úterý 15. května 2012

Další otevřená zpověď

Občas mi přijde nějaký krásný mail, který mě mile překvapí.
Pokaždé žasnu, proč zrovna ke mně tito lidé mají takovou důvěru, že mi svěří všechno to, co mi svěří.
A tímto jim mnohokrát děkuji za jejich "odvahu"..

Zpočátku jsem chtěla psát blog jen o Jeníčkovi, ale protože mám v blízkém okolí několik lidí s Aspergerovým syndromem, tak jsem se rozhodla psát o všem, co se týká poruch autistického spektra.
Zjišťuji, jak moc dospělých lidí se trápí svou "jinakostí" a jak jsou vděční za to, když si mohou na blogu číst a třeba dokonce shledávat nějaké podobnosti v chování jejich a Jeníčka. Je hezké sledovat, jak se jim uleví, když zjistí, že za své (zvláštní) chování nemohou. 
Je až překvapující, jak se jim někdy po pár vyměněných mailech zvýší sebevědomí a přestanou říkat: "Jsem jiný, divný, neschopný, méněcenný, k ničemu..." 
Tak to přece není.
Každý člověk je originál a každý je úžasný takový, jaký je. Jen někdo má naloženo víc než jiný...
Každý člověk má jinou cestu, ale všechny cesty jsou ty "správné".
Autismus není (nemusí být)  "tragédie", je to "jen" jiné vnímání světa.

(Občas, když mám doma svých autistů plné zuby, představím si, JAK by mi asi bylo, kdyby mne někdo právě teď vysadil třeba v Číně... neznám jazyk, neznám jejich kulturu, nevím, kde je koupelna, neznám jejich jídla, neznám cestu, nevím kam jít, jak požádat o pomoc, nevím komu věřit, bojím se všeho a všech....  asi bych vzteky a zoufalstvím plakala jako Jenda, třeba bych se se svým smutkem schovala někam do rohu a ronila "krokodýlí" slzy a možná bych okolo sebe "kopala", kdyby mě násilím někdo oblékal a táhl někam ven a já bych nevěděla PROČ, kam, na jak dlouho, zda se vrátím ap. .... a tak nějak se asi často cítí Jeníček v tom našem světě ...)

Jsem ráda, že se tito lidé nebojí mi napsat....
Jsem tu kdykoliv pro kohokoliv, kdo bude potřebovat....

A zde je mail od jedné milé ženy, která sama napsala, že jej mohu zveřejnit:

Po přečtení první otevřené zpovědi ženy s AS mě napadlo, že bych si mohla sama pro sebe taky zkusit napsat takovou sebereflexi. Chytlo mě to a strávila jsem nad tím velkou část večera. A po přečtení druhé, mladíkově, zpovědi jsem si řekla, že třeba by i ta moje mohla někoho zajímat...

Mluvený (i psaný) projev
-        vadí mi hlasitý projev a když se lidé překřikují a skáčí si do řeči
-        jsou mi nepříjemná některá slova, v dětství jsem měla „seznam zakázaných slov“ (většinou spjatých s nějakou fyziologickou nebo emocionální potřebou – čůrat, kakat, plakat, spát...) a slova upravená, nesnášela jsem především zdrobněliny (pátek=pát, polévka=poléva, uši=lopouchy, vlasy=pačesy, spát=chrápat) a terorizovala jsem tím zbytek rodiny
-        nerada opakuju, co jsem už jednou řekla (např. když mi někdo nerozuměl)
-        u neznámých nových slov vždy musím vědět, jak se píší, potřebuju si je představit v psané podobě
-        miluju slovní hříčky, nonsensy, zvukomalbu
-        trvá mi hrozně dlouho, než něco napíšu – i sms, mail... často mažu jednotlivá slova a přemýšlím, jak to napsat co nejlépe

Vztahy
-        jsem fixovaná na své blízké
-        jsou mi nepříjemné doteky v rámci rodiny, v pubertě jsem uhýbala před pusou, pohlazením nebo objetím při přání k narozeninám
-        naopak od manžela vyžaduju co nejčastější fyzickou blízkost a od kamarádů ji taky vítám
-        dělá mi problém navazování kontaktů, mám strach z komunikace s novými lidmi, jsem nervózní z telefonování (nejedná-li se o ty blízké) a vyřizování čekoholiv
-        nevyhledávám společnost, dávám přednost samotě
-        jsem spíš pozorovatel a posluchač, než abych s druhými mluvila, ale často si pak zase připadám „mimo“, když nevím, jak se mezi ostatní zapojit, s kým se začít bavit a hlavně o čem
-        dobře a uvolněně se cítím jen s malými dětmi, mám ráda jejich upřímnost a nemusím se před nimi přetvařovat, mezi dospělými se cítím nejistá a pořád přemýšlím, co si o mně myslí, jestli se jim to, co říkám, nezdá hloupé
-        nerada spolupracuju s druhými, buď mám pocit, že mé řešení je nejlepší a musí být po mém nebo se stáhnu a zaujmu laxní postoj
-        velký mezník pro mě ale bylo studium na VŠ a práce, musela jsem se přizpůsobovat podmínkám a tím se situace zlepšila
-        přestože myslím, že jsem empatická, jsou situace, kdy se zachovám „sociálně nepřiměřeně“, něco nevhodného řeknu a většinou si ani zpětně neuvědomuju, co je na tom špatného a nedokážu pochopit negativní reakci toho druhého

Rituály spojené se spaním
-        během příprav v koupelně před spaním vyžaduju klidný, tichý projev, vadí mi hlučnější mluva a zpěv
-        čůrání těsně před usnutím, jdu jednou – někdo na mě promluví – musím jít znovu – vzpomenu si, že jsem si zapomněla nachystat na ráno ponožky – jdu opět – ležím v té posteli už moc dlouho – jdu zas (a i když není co, na wc jsem tak dlouho, dokud to aspoň trochu nejde)
-        potřebuju na noční spánek naprosté ticho (už od narození jsem v kočárku spávala nejradši na hřbitově a nedejbože, když zazpíval ptáček), spávám se špunty v uších a i přes ně mě uprostřed noci budí manželovo hlasité dýchání (nezaměňovat s chrápáním)

Jídlo
-        nemám moc vyvinutou chuť, ale jím vzhledem a „konzistencí“ - miluju těstoviny a tolik mi nezáleží na tom, jestli jsou nějak speciálně ochucené, suché nebo se „školní UHO“, nesnesu cibuli v jídle, ale cibulové brambůrky mi chutnají, celou pubertu jsem nejedla jiné maso než kuřecí, protože se mi nelíbila jeho barva a doteď při vaření nedokážu sáhnout na syrové červené maso...

Emoce
-        mám v sobě blok odhalovat emoce před svou rodinou, naopak před ostatními lidmi mi to problémy moc nedělá
-        mám problémy se zvládáním emocí, jsem schopná rozbrečet se kvůli maličkosti, nedokážu ovládnout svůj vztek a když jsem unavená, prakticky ztrácím schopnost se kontrolovat, v tu chvíli i maličkost vnímám jako velký problém

Ostatní
-        jsem posedlá tím, aby spolu věci barevně ladily, i doma přemýšlím nad tím, co si obléknu, aby i proužek na ponožkách ladil s něčím dalším, co si beru na sebe
-        k šílenství mě dohání vlasy a chlupy na podlaze, jsem schopná kvůli tomu každý den vysávat nebo lézt v koupelně po kolenou, aby tam nebyl jediný „vetřelec“, děsí mě, že bychom tam šlápli naboso a pak si ty vlasy/chlupy donesli do postele (ano, i z postele je vybírám, pokud nějaké vidím)
-        potřebuju mít pořád vyleštěné kohoutky a okolí umyvadla, nesnáším na nich zaschlé kapky vody
-        shromažďuju a třídím, spoustu věcí, například výtvarný materiál pro budoucí děti (čítající plastové lžičky od zmrzlin, ústřižky stužek, zbytky všeho možného), artefakty z dob minulých (svých 13 deníků, dred, dopisy od kamarádů, ...)
-        vše potřebuju mít uspořádané na základě nějakého pravidla (polštář otočený knoflíky ke stěně, oblečení seřazené do komínků podle barev, knihy podle velikosti v knihovně i na stole, u deskových her si řadím figurky, ...)
-        vadí mi „tělesné projevy“ (pupínky, pot, zápach z úst, to vše i v malé míře…) a i když se snažím na to nesoustředit, většinou se právě kvůli tomu nedokážu soustředit na nic jiného
-        ráda šetřím, je to pro mě hra vymýšlet, jak a kde ušetřit, ale někdy je pro mě obtížné udržet si správnou míru a nevyčítat manželovi i malé výdaje
-        v porovnání s ostatními lidmi mám velmi pomalé tempo práce
-        mám problémy s udržením pozornosti - v kostele, na přednáškách, v divadle nevydržím sedět v klidu bez hnutí, nevydržím dlouho naplno vnímat, na internetu mám otevřenou spoustu oken a těkám od jednoho k druhému, přerušuju filmy, ...
-        naopak u práce vyžadující pečlivost a u které je pak vidět výsledek vydržím dlouho (velký úklid a s ním spjaté třídění věcí, přebírání korálků podle barev, vytrhávání plevele, …)
-        ráda plánuju a špatně nesu změny ve svých plánech, proto si v duchu vytvářím „katastrofické scénáře“, co všechno by se mohlo stát, abych byla na všechno připravená
-        špatně přijímám kritiku týkající se mě, mého života a mých blízkých, mám problémy s přiznáním svých chyb, bojím se (strach možná až hraničící s fobií) chybovat, bojím se odmítnutí


Pozoruju ale, že nejhorší stavy jsem měla v pubertě a s věkem se vše zlepšuje. Spoustu věcí, které by mi dělaly dříve problémy už zvládám nebo se o to snažím, kolikrát si řeknu, že mě porušení „pravidla“ projednou nezabije a postupně tak různé projevy zmírňuju.
Přestože společnost nevyhledávám, občas mi přijde vhod posezení s kamarády, popovídání si v práci, mám radost, když si s druhým člověkem mám co říct a v tu chvíli se cítím jako součást společnosti.

Nevím, jestli mám AS? Někdy si připadám divná míň, jindy víc, ale dá se říct, že jsem sama se sebou docela srovnaná... ale mrzí mě to kvůli manželovi, že ho ve spoustě věcech terorizuju a on mé projevy nedokáže pochopit. Třeba kdybych měla opravdovou diagnózu AS, bylo by to pro něj stravitelnější...

22 komentářů:

  1. Amélko máš velké srdce a daří se ti budovat blog, který pomáhá dalším lidem a to je ta největší odměna. Já ti děkuju za milé komentáře u mě na blogu, chodím sem koukat a moc ti fandím! Vždycky když čtu o Jeníčkovi tak mám pocit, že už bych byla na podlaze rozsypaná na prach, úplně mi stačilo dlouhé období vzdoru našeho Kubíka.

    OdpovědětVymazat
  2. Nevím, zda se v tomto svědectví, tak trochu neztotožňuje mnoha z nás?!

    OdpovědětVymazat
  3. já k tomu nemám co říct...snad jen že mě tvůj úvod do článku rozplakal...
    víc lidí jako jsi ty...!

    OdpovědětVymazat
  4. No, musim rict ze ve vetsine veci z tohoto seznamu se poznavam...na AS jsem mela u sebe podezreni, ale vzhledem k tomu, ze uz osm let chodim k (velmi dobremu) psychiatrovi, byla jsem na psychiatrii (na otevrenem oddeleni) a mela jsem psychologa, rikam si, ze by se na to davno prislo. Tak nevim :-/. Osobne si myslim, ze je to "jenom" velka emocni precitlivelost a nestabilita, popripade jina porucha osobnosti. A fobie. Mozna to ma tato pani podobne jako ja. Misha

    OdpovědětVymazat
  5. Vidím, že se to tady pěkně rozjíždí ty zpovědi.

    Jé ty taky pořád čistíš prostěradlo na posteli? To jsme dva.

    A u těch sprchovacích rituálů, já vždycky si protřepu a poskládám ručník, brýle pověsím na třetí háček zleva, a po sprše si nahřeju kachličky na zemi (nemám rád když mi utíká teplo), vytřepu vodu z hadice a setřu kapky na zástěně.

    Jinak je zajímavé vidět, že tu píše víc a víc lidí. Jen tak dál.

    V.

    OdpovědětVymazat
  6. :) bude to v poriadku :D ver si sama vidíš, že sa to zlepšuje... ja viem, je to ťažké a ja tomu nechápem... ale snažím sa :D Tak ti prajem veľa šťastia, nech sa ti to podarí :D Pekný deň všetkým :D AHoj

    OdpovědětVymazat
  7. Až na to uklízení atd. jsme si celkem dost podobní :D, ale já zastavování filmů přímo nenávidím, jsem na to zcela alergický :D :D. Taky nenávidím, když mne někdo z rodiny hladí, nebo tak. Jednou jsem šel s mámou po Benešově, asi před dvěma lety. Ona mne uprostřed ulice zastavila a naslinila si palec, pak mi "něco" stírala z čela. taková ostuda, pak když ještě vyjekla 'Jéé promiň, to byl strup.'.
    Taky moc nevyhledávám společnost, ale přátelé ze školy mi nevadí. Vyhledávám jen holčičí společnost /spolužačky!! S kluky si nemám co říct. Arogantní, namyšlení,... . Holky jsou chápavější.
    Taky často víc naslýchám než mluvím.

    :) No nic, jdu vylehávat angínu a zánět nosohrtanu. Tak ahojda

    OdpovědětVymazat
  8. tak teď jsem se našla hned v několik bodech... už jenom v tom, že např. při psaní tohoto komentáře jsem hned několikrát vymazala, či poupravila různé slova a věty...

    OdpovědětVymazat
  9. Ta tvoje poslední věta mne dostala. :D Mít aspoň nějakou omluvenku pro "nepatřičné chování". Nejsem žádný odborník samozřejmě, ale myslím si že jsi úplně normální, jen trochu větší puntičkářka a je dobré že si to uvědomuješ a snažíš se to mírnit. Mimochodem taky nesnáším když někdo komolí slova nebo jako fusekle, ségra... běhá mí z nich mráz po zádech.

    OdpovědětVymazat
  10. Jé konečně jsem našla někoho, kdo to má stejně s čůráním před spaním-já se musím jít vyčůrat a pak rovnou do postele a zhasnout, stačí kdybych si třeba ještě potřebovala např. nastavit budíka a musím jít znova-dělá mi to hrozný problém když cestju (což mám jinak moc ráda) a na některé akce jsem kvůli tomu úplně přestala jezdit protože mě to hrozně stresuje. Obecně s pitím (velkou žíznivostí byly doby kdy jsem měla takový pocit žízně že jsem vypila i osm litrů deně) a čůráním mám velký problém... A i v několika dalších věcech se vidím, hlavně tedy se začátkem posledního odstavce...říkám si jestli ze sebe jenom nechci dělat chudinku a neomlouvám tím svou neschopnost a slabosti

    OdpovědětVymazat
  11. Amélie Vy jste poklad, je úžasné jakou ve Vás mají lidé důvěru a jak s ní dokážete skvěle zacházet.
    Dáváte lidem cítit, že nejsou divní, že je normální cítit se jinak, vnímat věci jinak a žít jinak, než podle šablony. Každý člověk je jiný, každý jinak prožívá věci a tak je to správně. Svět by byl šedivý a příliš odhadnutelný, kdybychom byli všichni stejní.

    OdpovědětVymazat
  12. Diky za dalsi "zpoved". Netroufam si posoudit, zda je to AS, ale co vim jiste, hned nekolik veci mam s pisatelkou spolecnych.Treba spunty v usich, jsem na ne tak navykla, ze bez nich neusnu ani v absolutnim tichu, nekolik otevrenych oken v PC zaroven, prerusovani filmu,ladeni barev, hlucne projevy,katastroficke scenare.... je toho vic, nechce se mi to vypisovat. Uprimne-nemyslim si, ze by se na zaklade techto veci jednalo o AS. Ale neberte to nikdo, prosim, jako ze chci delat chytrou. Je to jen muj nazor, mozna mylny.
    Hana

    OdpovědětVymazat
  13. Naprosto Ti rozumim! Hlavne na konci, s tou kritikou, chybovanim, strachem z odmitnuti.
    Presne chapu, co tim myslis, ze by to bylo prijatelnejsi, kdyby clovek vedel, na cem je (diagnoza AS).
    Ja jsem ta treti ze zpovedi. Kdybys mela nekdy chut si popovidat, Marci ma mail. =)

    Jsi skvela, ze jsi napsala. Ver, ze to lidem, jako jsem ja, moc pomaha. Je to moc dulezite, vedet, ze clovek neni sam. Ze neni divny, ze za to vlastne nemuze (i kdyz tomu treba sam moc neveri).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten postoj "já za to nemůžu" je takový dvojaký. Na jedné straně vím, že nejsem zlý člověk, na druhé straně to co jsem vyváděl už nikdo neveme zpět. Ale možná potřebuju čas se s tím srovnat a to může trvat.

      V.

      Vymazat
  14. Nechci vypadat jako hulvát, ale tohle by si měla přečíst moje babička. Ta se diví, že jen vyvadím, když přijdu odpoledne domů a ona mi zatím, co jsem byl pryč, srovnala věci na polici. Ale to vyvádím jen, když jsem měl rozpracovanou nějakou práci. Ona přijde vezme sešity a zaklapne je, aniž by se podívala, co to je. Děsný. A podle ní jsem na hlavu.

    OdpovědětVymazat
  15. Mila Amelie, aj ja obdivujem Tvoj blog, vsetky Tvoje fotky a namahavu pracu plnu lasky so svojim Janickem...
    Prosim Ta, prevezmi si ocenenie na mojom blogu :)
    Pozdravujem a prajem velmi vela sil a nekonecne vela lasky :)

    OdpovědětVymazat
  16. Líbí se mi ty první odstavce, líbí se mi, jak umíš dát naději druhým a jak jim vštěpuješ do hlavy, že za to nemohou a že nejsou neschopní, ale že mají své hodnoty. Vůbec se těm lidem nedivím, že k Tobě chovají takovou důvěru, nedivím se jim, že se Ti rádi svěřují a vůbec bych se nedivila tomu, kdyby Tě měli upřímně rádi. I mě povzbuzuje už jen to, že jsou lidé jako Ty, kteří rádi pomáhají a je to pro ně radost. Že nejsou všichni jen lhostejní, ale že se najdou tací, kterým záleží i na druhých, které osobně vůbec neznají. Máš můj obrovský obdiv, Amélko!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, mám k Marci důvěru, sice vůbec nevím co mě to tehdy napadlo jí poslat ten první mail a jak mi to trvalo dlouho kliknout na "odeslat." A nevím jistě, ale dá se říct že ji mám opravdu rád.

      V.

      Vymazat
    2. V., Ty jsi úžasný. Ano, autisté často mívají problém pochopit, co to znamená a obnáší "mít rád"...
      Ale mnozí lidé s AS, pokud se jim to dobře vysvětlí, to v pohodě pochopí...
      Děkuji za krásná slova. Jsem tu pro Tebe kdykoliv budeš potřebovat.

      Vymazat
    3. Aha, takže všechny ty "divné pocity" To bylo asi ono...

      V.

      Vymazat
  17. Jak Vám rozumím, mám taky své zvláštnosti, i když nevím, jestli bych měla nějakou diagnózu:
    Nesnáším jemné hlazení, sotva se dotýkat chloupků, naopak zmáčknutí mám ráda, stejně tak jsem nesnášela lechtavé jemné oblečení, to radši škrábavé.
    Mívala jsem panickou hrůzu z tulipánů s černými tyčinkami a ještě pořád to nemusím.
    Jako dítě jsem se styděla mluvit ve školce, nebo v obchodech.
    Strašně se dokážu do něčeho zbláznit, to je vždycky období, že s tím jsem otravná.
    Někdy nedokážu rozlišit nějaké osoby, splývající ženy a muže kolem šedesáti, ničím nevynikající, prostě nedokážu říct, kdo to přišel.
    Nemám ráda pořádek, jsem schopna něco nalézt spíš v chaosu.
    Jsem vykolejená z nenadálých příhod, něco rozbitého, vylitého, někdo zraněný, je na to žalostný pohled.
    Změny plánů taky nemám ráda, třeba kdybych musela najednou přijít na mezisměnu.
    Mám ráda černý, cynický humor, naštěstí manžel taky. Ale někdy plácnu něco před někým, kdo to "nebere", a pak je to trapas. A taky jsem někoho třeba naštvala a nechápala, čím. Jenže na tohle lidi reagují popuzeně, slovy: Ty se ještě ptáš?!

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...