neděle 8. července 2012

Nácvik cestování s dětmi a s klienty s PAS

Nácvik cestování s dětmi a klienty s PAS

...dělíme do  sedmi úrovní

1. úroveň - dokáže sám vyjít před dům (vynést odpadky, vybrat poštovní schránku, otevřít, když někdo zvoní)
2. úroveň - dokáže sám se pohybovat v rámci ulice (bloku)
3. úroveň - dokáže se pohybovat po jedné trase (škola - domů, zaměstnání - domů)
4. úroveň -  dokáže se pohybovat po 2-3 trasách (škola - domů, volnočasová aktivita - domů ap.)
5. úroveň - dokáže cestovat na známé místo (naplánovat si trasu - MHD, metro, tramvaj, bus, vlak)
6.  úroveň - dokáže cestovat v rámci lokality (města)
7. úroveň - dokáže cestovat kamkoliv a kdykoliv (Praha-Ostrava atd.)

Postup:

- nejdřív jezdí jednu trasu

A) plná asistence
B) částečná asistence (asistent zasahuje jen v krizové situaci - revizor, výluka, šlápnutí na nohu)
C) tajná asistence - klient cestuje sám a doprovází ho asistent, o kterém klient neví (nezná ho), asistent klienta sleduje a zasáhne jen v krizové situaci (když se ztratí ap.)
D) bez asistence

...pokud to zvládne, učí se jezdit 2 až 3 trasy

Asistent mapuje krizové situace
a s klientem sestaví krizový plán

Krizový plán:

(to, co může nastat: krizové situace - výluka, oslovení klienta, někdo mu něco nabídne,  když ujede spoj. CO budu v tu chvíli nedělat, nebudu ječet, nebudu zmatkovat ani nadávat...)

1) najít bezpečné místo - zavolat rodičům, oslovit řidiče nebo dozorčího metra
2) kartička - z jedné strany popsaná cesta, z druhé strany krizový plán (telefon na rodiče - Věta: "jsem autista - mám problémy s komunikací a orientací" - (někde na kartičku dávájí i seznam léků nebo alergie)

Osamostaňování se

1) doprovod -  asistent jde pět metrů za klientem - klient ho tzv. vede
2) klient jede sám, asistent ho sleduje
3) klient jede sám a má tajného asistenta

Role tajného asistenta

1) asistent čtyři cesty jen sleduje
2) asistent se klienta na čtyřech cestách na něco zeptá: "kolik je hodin, kde je nádraží" ap.)
3) asistent do klienta omylem strčí, šlápne mu na nohu
4) oslovení a zlákání klienta z cesty (pojď se mnou do Mc Donalda, je nějaká autogramiáda, výstava vláčků atd.)

Rizikovost:

1) přiměřené riziko - může se stát komukoliv z nás (asistent nezasahuje) - šlápnutí na nohu...
2) vysoké riziko - nebezpečné pro klienta i okolí, asistent okamžitě zasahuje - vběhnutí doprostřed frekventované cesty aj.

Zdroj: poznámky z workshopu 
 APLA Praha - "Neznalost ubližuje

4 komentáře:

  1. NO není to asi legrace, zvlášť když ten krizový plán nemůže počítat se vším, co může nastat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to legrace. Kolikrát jsem s dcerou ( a to jsem ještě tehdy o autismu nic nevěděla), nacvičovala: "co se stane, když ti ujede autobus, co budeš dělat, když ztratíš peněženku, co budeš dělat, když ti děti schovají bačkory, když ztratíš tělocvik, když nebudeš mít průkazku na autobus, když tě bude někdo šikanovat ap. Stovky situací vymyslíš, ale mnohé ne.

      Vymazat
    2. tolik pro nás běžných věcí ....se jeden musí naučit :-(

      Vymazat
    3. Heh...to jsem taky učila dceru co má dělat,když doma zapomene legitku na autobus....a ona potom vyprávěla kamarádce,že jsem jí učila jezdit načerno :)Adina

      Vymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...