CAST – dotazník sociálního a komunikačního vývoje
Jméno dítěte:
Datum narození:
Prosím, přečtěte si pečlivě následující otázky a zakroužkujte vhodnou odpověď.
Všechny odpovědi jsou důvěrné.
1. Připojuje se snadno ke hrám druhých dětí? ANO NE
2. Přichází za Vámi spontánně si popovídat? ANO NE
3. Uměla/a mluvit ve 2 letech věku? ANO NE
4. Má rád/a sport? ANO NE
5. Je pro něj / ni důležité, aby zapadl/a do skupiny vrstevníků? ANO NE
6.Zdá se, že si všímá neobvyklých detailů, které druzí přehlédnou? ANO NE
7.Má sklon brát věci doslova? ANO NE
8.Když mu/jí byly 3 roky, trávil/a hodně času hrou „na“
(jakoby, např. hrál/a si na rytíře, hrdinu apod. nebo
pořádal/a plyšákům večírky?) ANO NE
9. Dělá rád/a věci pořád kolem dokola, stále stejným způsobem? ANO NE
10. Je pro něj/ni snadné zapojit se mezi druhé děti? ANO NE
11. Umí udržet dvoustranný rozhovor? ANO NE
12. Umí číst přiměřeně svému věku? ANO NE
13. Má většinou podobné zájmy jako jeho/její vrstevníci? ANO NE
14. Má nějaký zájem, který mu/ jí zabere tolik času,
že už nedělá skoro nic jiného? ANO NE
15. Má přátele, spíše než jen kamarády? ANO NE
16. Přináší vám často nějaké věci, které ho/ji zajímají,
aby vám je ukázal/a? ANO NE
17. Má rád/a žertování? ANO NE
18. Má obtíže porozumět pravidlům zdvořilého chování? ANO NE
19. Zdá se, že má neobvyklou paměť pro detaily? ANO NE
20. Je tón jeho/jejího hlasu neobvyklý
(např. nadměrně dospělý, monotónní nebo zpěvavý)? ANO NE
21. Jsou pro něj/ni druzí lidé důležití? ANO NE
22. Umí se sám/sama obléci? ANO NE
23. Je obratný/á při střídání se v rozhovoru? ANO NE
24. Hraje si imaginativně s druhými dětmi a zapojuje se
do různých rolí ve hře? ANO NE
25. Dělá nebo říká často netaktní nebo sociálně nepřiměřené věci? ANO NE
26. Umí počítat do 50 aniž by vynechala některé číslo? ANO NE
27. Navazuje normální oční kontakt? ANO NE
28. Dělá nějaké neobvyklé nebo repetitivní pohyby? ANO NE
29. Je jeho/její sociální chování velmi jednostranné
a vždy na jeho/její téma? ANO NE
30. Říká někdy „ty“ nebo „on/ona“, když myslí „já“? ANO NE
31. Dává přednost fantazijním aktivitám, jako je hraní scének nebo
vyprávění příběhů spíše než číslům nebo seznamům fakt? ANO NE
32. Stává se někdy, že zmate posluchače, protože nevysvětlí,
o čem vlastně mluví? ANO NE
33. Umí jezdit na kole (event. s pomocnými kolečky?) ANO NE
34. Trvá na tom, aby on sám/ ona sama nebo druzí dodržovali určitou
rutinu tak, že to působí problémy? ANO NE
35. Záleží mu/jí na tom, jak je vnímán/a druhými ve skupině? ANO NE
36. Obrací často rozhovor ke svému oblíbenému tématu spíše než by
sledoval/a to, o čem chtějí hovořit druzí? ANO NE
37. Užívá zvláštní nebo neobvyklé fráze? ANO NE
Speciální potřeby
(prosím, pokud je to vhodné, doplňte):
38.Vyjádřili učitelé nebo lékaři někdy nějaké obavy o jeho vývoj? ANO NE
Pokud ano, upřesněte…
39.Měl někdy diagnosu:
– Opožděný vývoj řeči, porucha řeči ANO NE
– Hyperaktivita, porucha pozornosti, ADHD (LMD) ANO NE
- Porucha sluchu nebo zraku ANO NE
- Autismus, autistické rysy, Aspergeův syndrom ANO NE
- Pohybová porucha ANO NE
Hraniční bod 15 – sensitivita 100%, specificita 97%, pozitivní prediktivní hodnota 50% (tj. nad 15 b = ½ A sy, 50% falešně pozitivních – tj. jako scr. nástroj (pro epidemiologii nebo scr. v rizikové populaci + (pro obecnou populaci .- nutno ještě ověřit)
měl by zachycovat nejen typický A, ale i PDD/NOS – tj. obecně A spektrum – ale hl. ZŠ – tedy s norm. IQ – tj. mnoho A sy (či převážně, i když nejen A sy)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.