čtvrtek 5. ledna 2012

Co povídá Jeníček?

Všimla jsem si, že v poslední době začíná Jenda používat zájmeno "JÁ".
Začíná o sobě mluvit  v 1. osobě. Doteď říkal..."ON"... "Jeník udělal"...ap.
Zavedla jsem si sešit na Jendovy "výroky".
 Byla by škoda něco nezaznamenat.
Je to nejspíš moje poslední dítě a tohle období už se opakovat nebude....
O něco se s vámi tedy podělím....
Loni jsem o řeči psala ZDE.


JENDA a oční kontakt:

- "Zavži oči.
-  Zavži oči, mamko zlá hnusná. Měj je zavžený celý den....!
- Nechci na mě koukala...
- Nekoukej na mě!"....


- "Ty ses žízla (řízla)?
- "NE."
- "A v kolik se žízneš?"


.-  "Poč se tomu smáš? Čuník se tomu smá..."


- "Tam je taťka. Bojim taťky. Já ci taťka jel pič. Já ci někam jel.
Já tady nechci mít taťku. Až se vypinkám, pude taťka do pláce?"


- "Já nepudu do školy. Jsou tam děti a mně se nelíběj. 
Děti se mi nelíběj. Ani holka se mi nelíbí.
Ani paní učitelka se mi nelíbí."



Namasírovala jsem manželovi záda a Jenda říká:
- Taťka stlašně smldí , blééé.... Poč taťka smldí?"


-"Jeníčku, kolik máš prstíčků?"
- "1, 2, 3....10...
Kolik jich budu mít 14?" (myslí tím "kdy"?)


- "Maminko, nepakej, mám po tebe pekvapení.
Mám po tebe něco....
Sldíčko..."
(našel na zemi malé ani ne centimetrové srdíčko ze sněžítka, které se Elišce nedávno rozbilo a dál mi "dárek"...)


- "Poč se na něho smáš na počítače? Už se nesměj, to mě nebaví.
To není k smíchu. To není leglace.
Mamko, už se nesměj, tady nic není k smíchu.
Maminko, nesměj se tomu."


- "Já ci taťku odnesli čelti. V kolik taťku odnesou? V kolik asi?
Plotože žiká ty klávo blbá nevděčná, nechci tě vidět a vypadni do pokoje. Plotože je zlej.
Nemám taťku lád.
Maminko, já ci taťku odnesou čelti."





Jenda ke své oblíbené růžové dece:
- "Deko, neboooj.
Já se bojím taťky. Plotože mi chce vykoupat.
Deka se bojí taťky. 
Deka se potom klepe."


- "Šálka je holka.
Eliška nemenuje holka.
Maltin menuje stlejda."    (Martin je můj brácha...)


- "Taťka pije pivo a pak má čelvenej nos.
Já nepiju pivo.
Já nejsem taťka."


- "Já ci Jeník budil taťka bude v pláci. (chci se vzbudit, až taťka bude v práci)
Já tady nechci mít taťku.
Dej taťku do placovny."


- "Já ci Betka měla 2 nohy. Já ci Betka byla jako Jeník."


- "Jeníčku, pojedu za jednou kamarádkou, budeš tady s babičkou."
- "Menuje kamaládka?"
- "Marcela"...
- "Tam seš ty?"


Když jsem se převlékala:
- "Maminka je nějaká divná."
- "Proč?"
- "Plotože nemá žádný tličko."


"Maminko, ty si kaledá (škaredá). Mooc kaledá."
- "Proč?"
- "Plotože jsi nahatá".
- "Ale já nejsem nahatá"...
- "Máš nahatý nohy".  :-)
(měla jsem zrovna na sobě sukni)







31 komentářů:

  1. Jsi si jistá, že je to tvoje poslední dítě? :)
    Ta s tím pivem a červeným nosem mne rozesmála. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Některé jsou úsměvné, jiné k pláči, to když nechce tatínka. Četl někdy manžel Tvůj blog? Jak by asi reagoval? Chytil by se za nos, nebo by se naštval?
    V každém případě ale Jeník mluví moc hezky!

    OdpovědětVymazat
  3. Pavle, to je těžká otázka a přímo na tělo. :-P
    Jistá? No jistá si nemohu být nikdy vzhledem k tomu, že nesmím užívat hormonální antikoncepci a můj muž se odmítá chránit. Pevně doufám, že s mým manželem už ne. Dalšího autistu už bych neriskovala. :-P
    A jen čas ukáže...

    OdpovědětVymazat
  4. :-D mě rozesmály nahatý nohy :-D

    OdpovědětVymazat
  5. Ivano, asi by se naštval...Holt realita není někdy taková, jakou bysme ji chtěli mít. Může se chovat jinak, má přece na výběr, je to dospělý člověk.

    OdpovědětVymazat
  6. Nevím co na to vše napsat!! Hlavně, že Jeník mluví to je na 1***, ale ostatní smutné a neuvěřitelné...Fukčarinka

    OdpovědětVymazat
  7. Jeník mluví celkem srozumitelně. Já obdivuju některé maminky, že svým dětem rozumí. Moc se mi líbí výraz "smáš". Asi ho začnu používat a podobně budu říkat i hřáš, přáš, pracáš.

    OdpovědětVymazat
  8. Vida, pokrok je vidět! Určitě to teď půjde rychleji a je vidět, že Jeníček je vnímavý a citlivý kluk.

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Marci, některý hlášky jsou krásný.. ta s nahýtama nohama mě taky dostala! Jeníček na spících fotkách vypadá kouzelně!!!

    OdpovědětVymazat
  10. Maci, některé hlášky jsou super. A některé ... spíš k zamyšlení. Jeníček moooooc hezky hajá. Jeníček je moc hezký kluk. Papa. Tina

    OdpovědětVymazat
  11. Úplne ma dostal darček! je úžasný! Zasmiala som sa na "moooc kaledej maminke" (dúfam , že v tomto smere si sa polepšila) A slovám o tatkovi Janíkovi tak moc rozumiem :(

    OdpovědětVymazat
  12. Nadarmo se neříká, že pravda přichází z úst dítěte:-D Přeji, aby bylo více těch úsměvných výroků.

    OdpovědětVymazat
  13. no jen doufám, že ta nevděčná kráva nejsi ty :-(...

    OdpovědětVymazat
  14. Co řeknou dětičky to je jednoduše nejlepší... Ale tatínek by to pekla zasloužil!

    OdpovědětVymazat
  15. Fotky z postýlky, kde spí Jenda jsou moc hezké, krásně spinká, spokojeně...a ty jeho povídačky jsou prostě dětské, někdy pravdivé jindy legrační, ale hlavně že jsou! -:))

    OdpovědětVymazat
  16. Marcelko, Jeníček mluví moc hezky. :-) Některé výroky jsou úsměvné, některé smutné, ale srdíčkový dáreček je to nej. :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Některé hlášky jsou skvělé, k pousmátí :-) Hlavně maminka s nahatýma nohama a "taťka stlašně smldííí" :-D :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Dobré hlášky, některé hezké, jiné ale smutné. Nechtěl bych, aby se mne dítě bálo a chtělo, abych byl stále v práci. Naštěstí je to naopak, pořád se ptá, kdy se táta vrátí. A když přijedu, tancuje radostí a zpívá si :-) A to je to nejhezčí, pro co stojí za to žít!

    OdpovědětVymazat
  19. Urobila si dobre, je myslím si, že je na správnom mieste si písať tieto výroky. A udivilo a prekvapilo no aj potešilo ma, že Jeniček hovorí "já".
    Čítala som si komentár od teba a prišlo mi to tak ľúto, že nemáš času ani 15 minút, už len pre hru, nemáš to ľahké a tak na teba aspoň takto myslím.
    Držte sa ďalej

    OdpovědětVymazat
  20. Teda,zda tě manžel,takto tituluje,tak ať se koukne do velikého zrcadla a co tam uvidí?Nebudu se vyjadřovat,nemá to žádnou cenu.Jeníček hezky spinká,taky asi takto půjdu do hajan.

    OdpovědětVymazat
  21. děkuji za komentáře. Je pravda že se vyjadřuji dost vulgárně, občas mi to i vadí, je to takový zlozvyk kterého se nemůžu zbavit :/.
    No obdivuji vás, že to takhle zvládáte, četla jsem články a jsou zajimavé. Nedávno jsem četla knížku Podivý připad se psem, je psaná jakoby autistou, byla velmi zajímavá :) Je ale smutné, jak se vyjadřuje k tatínkovi..

    OdpovědětVymazat
  22. Miluš, Evíku, tentokrát to bylo na Elišku, ne na mě. Mě by se to nedotklo, já jsem zvyklá, ale děti si to dlouho pamatují.

    OdpovědětVymazat
  23. Tak to jsem se nasmála. U nás o podobné hlášky není nouze, i když teď už ne tolik... A piš si to, piš, vyplatí se to. :-)

    OdpovědětVymazat
  24. Mile mě udivuje,že Jeníček v necelých pěti letech spontánně užívá 1.osoby.Mé aut.dceři je 19,měla 1 z češtiny a umí na požádání správně utvořit různé osoby.Sama však spontánně stále mluví tak,jako by to říkal druhý člověk (ale na požádání se opraví):O sobě mluví ve 2.a 3.osobě a na druhého se obrací v 1.osobě (např."Sednu si k tobě"= "Sedni si ke mně","Dej mi to" = "Vezmi si to."Řadu let ji opravuji a stále to nejde.Dále obdivuji,že dovede dát mamince dárek,když pláče.Má dcera emoce nechápe a za vše by chtěla druhé trestat ("Maminka pláče - tlouct za to mámu!")- musím jí znovu vyzývat,aby mne spíš pohladila...Jen co víc dozraje jeho nervová soustava,bude úplně bezva kluk,uvidíš!Jarmila

    OdpovědětVymazat
  25. Mila Ameli, tak jsem dnes poradne procetla Tvuj blog a musim rict jedine...Hluboce pred Tebou smekam....Jsem toho emocne plna a nejsu schopna momentalne kloudnyho psani, ponevadz to vsecko vstrebavam...Mam o 27 dni mladsiho syna jak Tvuj Jenicek, pravda i my zakouseli po zdravotni strance (je po operaci nadoru, ale je ziv a zdrav sice s drobnymi vadami, ale zije).Opravdu hluboce se klanim a obdivuju a preju mnoho a mnoho sil---Ja mam postizenou sestru, je po tezke DMO, nemluvi....opravdu vim, cim prochazite....Ale ac je Vase situace takato, jsem pevne presvedcena o tom, ze hodne posili a obohati daneho cloveka...aspon tedy ja ziskala uplne jiny pohled na zivot...
    Hodne sil a pevneho zdravi v tem novem roce...P.

    OdpovědětVymazat
  26. Mám po tebe něco-Sldíčko,no nemí co dodat je zlatej.

    OdpovědětVymazat
  27. tak to jsou dobré výroky. S výrokem o škole s Jendou naprosto souhlasím, taky se mi nelíbí učitelky..:D :D

    OdpovědětVymazat
  28. místy veselé, celkově vlastně smutné...

    OdpovědětVymazat
  29. Spíš smutné, ale když to vyslovil Jeníček, vyznělo to určitě vtipněji, než když je to takhle napsáno. I tak jsem se pobavila. Určitě takových hlášek ještě bude spousta, vést si na to sešit je super nápad! :D

    OdpovědětVymazat
  30. některé jsou moc krásné.
    obzvláště ten ,že má pro tebe dárek.
    to je nádherné.

    OdpovědětVymazat
  31. No...
    Nejdřív děkuju za komentáře a povzbuzení na blogu...
    (www.feel.blog.cz)

    Ano... jak bylo řečeno. Některé jsou pěkné až veselé a některé hodně smutné.
    To s tím dárkem je roztomilé. A věřím, že někdy může udělat nějaká maličkost velkou radost.
    Ale upřímně, moc tě obdivuji...
    Já třeba, vůbec nevím na jakou školu půjdu, jakou práci bych měla dělat, ale vím, že rodinu a především děti chci... a takovou situaci si neumím představit, a tady to vypadá, že ty všechno v rámci možností zvládáš...

    V jiném článku píšeš, že jsi introvert... a přitom tolik osobních věcí sděluješ rovnou na internet... připadám si podobně. Mám problém o různých věcech s lidmi mluvit (a to občas i s těmi nejbližšími), zatímco vypsat se je jiné...

    No a obvzlášť obdivuhodné je, že jsi vážně schopná o tom psát blog... Protože myslím, že to může dost lidem něco dát. Lidem, co si pod tím představují jen příšernou věc... popisuješ to pěkně a reálně... Líbí se mi věta, že takové dítě existuje, ale že je milé, vnímavé, chytré a láskyhodné... Krásné.
    A mimoto tvůj přístup k výchově zní taky dobře... Strach k ničemu nevede... a domácnost bez fyzických trestů... přesně to ve svojí taky chci.
    Rosalie

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...