úterý 10. ledna 2012

Výměna třešinek za dudlíky


Dudlík má díru.

Nastala krizová situace.
 S tou u AUTISMU  musíme vždy počítat. NIKDY přesně nevíme, CO autistu dožene k AFEKTU.
90 procent věcí jsme se naučili předvídat, ten zbytek bohužel nezvládáme.
ALE jsme připraveni.
Svět přece přeje připraveným, ne?


Víme, že naše dítě (naštěstí) reaguje na želatinové bonbóny.
Kdyby reagovalo na počítač, nebo na něco jiného, museli bysme taktiku pozměnit.
Každý autista je jiný a to, co platí na jednoho, nemusí platit na druhého.

Nachystáme želatinové bonbóny ve tvaru třešní, které Jenda miluje.

Je to rok nebo už možná dokonce dva, kdy jsem Jendu učila "prosím a děkuji". Mohl se hodiny válet po zemi, ale pokud neřekl "prosím", NIC nedostal.
A naučil se...
A jak krásně teď prosí. :-)

Házel dudlíky po zemi a nechtěl si je vzít ani do ruky.
....ale věděla jsem, že bez nich to nezvládne.




Nachystala jsem budík (někdy popadnu kuchyňskou minutku....) a vyzkoušela jsem MOTIVACI:

já : "Jeníčku, chceš bonbónek?"
J: "Jo." (natahuje ruku)
já: "Až si pohraješ s ( "novými") dudánky, dostaneš bonbónek."
J: "Kolik bude hodin?" :-)
 (tím myslí...JAK DLOUHO?)

Pro začátek stačí minuta...i ta je někdy dlouhá....
Má-li dítě "trpělivost", tak klidně 2 nebo 3 minuty, ale Jenda ji zrovna neměl...


 Když uběhne minuta, dítě hlasitě a s úsměvem na tváři pochválím a odměním bonbónkem...

 Takhle to můžeme několikrát zopakovat.
Za každou minutu jeden bonbón.
Jenda si to na budíku pečlivě hlídal.

Vypadá to, že dítě krmím často bonbónama?



Ne, není to pravda.



K těmto několikahodinovým afektům už nedochází tak často jako před 2 lety (ale tehdy ani ty bonbóny nezabíraly), tehdy bylo nutné jen "vydržet a přežít"....


Odměny měníme podle toho, co má dítě zrovna v oblibě.
Jeden čas to byly lentilky, LIPO, lízátko, čokoládový brouk....



Jeníček nedostává bonbóny ani čokoládu jinak než za "úkoly". V tomhle jsem nekompromisní a poučila jsem babičku i kamarádky.
Kdyby jednou dostal "odměnu" za "NIC", vyžadoval by to zase.


Takhle ví, že musí splnit úkol a pak dostane odměnu.


Učili jsme se to zpočátku na kartičkách s obrázky.
Obrázky jsme začali používat, když byly Jendovi 2 roky, protože nerozuměl našemu světu.
A díky Bohu, že jsem se tenkrát dostala na přednášku o alternativní komunikaci.
Kdyby jí nebylo, možná bych začala s učením později a možná by se Jenda nikdy nedostal tak daleko, jako je teď.

Měl svoji knihu s fotkami a tu miloval.


Později měl kartičky přilepené na zdi suchým zipem....


....také v komunikační knize.... (mohl si tak ukázat, co chtěl...)
I když nácvik ukazování nám trval taky pěkně dlouho. JENDA ukazovat neuměl a zpočátku mu to vůbec nešlo.



 ...obrázky má i v přenosném deníčku.....


Kartičky na krk se mu nelíbily...



....ale denní režim se nám osvědčil.
Myslím, že teprve tehdy jsme se začali ladit na stejnou strunu.
Pochopila jsem, že mě nevnímá sluchem, ale zrakem.


Má rád své cestovní proužky.
Když ho čeká nějaká nová nebo stresová situace, má s sebou cestovní proužek a ví, co ho čeká a jaká bude odměna....


Tehdy nechápal SLOVA.....a podle obrázků byla komunikace snazší.


AUTISTA lépe vidí, než slyší.
To jsem odbočila.



Pak jsem mu půjčila bonbónky na hraní.... (možná dokonce poprvé v životě).
Viděla jsem, že dudánková situace se stále nezklidnila a nic jiného mne nenapadlo.


Jeníček si třešinky vyskládal na postel....
Nejdřív do řady...
...a pak udělal sám od sebe písmenko "D".


 Nechala jsem ho chvíli být.... a nerušila jsem ho....


Byl spokojený a zabraný do hry....


Pak jsem mu zkusila nabídnout hru....
- "Dudánci mají hlad.
Každý dudánek s velkým čumákem dostane třešinku."


Prošlo mi to...parááda. :-)
Za odměnu bonbónek.


Pokračujeme ve hře....

- "Dudánci jsou po jídle unavení, chtěli by jít spinkat do domečku...."



Nedošlo mu, že před pár minutami je ani nechtěl vzít do ruky....
Těšil se na třešinku... odměna byla tak lákavá....


Zkoušel, zda dudánek "správně prská". :-)



A ten naštěstí prošel sluchovou zkouškou... :-)





.... chvilku si pohrál, ale pořád to nebylo ono.
Pofňukával a bylo vidět, jak mu jeho "čuníkový dudánek" chybí.



Na fotce jsou vidět Jendova uplakaná očka....
Dala jsem ho i přes protesty na chvíli do postýlky.
Tohle řešení na něj používám od malička (když už jsem kolikrát nevěděla, co s ním...)
. Vím, že v postýlce s oblíbenou růžovou dekou a s čuníkem se cítí bezpečně....



Mačkal si dudlíčky.....


...a těšil se na odměnu....


....po několika minutách to vypadalo, že se konečně u DVD se Šmoulíky uklidnil......

Tahle anabáze nám trvala celý den....
Celé nedělní dopoledne proplakal a odpoledne i večer jsme se snažili akceptovat do ruky i do pusy jiný dudlík....
Ale nakonec jsme výměnu dvou dudlíků zvládli. :-)

Kolik asi dnů (týdnů?) budeme mít klid, než si něco podobného budeme muset zopakovat....

23 komentářů:

  1. Amélie, klobouk dolů, jaká práce a fantazie!

    OdpovědětVymazat
  2. Amééééél dudlíčky (stejné kytičky) už k vám letí,ale znáš naše chlapi a poštu:( Muj dostal za ukol balík odeslat a snad ho poslal už.Tak ještě vydržte:) je jich tam asi 5 - ruzné velikosti a barvy:) a taky ten "uníka po eníka " :D

    OdpovědětVymazat
  3. Amelie, jak tak pobiham po meste, potkavam ruzne lekarny. Jaka znacka a velikost je ten nedostatkovy cunikovy? Treba u nas na horach budou :-) Jarka

    OdpovědětVymazat
  4. Dudlík kytička latex velikost 2 nebo 3:
    http://www.lekarna.cz/baby-nova-dudlik-latex-kulaty-kvetina-c-2-23020/
    Děkuju za snahu.

    OdpovědětVymazat
  5. PS: Jedině Baby NOVA. :-) (Občas mají od firmy Boček, tak ten neeee)

    OdpovědětVymazat
  6. No, já jsem už dlouho neměl v ruce cumel na prostudování, ale nešlo by tedy prohodit kytičku jako čuník s jinou kytičkou u "zdravého" dudánka? Prostě jen vyměnit prasklý nos za zdravý. Nevím jestli to jde, opravdu mám s dudlíky už hodně dávnou zkušenost. :)
    Ale taky se přidávám k Lezarts s tím kloboukem. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Uff, to bylo napínavý až do samýho konce. měla bych pár dnů obavy, než bych uvěřila, že si fakt na dudlík zvykl... Je to boj! Ale ono Jeníčka zase něco rozveselí:) A ty si oddechneš... na chvilku!

    OdpovědětVymazat
  8. To bylo napínavé čtení, pořád jsem čekala, jestli ty dudlíky vezme na milost. Tak snad bude spokojený, i když nejsou růžové. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Jak vlastne Jenda reaguje na zmeny? Bude akceptovat jiny nez cunikovy? Nebo cunikova proste vede? JArka

    OdpovědětVymazat
  10. Jarko, chudák to střídá, pokud nějaký někde nááhodou ulovím. Nejraději měl modrý a růžový. Teď musí přežít bílý a světle zelený, ale cítím, že to není ono. Holt si musí zvykat na změny, i když u mačkacích dudlíků mu to jde špatně.

    OdpovědětVymazat
  11. Maci, jsi tak trpělivá!!! Můj obdiv!! Tina

    OdpovědětVymazat
  12. Náhodou je Jeníček dobrej, jak to zvládl! I když Ty už víš, jak na něj :-) Bylo to opravdu napínavé čtená, hlavně, že to dobře dopadlo.

    OdpovědětVymazat
  13. Chtěla jsem mu poslat pár růžových dudlíku,ale teď nevím-jestli už není dobře, že se odfixoval od jednoho. Tak teď nevím zda by jo nebo ne:-( Co myslíte?

    OdpovědětVymazat
  14. Bohuzel, ten latex moc nevydrzi. Ale jsme tu z ruznych koutu republiky a stava se, ze nekde jeste zasoby mohou byt. Parametry mam (Baby Nova, velikost c. 2 ci 3, cunikovy), jdu na lov. V zornem poli zatim 2 lekarny a 2 detske obchody. To by bylo aby nebylo. Ja myslim, ze i dalsi ctenari se pridaji v tom lovu, a ze dokonce Sidhe cunikoveho uz ulovila, jestli se nepletu :-). Jarka

    OdpovědětVymazat
  15. Teda dnes jsem byla z toho čtení úplně vynervovaná, protože i když je to hodně let, si pamatuji na rozkousaného dudlíka našeho mladšího syna. Tenkrát nového nepřijal a naučil se "točit" s polštářkem na uchu. A to bylo zdravé dítě. Ufff, jsem moc ráda, že jste to s Jeníčkem zvládli. Mám vážně ohromnou radost! :-))

    OdpovědětVymazat
  16. Budu vděčná za jakékoliv barvy kytičkových dudlíků. Jenda ho kolikrát ztratí - v kotelně, u holek v pokoji, někam zapadne - za skříňku, pod sušák, pod postel a já pak lítám hodinu po bytě a nemůžu ho najít.... A navíc latex vydrží jen chvilku - s Jendou je extrémně namáhaný...děkuju.

    OdpovědětVymazat
  17. No vida, jednou se dočkáš, Jenda se zapojí do normálního života, třeba nebude mít moc rád lidi ale už na ně nebude pokřikovat nevhodnosti a tak..snad se o sebe dokáže jednou postarat...pa Hanka.

    OdpovědětVymazat
  18. Pořád Tě musím obdivovat, jsi perfektní máma. Vím, že Tě to naučil život s Jeníčkem. Je opravdu málo takových matek. Přeji pevné nervy a hodně radostných chvil s Jeníčkem.

    OdpovědětVymazat
  19. To tedy koukám, jak jsi to zase perfektně zvládla. Možná by se někde u těchto dětí jejich vychovatelky nebo maminky divily, jak jsi schopná.

    OdpovědětVymazat
  20. Teda Marci, máš také můj velký obdiv!!!!Prostě je vidět, že to s Jeníčkem umíš!!!

    OdpovědětVymazat
  21. Moje ex meditovala po vzoru gura s budíkem a tak si říkám jestli taky neměla autistické problémy. A co se týče Jeníka, dost mne překvapilo, že si při hře jeden nestrčil do pusy, když je má rád. Mně osobně by to nedalo. :D

    OdpovědětVymazat
  22. Mila Amelko, jsi mama bojovnice...Tolik lasky a trpelivosti, mam se co ucit...Az od nas z visky vyrazime do mesta po nakupech, juknu na dudanky i u nas na Vysocine, kdyz ulovim, rada poslu...Objeti a krasny vecir...

    OdpovědětVymazat
  23. Mystero, děkuju. Objetí potřebuju jako sůl. Díky.

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...