pondělí 28. května 2012

Malování vodou


Dnes jsme byli ve školce.


V místní školce Jeníčka nechtějí. Byli jsme u zápisu dokonce dvakrát (ve třech a v pěti letech).
Ve speciální školce vzdálené 20 kilometrů smí být Jenda hodinu a čtvrt jednou týdně.


...žalostně málo...


..ale pořád lepší něco než nic... Alespoň si zvyká na kolektiv dětí. Tedy kolektiv...
Když do školky přicházíme, je tam většinou první, postupně přijde  asi 3-5 dětí.


Dnes Jendu ve školce pochválili, jak je šikovný a stejně tak ho chválila paní ve čtvrtek v APLE, jaké dělá pokroky.


Chválili Jendu, jak umí pozdravit, jak hezky pracuje, jak poslouchá...


Měla jsem radost. Z Jendy, z učitelek...


Je fajn slyšet, že to dělám dobře, že ta důslednost je opravdu důležitá a nezbytná.


Denně s Jendou nacvičuji to, na co spousta dětí přijde instinktivně nebo to odkouká od ostatních... Jenda se učí očnímu kontaktu, oslovení osoby, pozdravit, poděkovat, popřát dobrou noc, učí se poslouchat, soustředit se, sedět u stolu, pracovat na pokyn, učí se, jak a s čím si hrát. ...


Poslední tři roky byly velmi těžké, stály Jendu i mne spoustu sil a slz, ale určitě to stálo za to.
Vidím, jak se to postupně obrací k lepšímu.


Občas to na mě Jenda zkouší, že "pracovat" nebude, ale já se nedám.


Pokud není nemocný, pokud nemá horečku , není tu moc lidí, pokud není "oslaben" třeba nějakou návštěvou, tak nepovolím.


Za cenu jakéhokoliv afektu.


Práci, která je naplánována, musí dodělat.
Zpočátku jsem občas povolila a on pak měl pocit, že si může dělat co chce.
Nikoliv. Nemůže.
Nejlépe nám to jde dopoledne, kdy jsme sami doma a nic ho neruší.


Tentokrát měl malovat vodou. Koupila jsem mu nové omalovánky. Pod stránku jsem položila tvrdou podložku, aby to neprosáklo a měl malovat štětcem.  Nic těžkého.


Nechtělo se mu a ječel jak na lesy.


Po přetření obrázku vodou je obrázek hotový. Barva pěkně "vystoupí".


Pomohla jsem mu to dodělat....


Nakonec jsem mu ukázala zbylé obrázky v knize....
..a dostal svoji odměnu (želatinový bonbón).

Možná to vypadá jako mučení, ale maloval asi dvě minuty.
To celé, i s ukázáním obrázků a mojí dopomocí,  to netrvalo ani pět minut...

Už ví, že když má nějaký úkol, tak ho musí dodělat. I když ječí, tak na něj mluvím klidným hlasem, komentuji, co děláme, pak ho pochválím a dostane odměnu. Stále stejný princip.

Všechno v klidu a s láskou.
Dávno ví, že se mu nic nestane, že je to jen chvilka, dostane odměnu a pak si může jít hrát nebo se dívat na pohádku.
Jen občas zkouší pevnost svých mantinelů.

34 komentářů:

  1. Věřím, že to musí být těžké. Já vím, jací jsou takovéhle dětičky uličníci. Ale nejde je nemít rád. A obzvlášt pak potěší, když tě někdo za tu práci,lásku a trpělivost pochválí, vyjádří ti, že tě obdivuje, že jsi dobrá. A to ty jsi!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Marci věřím, že Ti pochvala od APLY a ve školce dělá radost.
    Jako máma autisty, to moc dobře chápu. Člověk si pořád připadal, než pochopil, že za to nemůže, že je špatný rodič.
    Jeníčka si naučila hodně moc, udělal velký pokrok.
    Jen zvyknout si nové prostředí a lidi mu bude trvat dlouho. Hodně dlouho.
    To je ten boj, který budeš svádět.
    Dostat ho ven mezi lidi.
    Chytrý to on je a vždy bude.

    Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Elišku vždycky ve školce nadávali, stěžovali si na ni, nechtěli ji tam... Jenže tehdy jsem jí asi nevysvětlovala všechno slovo od slova stokrát dokola, nepřipravovala jsem ji na to, co může nastat, nevěděla jsem, že se mám soustředit na oční kontakt ap.
      A já teď vím, co jsem u ní dělala špatně a na co si dát pozor. Konečně vím, že za to nemohou ani děti ani já a jde nám ta "práce" líp.
      Pochvala od odborníků je velkým oceněním, doma mě nikdo nechválí.

      Vymazat
  3. Ahoj Marci,moc Tě zdravím!! Jeníčkovy pokroky jsou výsledkem Tvé úžasné péče!!!!! Moc Ti je přeju a hlavně, ať jejich čím dál víc!!!!!!!!!!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  4. No to koukám, Jeníček pláče, ale přitom pracuje. Opravdu pochopil, že maminka nepovolí. Musí to být pro tebe hodně těžké, ale když pak příjde pochvala od lidí, kteří tomu rozumí, je to určitě velké zadostiučinění. Tvoje každodenní péče, přináší takové výsledky, že jsou nepřehlédnutelné! ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Marci, já vám obou držím hrozně moc palce a věřím, že to oba zvládnete,i když je to asi dost náročné. (Asi píšu cca pořád stejné komentíky, ale je to prostě tak). Tvoje péče a Jeníčkovy schopnosti prostě ovoce už pomalu přinášejí ... Tak ať je jich co nejvíc Margit

    OdpovědětVymazat
  6. Jak vidno integrace v praxi nějak nefunguje, hlavně že se o ní tolik mluví. Moc mě mrzí, že máte takové trampoty se školkou, ale jsem moc ráda, že vás oba odborníci chválí, zasloužíte si to:)

    OdpovědětVymazat
  7. Jak je to s tím asistentem? Pokud ta možnost po dobu pobytu ve školce není, ani se nedivím, vždyť by se mu musela věnovat 1 učitelka a co zbytek dětí? Školky nemají kapacity, k nám na vesnici vozí děcka z města 10km, to je zas pochopitelné. Ale jestli není s asistentem problém a nevemou ho ani na den v týdnu, špatné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je tam 1 učitelka a 1 asistentka. Cizího asistenta nechtějí a vlastní asistentka má asi 8 dětí, které si rozdělila na celý týden po několika hodinách. (Př.: v pondělí je na hodinu Jenda, na 2 hodiny Anička, v úterý na 3 hodiny Péťa, ve středu... atd atd.)
      Třeba ty "nejzlobivější, nejnáročnější" děti nechtějí a proto jen jedna hodina? Pravdu se stejně nedozvím.

      Vymazat
    2. Marcelo, to mě docela šokuje, že si takhle rozdělují děti, to je teda síla. V běžné auti školce je třeba 5 dětí, a jsou tam tři učitelky a dva asistenti. Prostě na jedno dítě= jeden dospělý. Jako co to tomu dítěti může dát, když je tam třeba hodinu,dvě týdně...to nemá šanci se zajet do nějakého režimu, dodělat si nějaký úkol, prostě nic..ach jo :(

      já jdu dělat od srpna asistentku holčičce s WS (ta samá nemoc, co má Bárt od Anny)a prostě chodí tam na celé dopoledne, i když v podstatě potřebuje taky pomoc ve všem, jako Jeník.

      To je bohužel jen o ochotě učitelek a zřizovateli školky, tenhle systém, co je u vás, je teda přinejmenším podivný :(

      Vymazat
  8. S tou školkou mě to mrzí. Musí to být dost stresující dojíždět 20 km, kvůli takové chviličky. Jeníček to ale namaloval hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Někdy je to víc stresu než-li užitku, ale není na výběr.

      Vymazat
  9. Marcelko, mám velikou radost s tebou! Všichni potřebujeme pochvalu, a ty stonásobně než všichni ostatní!
    Smekám před tvojí trpělivostí!
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  10. Souhlas s Helenou. Všichni potřebujeme pochálit a Ty stonásobně!!! Tvoje práce má zásadní vliv na Jeníkův vývoj a pokroky. Snad Ti naše účast a pochvaly alespoň trochu nahradí tu jejich domácí absenci. I když, pochvala od svého bližního určitě potěší víc.
    Je jen škoda, že ta speciální školka nevezme Jendu na delší dobu. V čem je tedy speciální, jaký je její chod? Je zaměřena na jiná postižení, že by v ní autista nemohl být "do o" (jak říkával můj synek, když měl jít po obědě domů)?

    OdpovědětVymazat
  11. Velmi obdivuji vaši trpělivost. Je parádní, jak Jeníček stále zlepšuje své schopnosti! Proč může do té vzdálenější školky chodit jen tak málo? Je to škoda:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč? Přesnou odpověď nevím... Tvrdí mi, že asistentka nemá celý úvazek, že je ve školce 3 hodiny denně a na to má třeba 8 dětí, proto je střídá po hodině nebo po dvou...ale je to pravda?

      Vymazat
    2. Co kdyby jste si zaplatili asistenta sami ? Tak ho přeci vzít musej ?

      Vymazat
  12. Jsi správná a trpělivá učitelka. A to víš, že to bude Jenda zkoušet, jestli náhodou neprorazí nějakým brečením nebo vztekáním. Dodržet slovo to jsem měla vždy za hodně důležité!

    OdpovědětVymazat
  13. Škoda, že Jeníček nemůže trávit ve školce víc času. Určitě by mu to svým způsobem prospělo. Každopádně mám radost, Ami, že je Jenda ve školce chválený! Moc šikovný kluk!
    Vivi

    OdpovědětVymazat
  14. chápu to dobře, že jeníček umí pozdravit ostatní LIDI ? Jestli jo tak klobouk dolů tobě i Jeníkovi !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. TAM, kde se cítí bezpečně...doma ano...a na požádání i ve školce a v APLE, řekne AHOJ nebo pápá a zamává. Cizí lidi ignoruje.

      Vymazat
    2. tak to je teda šikulka !

      Vymazat
  15. Oční kontakt...? Tak to je vážně perfektní. Tohle totiž neumí ovládat spousta lidí.. asi i já. Jsi výborná učitelka =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, oční kontakt je velmi důležitý. Je zvláštní, když s tebou někdo mluví (pokud vůbec) a nedívá se na Tebe. A ve 3-4 letech za cenu mnohých afektů, ale i odměn, jsme ho nacvičili. Se 14 tiletým dítětem, natož se 40 tiletým chlapem už nehnu, ale stromek se dá ohýbat dokud je mladý. :-) Jde to, vidím to na Jendovi.

      Vymazat
  16. Jste zlatíčka šikovný!!!!

    OdpovědětVymazat
  17. Jsi báječná :-) Vždy v klidu a láskou .. to je užasné .
    Jeník je moc šikovný a ty trpělivá a užasná Maminka...

    OdpovědětVymazat
  18. Chodíte do MŠ? Tak to je prima i když je to jen na krátkou dobu, možná se bude pobyt prodlužovat a to by bylo přece báječné. Obdivuji tvouji trpělivost.Fukčarinka

    OdpovědětVymazat
  19. A nevadili mu v těch omalovánkách ti panáčci? Třeba kdyby tam byly jiné obrázky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiné obrázky jsme nesehnali, ale zkoušeli jsme malování vodou podruhé a poprvé řval podobně a to maloval žabku. Asi mu na tom něco vadí.

      Vymazat
  20. Tak si někdy říkám, ještě, že ty obrázky nemají zvuk. Musíš mít buď nějaké tlumiče do uší, nebo SVATOU trpělivost.

    OdpovědětVymazat
  21. Amélko, gratuluji vám oboum k úspěchu.

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...