úterý 17. ledna 2012

TESTY - ASAS

ASAS

Screening Aspergerova syndromu - Attwood


A. S. A. S. – The Australian Scale for Asperger´s syndrome (Garnett, Attwood, 1995)

Screeningová metoda je určena pro detekci Aspergerova syndromu u dětí mladšího školního věku.

Škála je určena pro děti školního věku, kdy jsou projevy Aspergerova syndromu nejzřetelnější.

Hodnocení  0 – znamená takovou frekvenci nebo úroveň chování, která je očekávána od dětí daného věku.

Australská škála pro Aspergerův syndrom


A. Sociální a emoční dovednosti

                                                                                                           Zřídka                   Často
1.    Stává se, že dítě nerozumí tomu, jak si hrát s ostatními dětmi?
       Například si neuvědomuje nepsaná pravidla sociální hry.                   0   1   2   3   4   5   6
2.    Vyhýbá se sociálním kontaktům s dětmi ve volném čase,
       určeném právě ke hře s druhými dětmi, např. o přestávkách,
       ve školní družině apod.? Např. si najde tichý koutek nebo
       jde na chodbu, do knihovny.                                                              0   1   2   3   4   5   6
3.    Zdá se, že si neuvědomuje běžné sociální konvence či
       pravidla chování a dělá nevhodné věci nebo poznámky?
       Např. říká někomu osobní poznámky a neuvědomuje si,
       jak může taková poznámky působit.                                                   0   1   2   3   4   5   6
4.   Chybí dítěti empatie, tj. intuitivní porozumění pro pocity
      druhých?  Např. nechápe, že omluva může druhému pomoci,
      aby se cítil lépe.                                                                                  0   1   2   3   4   5   6
5.   Zdá se, že dítě předpokládá, že druzí lidé znají všechny jeho
      myšlenky, zkušenosti a názory? Např. ho nenapadne, že byste
      mohli o něčem nevědět, protože jste s dítětem v dané
      situaci nebyli.                                                                                      0   1   2   3   4   5   6
6.   Potřebuje dítě nadměrné množství ujišťování, zvláště tehdy,
      když se něco změnilo nebo se něco nedaří?                                         0   1   2   3   4   5   6
7.   Chybí dítěti jemnost ve výrazech emocí? Např. dítě vyjadřuje
      stres nebo lásku v míře nepřiměřené situaci?                                        0   1   2   3   4   5   6
8.   Chybí dítěti přesnost při jeho vyjadřování emocí? Např.
      nerozumí tomu, jaká úroveň emočních výrazů je vhodná vůči
      různým lidem.                                                                                     0   1   2   3   4   5   6
9.   Chybí dítěti zájem o účast v soutěživých sportech, hrách
      nebo činnostech?                                                                                0   1   2   3   4   5   6
10. Je dítě lhostejné vůči tlaku vrstevníků? Např. nemá
      zájem o módní výstřelky v oblékání nebo hračkách.                             0   1   2   3   4   5   6

B. Komunikační dovednosti


11. Vykládá si dítě poznámky nebo úsloví doslovně? Např.
       ho zmatou fráze jako „pohled může zabíjet“, „sestup
       z výšin“ nebo „spadly mu klapky z očí“.                                  0   1   2   3   4   5   6
12. Má dítě neobvyklý tón hlasu? Např. se zdá, jakoby mělo
      cizí přízvuk nebo má monotónní intonaci, kdy neklade
      důraz na klíčová slova.                                                                        0   1   2   3   4   5   6
13. Když s dítětem mluvíte, vypadá to, že ho nezajímá vaše
      strana konverzace? Např. se neptá na vaše myšlenky či
      názory na věc nebo je nekomentuje.                                                    0   1   2   3   4   5   6
14. Používá dítě při rozhovoru oční kontakt méně, než byste
      očekávali?                                                                              0   1   2   3   4   5   6
15. Je řeč dítěte nadměrně přesná nebo pedantická? Např.
      mluví velmi formálním způsobem nebo jako chodící
      slovník.                                                                                  0   1   2   3   4   5   6
16. Má dítě problémy, když potřebuje vyjasnit nějaké
      nedorozumění při rozhovoru? Např. když je zmateno,
      nepožádá o objasnění, ale prostě přejde ke známému tématu
      nebo velmi dlouho přemýšlí nad odpovědí.                                          0   1   2   3   4   5   6


C. Kognitivní dovednosti


17. Čte dítě knihy především pro informace a nemá zájem
      o vymyšlené příběhy? Například je nadšeným čtenářem
      encyklopedií a vědeckých knih, ale dobrodružný příběh
      ho nezaujme.                                                                                     0   1   2   3   4   5   6
18. Má dítě mimořádně dobrou dlouhodobou paměť pro
      události a fakta? Např. si pamatuje poznávací značku
      auta sousedů, kterou měli před mnoha lety, nebo si jasně
      vybavuje scény, které se před mnoha lety odehrály.                            0   1   2   3   4   5   6
19. Chybí dítěti sociální imaginativní hra? Např. dítě do svých
      fantazijních her nezapojuje druhé děti nebo nerozumí
      předstíraným hrám druhých dětí.                                             0   1   2   3   4   5   6

D. Specifické zájmy


20. Je dítě fascinováno určitým tématem a nadšeně sbírá
      informace nebo statistiky o svém zájmu? Např. se stává
      chodící encyklopedií o dopravě, mapách nebo tabulkách
      sportovní ligy apod.                                                                           0   1   2   3   4   5   6
21. Rozčílí se dítě nesmyslně kvůli změnám běžné rutiny nebo
      nesplnění očekávání? Např. ho vyvede z míry, když má
      jít do školy jinou cestou než obvykle.                                                 0   1   2   3   4   5   6
22. Vytváří si dítě rutiny nebo rituály, které musí být splněny?
      Např. srovnání hraček předtím, než si jde lehnout.                              0   1   2   3   4   5   6

E. Pohybové dovednosti


23. Má dítě špatnou motorickou koordinaci? Např. není
      šikovné při chytání míče.                                                       0   1   2   3   4   5   6
24. Má dítě při běhu zvláštní postoj?                                            0   1   2   3   4   5   6





F. Další charakteristiky


V této části označte křížkem každou z následujících charakteristik, kterou dítě projevuje:
(a) Neobvyklý strach nebo stres způsobený
                     - běžnými zvuky, např. elektrickými přístroji       ___
            - jemnými dotyky pokožky nebo hlavy            ___
                     - nošením určitého typu či prvku oblečení                       ___
                     - neočekávanými zvuky                                     ___
                     - pohledem na některé předměty                                   ___
                     - hlučnými místy plnými lidí, např. obchodní dům   ___
(b) Sklon třepat rukama nebo se kývat při vzrušení
     nebo stresu                                                                        ___
(c) Malá citlivost vůči mírné bolesti                                          ___
(d) Opožděný vývoj řeči                                                         ___
(e) Neobvyklé grimasy v obličeji nebo tiky                              ___



Pokud je odpověď na většinu položek v této škále ano (hodnocení mezi 2 a 6), neznamená to automaticky diagnosu Aspergerova syndromu, ale tato diagnosa je možná a dítě by mělo být odesláno k podrobnějšímu vyšetření.

POZOR:
Tohle je dnešní 3. příspěvek, tak ať vám něco neunikne. :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...