větší, co patří do kuchyně, co do koupelny ap.
...jinde dítě přiřazuje půlené ovoce....
...nebo třídí hrušky a jablka na stromy...
Zde dítě rozlišuje, co pluje, létá nebo co jezdí na silnici....
V jiném úkolu má rozlišit, co si obléká večer na spaní, co na procházku, co při dešti, co v létě či v zimě....
Při dešti si vezmu holinky, deštník, pláštěnku ap....
Někdy rozlišuje barvy....
...nebo skládá půlky obdélníků....
Úkolů je celá řada.
Záleží na tom, co zrovna dítě potřebuje naučit a procvičit.
Některé úkoly mne napadnou v běžném životě, jiné najdu v knihách nebo v časopisech pro malé děti.
Ale dojet si pro inspiraci na výstavu strukturovaných úkolů je vždycky nejlepší.
Ještě jednou děkuji pracovnicím SPC Kamínek v Ústí nad Orlicí za báječnou prodejní výstavu.
A příště nesmím zapomenout vyjet dřív, abych "ulovila" co nejvíce úkolů. V poledne už je většina úkolů rozebraná.
Při pohledu na ty úkoly jsem si vzpomněla na větu od J.A.Komenského - škola hrou. Byl to moc chytrý pán a jeho učení platí dodnes, nenásilnou formou, pomocí hry a zábavy, se neučí nejvíc. ;-)
OdpovědětVymazatAno, škola HROU. To je přesně to, co děláme s Jendou. Celé dny si hrajeme, ani neví, že se intenzivně učí.
VymazatMarci,tohle určitě bude Jeníčka bavit,je šikulka,uvidíš.Možná,že někdy s tím lupne,však nás taky někdy něco nebaví.Půjde mu to-uvidíš,když chce-tak umí,to už tak je.Vidím to u kolegyně když hlídá taky autistu,ta si s ním rovněž hraje a on když nechce-rázem smete vše ze stolku.
OdpovědětVymazatAno, něco mu jde, něco dělá rád, u něčeho ječí a odmítá, ale to nevadí. Mám trpělivosti dost. :-)
VymazatVy máte tolik nádherných didaktických pomůcek!
OdpovědětVymazatTyhle úkoly nejsou naše, ty jsou vyfocené v SPC na výstavě. ALE podle toho mu vyrábím úkoly vlastní. Potřebuji inspiraci. :-)
VymazatMila Marcelko, ja zasnu, jak ste s Jenickem kreativni, je to velmi poucne, myslim, ze se inspiruju a vymyslim nejake krabicove ukoly i svym detem, je to jednoduche a urcite zabavne...My mame zatim jen takovou oblibenou hadaci krabici, do ktere take sesypu kde co, krabice ma dva otvory, do kterych ditko strci rucku z jedne strany a ja z druhe a po hmatu hada, co, ze si to do rucky vzal a vytahne o:-)))
OdpovědětVymazatA moc dekuji za komentik, doufam, ze sluni potesilo...Papa a alespon v ramci moznosti krasny den...P.
Jenda je hyperaktivní, potřebuje každých 5 minut změnit činnost, tak vymýšlím nové a nové "úkoly" a zábavu. To s těmi otvory jsem hrávala s holkama. S Jendou to nejde, nikam ruku nestrčí.
Vymazatneříká se nadarmo, že nejlepší učení je hrou. Doufám, že to Jendu baví a že mu to jde..:D
OdpovědětVymazat