středa 25. července 2012

Zpověď dospělé ženy s Aspergerovým syndromem

Zpověď mé kamarádky s AS:
Začnu slovy svojí maminky, která by vám řekla to, co říká mně.


MOJE DĚTSTVÍ?
"Bylo to peklo, nechtěla bych to zažít znovu." Ano, je to tak. Já a moje dětství, to je celkem neradostný příběh.
Moje dětství probíhalo ve znamení vzteklého řevu, schválností a šprajců, pocitů nepochopení a odstrkování, utíkání a ztrácení se, výprasků a zavírání do komory, lití studené vody na hlavu při afektovaných vzteklých záchvatech, pocitů, že mě máma nemá ráda a dalších a dalších věcí.

Ještě nedávno jsem žila s představou, že jsem byla příšerný spratek, odmítající všechno a všechny. Buch, ve 40 letech, díky potížím mého syna, je najednou všechno jinak a tak moc průhledné, až je to k pláči.
Jsem první dítě ze tří sourozenců. Nechtěla jsem je, chtěla jsem mámu jenom pro sebe, vadilo mi, že se věnuje i jim. Byla jsem na ně tak zlá, že mě s nimi maminka nemohla nechávat o samotě. Byla jsem divoká, mámě jsem na procházkách utíkala a měla legraci z toho, že mě nemůže chytit.
Proč? Já nevím, nepamatuji se.

Pak přišla školka, pro mě trest, znamení, že mě máma nechce, že mě vodí pryč, aby se mnou nemusela být.
Že musela do práce? Proč? Proč? Proč?! Každý příchod do školky byl ostuda, já řvoucí na celé kolo, maminka strkající do mě zezadu mezi futra, učitelka tahající mě k sobě a já zapřená rukama i nohama do futer a ječící až uši zaléhaly.
Když mamka odešla, ztichla jsem, nechala mě tu, nebudu pracovat, nebudu mluvit, nebudu nic.. dokud se pro mě nevrátí!

Doma věčně zalezlá pod stolem, věčně jsem brala sourozencům hračky, i když mě nebavili. A z toho zase křik a trest.

Proč mi nikdo nerozumí? Proč mě nikdo nemá rád? Proč mi máma pořád jen nadává a neřekne mi Danuško, ale jen Danulo, když sestře říká Miruško a bráškovi Oldíku? 
Proč?Chci, aby mě chválila!!

Nástup do školy? Strašný všeovládající strach z toho co bude. Proč nemůžu paní učitelce říkat teto?Proč jí nesmím tykat? 
Proč nesmím jen tak vstát, když sedět už je nuda a když si vezmu na stolku u spolužáka gumu, křičí že jsem zlodějka a že kradu? 
Nechci školu a tak se bráním, zlobím, vyrušuju,  vykřikuju, lítám po chodbě, vozím se na lítacích dveřích a...dostávám poznámky. 
Zjištuji,že za poznámku je výprask, bojím se nosit poznámky a tak schovávám notýsek. Spolužačka je zlá, řekla mamce, kam jsem notýsek schovala a já zase dostala výprask, už nikdy s ní nepromluvím, nikdy, nikdy. 

Nechci s mámou mluvit, pořád na mě něco špatného vidí, nedá si nic vysvětlit, nerozumí mi, myslí si, že všechno dělám schválně a tak křičím, strašně křičím...bud to skončí v koupelně s hlavou pod studenou sprchou anebo v komoře zamčená a ječící do bezvědomí.

Puberta? Další šok. První menstruace mě vyděsila k smrti, dostala jsem ji brzy už ve 13 letech a maminka o takových věcech nemluvila....asi mi něco je???? Jdu se zeptat mámy co mi je a dozvím se...ty toho naděláš, to má každá ženská...
Kluci mě přitahovali, chtěla jsem strašně někoho, kdo by mě měl moc rád.
První láska byla krátká a když odešel, chtěla jsem umřít, přestal mě bavit život... úplně. A paradoxně to byla zase mamina, co mě svým nekompromisním způsobem vracela tvrdě do reality :)

Dnešek!!?
No, nemyslím si,že bych byla nějak moc jiná. Ani zvláštní. Život si se mnou docela pohrál, ale kupodivu, ač se vám to všechno co výše píšu, zdá jakkoli strašné, tak,ač to tenkrát pro mě strašné fakt bylo a pro moji maminku, která si dala za úkol, že ze mě za každou cenu něco slušného vychová, snad ještě strašnější, jsem... dalo by se říct normální :))

I když - vadí mi práce ve větším kolektivu, nejraději sama nebo tak dva lidi se mnou. Vadí mi neohlášený dotek a to jak od muže, tak od dcery, mamky či kohokoli jiného krom syna, vadí mi supermarkety, úřady, lékaři, vadí mi říkat: "mám tě ráda" ( zase krom syna), na svou hubu si řeknu co zrovna vidím, slyším a cítím... s názorem  - když se ti to nelíbí, tak na mě nekoukej, řekla jsem svý a ty si to přeber.
 Vadí mi opakovat jednu věc dokola někomu komukoli krom syna, naučila jsem se to, že ne vždy mi ostatní rozumí,  i když ze svého úhlu pohledu už to polopatičtěji říct nemohu a proto někdy svá slova raději hned zdůvodnuji či rozebírám.
K smrti nenávidím lež a přetvářku, nějakým způsobem to vždycky poznám a pak je neuvěřitelně zle. 
Když nelžu já, nemají právo lhát ani ostatní :))

Už nejsem vzteklá ani agresivní, mám celkem slušné IQ a hodně věcí dokážu jen tak rozluštit jak říkám selským rozumem, ale tohle všechno přichází až s věkem a okolnostmi, co nás provází životem.

Alex je vlastně moje čtvrté dítě, před ním byla Zuzanka, bylo by jí letos 14 let, zemřela při porodu. Pak přišel Alex, asi to tak mělo být, co je na světě, učíme se od sebe vzájemně.
....řekli mi, že jsme vzácně provázáni, že já jemu a on mě neuvěřitelně rozumíme a že dokážu odhadnout, co se v něm asi děje.

Dneska už víme proč je stejný jako já.
Jen medicína pokročila a dneska už nikdo neradí mámě, aby lila děcku vodu na hlavu nebo ho někam zavírala.
Dneska díky všem možným poznatkům a učení i medicíně není Alex to, co jsem byla já.
Je vyrovnanější, není vzteklý, není agresivní, nenadává. 

Proč? Protože dneska už víme, že pomalé vtiskávání a zautomatizování různých zásad jiným způsobem než byl ten za mě, vede k tomu, že tyto vtisknuté zásady a učení si AS s sebou nesou do konce života a nikdy je neporuší, že afektovaný pláč neznamená vztek, ale reakci na něco co nám třeba přijde normální...
....že u AS se dá v raném věku částečně odbourat i nechuť k dotykům atd.

Sběratelská vášeň, to je také jedna z věcí, co mi zůstala, ale ty vášně se mění, není to jedna napořád :))) Mám neuvěřitelnou sbírku DVD , miluju knihy a sbírám vlnu na pletení (pletu když mám volnou chvilku).
Nevím ...dost věcí asi chybí, vytanou mi vždycky v paměti až později - třeba jak mě v první třídě hledala policie, že jsem se nevrátila ze školy domů a já přitom byla jen s nějakou moc hodnou babičkou zalívat kytičky na hřbitově atd.

Moje dětství byla jedna velká pohroma a fakt obdivuju svojí maminku, že mě vůbec tenkrát zvládla a já neskončila kdesi v ústavu.

Když jsme si obě uvědomily, co se vlastně tenkrát všechno dělo a mohlo stát, řvaly jsme jako malý holky obě dvě. Máma proto, že mě týrala a já za ní i za sebe, že ona to nemohla tušit a dělala co se dalo.
... a já i proto, že jsem nemohla dostat tenkrát takovou pomoc a pochopení jako dneska Alex.

19 komentářů:

  1. Jsem rád, že i když současná medicína neumí tyto poruchy léčit, dovede je aspoň pojmenovat a poměrně detailně popsat, takže rodiče už mohou chápat, jaké dítě mají.
    Mimochodem i já nemám rád velké kolektivy, vadí mi supermarkety a neohlášený dotek. Nikdo mi ale zatím AS nediagnostikoval.

    OdpovědětVymazat
  2. Amálko, tohle je mi hrozně líto. Nicméně.. Alespoň jste na to s maminkou přišly a nestaly na celý život nepřítelkyněmi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kim, tohle není o mně. TOHLE je "příběh" jedné mojí známé s AS.

      Vymazat
  3. Vazby matky na syna a syna na matku jsou i u tzv. zdravých lidí silné... je ale dobré se tolik nevázat v zájmu obou. Říkám to ze zkušenosti jak dopadlo mezi mojí ex a synem.
    A pro Kim: Ta výpověď není Amálčina, pokud vím.

    OdpovědětVymazat
  4. Ach jo, je dobře, že medicína pokročila, ale stejně je to pro rodiče a nejen pro ně těžké "vžít se" a "porozumět". Jde to vůbec?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Emily, jde to? Já nevím. Snažím se o to 17 let a někdy mám pocit, že to je k ničemu... U dětí je snad možná nějaká náprava...ale s dospělým, pokud NECHCE, tak nehnu.

      Vymazat
    2. Jde to,ale u dospělého už moc ne,možná to říkám proto,že sama jsem AS a tak Alexkovi fakt dokonale rozumím,možná kdybych nebyla AS bylo by to jiné,možná horší,kdoví....

      Vymazat
    3. Můj manžel však svým autistům nerozumí vůbec, empatie nula.

      Vymazat
    4. možná jako malej potřeboval k výchově mou maminku :)))ne dělám si legraci :)ale je fakt,že mamina nikdy nebyla ochotna podřizovat se všem mým AS rozmarům,byla neuvěřitelně důsledná,když něco po mě chtěla měla jsem ji za zadkem dokud jsem to neudělala.Třeba povel,,Danulo umej nádobí,,byl sám o sobě signálem,že to ,,dělat NEBUDU,, bohužel to na maminu neplatilo a nádobí jsem vždycky umyla i když vzteklá jako hrom a chran mě ruka páně jak jsem z něčím třískla :)) v nějakých 5 letech jsem při svých vzteklých výlevech kousala a zase mamina to nějakou dobu řešila mluvením no a pak jsem dvakrát třikrát dostala takovou po papuli,že jsem si to radši navždy rozmyslela.Prostě když jsem zatvrzele odmítala naslouchat a dělala zlé věci holt mě naučila,že za to je trest,když nepomáhali zákazy tak padla rána,když jsem šlapala byla i odměna :)) je to dávno,ale troufám si říct,že ze mě vychovala fakt slušného člověka schopného samostatnosti a pro některé lidi bohužel striktně lpícího na správných zásadách---nelhat,nepodvádět,neubližovat,snažit se dělat věci správně atd.
      Já vím,tvému chlapovi už nepomůže ani svěcená voda,když se nechce je to horší než když se nemůže,ale tobě i dětem se pomoct dá,věř mi.

      Vymazat
  5. Maci, to je dost smutný příběh s dobrým koncem. Alespoň já myslím, že s dobrým. Drž se. Tina

    OdpovědětVymazat
  6. teda...to slyším prvně a je to zajímavý článek. pěkně napsaný

    OdpovědětVymazat
  7. Amelie, silny pribeh, plny emoci a vlastne s dobrym koncem. Jsem rada za tyhle zpovedi. Pomoci nich mozna spise chapeme co se v lidech s touto poruchou deje. Hezky den, Katerina

    OdpovědětVymazat
  8. DÍKY za tenle příběh. Moc mě potěšil

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Marci,přidám se k tomu názoru,že je to moc pěkně napsané a že je to příběh z dobrým koncem.Podle toho,co paní píše,toho zažila opravdu dost.Já na to koukám z mé zkušenosti a když to Klárku bere,tak říkám,jak to s ní,s chudinkou mlátí.Nemůžu se pořád zbavit toho pocitu,že je mi jí strašně líto.Když jsem si přečetla příběh té paní,úplně to dokážu cítit.Tu beznaděj maminky,která vlastně ani nevěděla,co její dceři je.Jen měla doma vzdorovité dítě a nevěděla co s ním.Až mám slzy na krajíčku.Jana

    OdpovědětVymazat
  10. Příběh jsem zhltla jedním dechem. Tvůj blog mi pomáhá uvědomit si, že něco jako AS existuje a že lidi s AS se chovají prostě jinak. Takže dík :)

    OdpovědětVymazat
  11. Má 20letá dcera poslechne příkaz v 99% na slovo, ale chci-li jí něco ZAKÁZAT, poslechne jen tehdy, pokud CHCE. Nikdy nepochopila význam trestu,brala ho jen jako něco, co zřejmě následuje po zlobení - byla by si nechala "rozsekat" zadek, po pár plácnutích jsem přestala, pálila mě ruka - a nic.(Jednou mi sama přinesla klepáč na koberce, prý, že chce "seřezat".) Za dveře jsem ji dala jen jednou, ve třech letech.Ozvaly se dvě rány do dveří a když jsem otevřela,měla zkrvavené čelo... Pomáhala jen hraná lhostejnost a trpělivost, že sama přestane.Jarmila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano,každý autista je jedinečný,co platí na jednoho neplatí na druhého a tak se to prostě musí brát :) můj syn také není jako já :)

      Vymazat
  12. Nádherná zpověď a zároveň vyznání.

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...