ASAS
Screening Aspergerova syndromu - Attwood
A. S. A. S. – The Australian Scale for Asperger´s syndrome (Garnett, Attwood, 1995) Screeningová metoda je určena pro detekci Aspergerova syndromu u dětí mladšího školního věku.
Škála je určena pro děti školního věku, kdy jsou projevy Aspergerova syndromu nejzřetelnější.
Hodnocení 0 – znamená takovou frekvenci nebo úroveň chování, která je očekávána od dětí daného věku.
Australská škála pro Aspergerův syndrom
A. Sociální a emoční dovednosti
Zřídka Často
1. Stává se, že dítě nerozumí tomu, jak si hrát s ostatními dětmi?
Například si neuvědomuje nepsaná pravidla sociální hry. 0 1 2 3 4 5 6
2. Vyhýbá se sociálním kontaktům s dětmi ve volném čase,
určeném právě ke hře s druhými dětmi, např. o přestávkách,
ve školní družině apod.? Např. si najde tichý koutek nebo
jde na chodbu, do knihovny. 0 1 2 3 4 5 6
3. Zdá se, že si neuvědomuje běžné sociální konvence či
pravidla chování a dělá nevhodné věci nebo poznámky?
Např. říká někomu osobní poznámky a neuvědomuje si,
jak může taková poznámky působit. 0 1 2 3 4 5 6
4. Chybí dítěti empatie, tj. intuitivní porozumění pro pocity
druhých? Např. nechápe, že omluva může druhému pomoci,
aby se cítil lépe. 0 1 2 3 4 5 6
5. Zdá se, že dítě předpokládá, že druzí lidé znají všechny jeho
myšlenky, zkušenosti a názory? Např. ho nenapadne, že byste
mohli o něčem nevědět, protože jste s dítětem v dané
situaci nebyli. 0 1 2 3 4 5 6
6. Potřebuje dítě nadměrné množství ujišťování, zvláště tehdy,
když se něco změnilo nebo se něco nedaří? 0 1 2 3 4 5 6
7. Chybí dítěti jemnost ve výrazech emocí? Např. dítě vyjadřuje
stres nebo lásku v míře nepřiměřené situaci? 0 1 2 3 4 5 6
8. Chybí dítěti přesnost při jeho vyjadřování emocí? Např.
nerozumí tomu, jaká úroveň emočních výrazů je vhodná vůči
různým lidem. 0 1 2 3 4 5 6
9. Chybí dítěti zájem o účast v soutěživých sportech, hrách
nebo činnostech? 0 1 2 3 4 5 6
10. Je dítě lhostejné vůči tlaku vrstevníků? Např. nemá
zájem o módní výstřelky v oblékání nebo hračkách. 0 1 2 3 4 5 6
B. Komunikační dovednosti
11. Vykládá si dítě poznámky nebo úsloví doslovně? Např.
ho zmatou fráze jako „pohled může zabíjet“, „sestup
z výšin“ nebo „spadly mu klapky z očí“. 0 1 2 3 4 5 6
12. Má dítě neobvyklý tón hlasu? Např. se zdá, jakoby mělo
cizí přízvuk nebo má monotónní intonaci, kdy neklade
důraz na klíčová slova. 0 1 2 3 4 5 6
13. Když s dítětem mluvíte, vypadá to, že ho nezajímá vaše
strana konverzace? Např. se neptá na vaše myšlenky či
názory na věc nebo je nekomentuje. 0 1 2 3 4 5 6
14. Používá dítě při rozhovoru oční kontakt méně, než byste
očekávali? 0 1 2 3 4 5 6
15. Je řeč dítěte nadměrně přesná nebo pedantická? Např.
mluví velmi formálním způsobem nebo jako chodící
slovník. 0 1 2 3 4 5 6
16. Má dítě problémy, když potřebuje vyjasnit nějaké
nedorozumění při rozhovoru? Např. když je zmateno,
nepožádá o objasnění, ale prostě přejde ke známému tématu
nebo velmi dlouho přemýšlí nad odpovědí. 0 1 2 3 4 5 6
C. Kognitivní dovednosti
17. Čte dítě knihy především pro informace a nemá zájem
o vymyšlené příběhy? Například je nadšeným čtenářem
encyklopedií a vědeckých knih, ale dobrodružný příběh
ho nezaujme. 0 1 2 3 4 5 6
18. Má dítě mimořádně dobrou dlouhodobou paměť pro
události a fakta? Např. si pamatuje poznávací značku
auta sousedů, kterou měli před mnoha lety, nebo si jasně
vybavuje scény, které se před mnoha lety odehrály. 0 1 2 3 4 5 6
19. Chybí dítěti sociální imaginativní hra? Např. dítě do svých
fantazijních her nezapojuje druhé děti nebo nerozumí
předstíraným hrám druhých dětí. 0 1 2 3 4 5 6
D. Specifické zájmy
20. Je dítě fascinováno určitým tématem a nadšeně sbírá
informace nebo statistiky o svém zájmu? Např. se stává
chodící encyklopedií o dopravě, mapách nebo tabulkách
sportovní ligy apod. 0 1 2 3 4 5 6
21. Rozčílí se dítě nesmyslně kvůli změnám běžné rutiny nebo
nesplnění očekávání? Např. ho vyvede z míry, když má
jít do školy jinou cestou než obvykle. 0 1 2 3 4 5 6
22. Vytváří si dítě rutiny nebo rituály, které musí být splněny?
Např. srovnání hraček předtím, než si jde lehnout. 0 1 2 3 4 5 6
E. Pohybové dovednosti
23. Má dítě špatnou motorickou koordinaci? Např. není
šikovné při chytání míče. 0 1 2 3 4 5 6
24. Má dítě při běhu zvláštní postoj? 0 1 2 3 4 5 6
F. Další charakteristiky
V této části označte křížkem každou z následujících charakteristik, kterou dítě projevuje:
(a) Neobvyklý strach nebo stres způsobený
- běžnými zvuky, např. elektrickými přístroji ___
- jemnými dotyky pokožky nebo hlavy ___
- nošením určitého typu či prvku oblečení ___
- neočekávanými zvuky ___
- pohledem na některé předměty ___
- hlučnými místy plnými lidí, např. obchodní dům ___
(b) Sklon třepat rukama nebo se kývat při vzrušení
nebo stresu ___
(c) Malá citlivost vůči mírné bolesti ___
(d) Opožděný vývoj řeči ___
(e) Neobvyklé grimasy v obličeji nebo tiky ___
Pokud je odpověď na většinu položek v této škále ano (hodnocení mezi 2 a 6), neznamená to automaticky diagnosu Aspergerova syndromu, ale tato diagnosa je možná a dítě by mělo být odesláno k podrobnějšímu vyšetření.
POZOR:
Tohle je dnešní 3. příspěvek, tak ať vám něco neunikne. :-)
POZOR:
Tohle je dnešní 3. příspěvek, tak ať vám něco neunikne. :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.