středa 31. října 2012

Ve škole s autisty


Ve škole s autisty

Chci přijít na to, jak je možné, že v této „obyčejné“ škole zvládnou mít v každé třídě autistické dítě.
Je ráno. Vcházím do ZŠ a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského v Truhlářské ulici v Praze 1 a jdu se podívat nejprve na výuku biologie v sedmé třídě, pak na chemii na gymnáziu. Chci přijít na to, jak je možné, že v této „obyčejné“ škole zvládnou mít v každé třídě autistické dítě.
V odpočinkové místnosti se dozvídám, že Bára, o dva roky starší než spolužáci, chodí do sexty. Školu si pochvaluje. Je to prý lepší, než ve škole, kam chodila. Do očí se mi podívá jen málokdy, ale dlouho a detailně mne zasvěcuje do pokémonů.
Aleš má v ruce papírové sršně, které si sám vyrobil, a lítá s nimi po místnosti. „Tomuhle je asi rok, tomu dva roky, tohohle mám tejden. Ty starší přelepuju izolepou, takže jsou nezničitelní. Původně jsem vyráběl vosy. Ještě mám krysu a hada.“ Bára navazuje na Aleše po svém: „Jeden pokémon má jméno podle včely a chová se jako vosa. Je tam zajímavost ve vývojové linii. Pokémoni mají oddělené pohlaví. Jenom samice se může vyvinout… Vy tomu asi moc nerozumíte, že?“ odtuší. „K pochopení je třeba ovládat teorii pravděpodobnosti.“
Za dalších patnáct minut Bára recituje své vlastní balady v angličtině, zatímco Aleš dál létá po místnosti se sršněm v ruce a občas k někomu z nás přiloží sršní žihadlo. Snažím se, aby se Aleš rozpomněl na situaci, kdy jsme se viděli u nás na chalupě. Název vesnice a popis místa mu nic neříkají. Zabere teprve smyslová vzpomínka na sběr hub, a náhle si po tři čtvrtě roce vzpomene na detail našeho rozhovoru a ožije. „Mluvili jsme o tom, že tranzistor stojí korunu. Teď už stojí korunu padesát. Zdražili.“ Na tom, že si postavil rádio, stojí momentálně celý Alešův vesmír: „Nejdražší jsou reproduktory. Ty stojí sto korun. Vlastně mám dva přístroje. Rádio a zesilovač. Rádio funguje i bez napájení a chytím na něm i vysílání z Číny…“ Bára odchází se svým asistentem do hodiny latiny, a je chvíli čas popovídat si s Alešovým asistentem.

Má to smysl?

Asistent Petr se donedávna staral v rámci volnočasových aktivit o děti s aspergerem, schizofrenií, s autismem. Co člověk, to originál. Dělat asistenta ve škole je ale něco úplně jiného. „Donutit například čtrnáctiletého Aleše k nějaké činnosti je nadlidské úsilí. Přemýšlím, jestli je to správně a jestli to nakonec všem nepřidělává jen starosti,“ říká Petr. „V případě, že se Aleš nenaučí chovat ve společnosti, nevím, jestli mu papír s maturitou k něčemu bude. Dospěl jsem zde po dvou měsících k tomu, že i kdyby to byla služba a úleva hlavně pro rodiče, kteří jsou s dítětem od narození, znamená to velkou pomoc,“ uzavírá Petr.

Jak zvládají autistické děti a učitelé vyučování? „Většinou je to tak, že když umí učitel zaujmout ostatní žáky, umí zaujmout i autistu,“ tvrdí Petr. Výkon paní učitelky Vlasty Kotýnkové v hodině chemie byl v tomto smyslu obdivuhodný. Vedle názorného výkladu nového učiva pro celou třídu každou chvíli odpovídala na otázky autistického studenta, který zvládá chemii již na vysokoškolské úrovni. „Často se s Josefem před hodinou domluvím na počtu otázek, které smí v hodině položit,“ prozrazuje učitelka. Ke slovu je třeba pustit i spolužáky, ale právě s tím má Josef a tím pádem i celá třída dosti velký problém. Rozdíl je podle asistenta Petra v tom, že „když je učitel nudný, ostatní děti se nebouří a nějak to přežijí, kdežto autista ihned dává zpětnou vazbu“. Připomenu si, jak náročné pro mne bylo zvládnout zrána hodinu biologie. Kdybych měla jako žákyně volbu, uchylovala bych se do odpočinkové místnosti pravidelně v hodinách, v nichž učitelé pracují a žáci jen pasivně přijímají výklad. To ale „zdraví žáci“ dělat nemohou. Někdy autistický spolužák provede něco, co by udělali rádi i ostatní, občas se bezděčně stane mluvčím třídy. Co dělat, když obsah autistova sdělení je správný, nepřijatelná je jen ta forma? Tohle musí učitelé na škole patrně řešit často.

Co je ve škole nejtěžší?

Petr pojmenovává jinými slovy to, co uslyším dnes ještě mnohokrát: „Nejtěžší je domluvit se na tom, co je možné autistickým dětem ještě tolerovat, a co nikoliv. Na jejich výchově se podílí kolem třiceti lidí, kteří jsou také každý jiný, takže se ten prostor pravidel těžko jednoznačně vymezuje.“ Po několika příkladech na toto téma se Petr vrací ke svému svěřenci Alešovi. „Je těžké rozeznat, co Aleš jen hraje a co je choroba. Když ale pobíhá po škole a křičí, že se zabije, musím to brát vážně,“ pokračuje klidným a pevným hlasem. „Nejhorší pro autisty je, když přesně nevědí, co mají dělat, a tak jsou pro ně náročné přestávky a přechody z učebny do učebny. Uchylují se do této místnosti, kde mají klid.“
Zatímco děti odpočívají, jejich asistenti si odpočinek dovolit nemohou.
Do místnosti přichází uprostřed hodiny další žák provázený svou asistentkou. Měl v hodině roztržku kvůli básničce, kterou napsal o své třídní. Nic lichotivého to nebylo. Zaujme ho zapnutý mikrofon, a místo aby mi odpověděl na otázku, vmžiku se vžije do úlohy rozhlasového redaktora, který se mnou natáčí rozhovor. Napodobuje profesionály, používá trochu přehnaně spisovný jazyk a cizí slova. „Vysílání“ přeruší zprávami, ve kterých použije vědomosti o atomové elektrárně, natočí interview o pokémonech se spolužačkou a hlavně dlouho nikoho jiného nepustí ke slovu.
V odpočinkové místnosti si po hodině připadám tak trochu jako v blázinci. Místo bláznů jsou v ní ale vynikající odborníci na věci, kterým vůbec nerozumím. Nakonec i já mám potřebu vrátit se ke svému tématu, a tak jdu do vedlejší budovy udělat rozhovor se speciální pedagožkou Kristinou Konečnou.
P. S.: Jména studentů jsou změněna.
ZDROJ:

16 komentářů:

  1. Je moc dobře, že už takové školy jsou.
    Ale je to světlá vyjímka v našem školství.
    Já osobně věřím, že jich bude více a více.
    Protože nám dorůstá generace dospívajících a dospělých autistů.
    Můj Peta to štěstí neměl, prošel běžným školstvím.
    Ale já věřím, že bude lépe.
    Míša

    OdpovědětVymazat
  2. To je opravdu zajímavá reportáž a asi hlavně i pro tebe.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to jsem přečetla jedním dechem. Je to velice, velice zajímavé. Přeji všem dost síly a pevné nervy.
    Jinak Amélko, ráda bych s tebou do budoucna udělala rozhovor na mém blogu. Pokud souhlasíš, ozvi se mi na email StochlovaAdela@seznam.cz =)

    OdpovědětVymazat
  4. Casto nad touto temou uvazujem a zaujimalo by ma, co si o tom myslia rodicia, pokial su schopni nadhladu. Kde je miesto v integrovanom skolskom/vzdelavacom systeme pre deti s mentalnym postihnutim..? Nehovorim tu o lahkom mentalnom opozdeni, alebo naopak o vynimocnom intelekte. Chapem, ze zakon uklada povinnost "dochadzat" do skoly, ale naozaj uvazuje aj nad jej vyznamom pre takto postihnute dieta? Verim, ze lahka mentalna retardacia sa moze casom zrovnat, dieta dozreje, vyspeje, a kolektiv zdravych deti mu iba prospeje, ale co so stredne tazkou retardaciou, prip. roznymi neurozami?
    Misa, Vy mate uz dospeleho autika. Nebola by prenho dochadzka do beznej skoly, aj ked s asistentom, peklo? A co kolektiv ostatnych deti? Mozno starsie deti su schopne akceptovat roznorodost takehoto spoluziaka, ale co tie mladsie? Ja si pamatam, ako sme sa smiali zo "zvlastneho" chlapca zo susedstva a viem, ze deti su "zle", vedia sikanovat a inak davat najavo, ze k nim taky spoluziak nepatri.
    Tiez si viem predstavit, ze ludia s hlbsou mentalnou retardaciou zkratka maju svoj inteligencny strop, takze kam az moze viest dalsia stimulacia? Nie je tato nekonecna stimulacia umorna ako pre dieta, tak aj pre dospeleho, a pritom nema dalsi vyznam?
    Dlho som rozmyslala, ako tento prispevok napisat, aby som sa nikoho nedotkla, ale predom sa ospravedlnujem, ak sa mi to nepodarilo.
    Drzim palce v tomto narocnom boji vsetkym, ktorych sa toto tyka. Viem si predstavit, ze je to ukrutne tazke.
    Katarina

    OdpovědětVymazat
  5. Take premyslim, co je pro deti, ktere jsou svym zpusobem jine, at uz autiste, ci s jinymi problemy lepsi a nenachazim odpoved. Ja sama uz druhym rokem sveho syna, pataka, vyucuji podle osnov pro gymnazium.Na pocatku ctvrte tridy uz to nebylo ve skole unosne. Muj syn uz to nemohl vydrzet a okoli to s nim take lehke nemelo, ackoliv vim zcela jiste, ze byl sikanovan. Nejprve jen detmi, pozdeji i ucitelkou, ktere lezl na nervy. A to v neposledni rade, kdyz ji nustale vytacel tim, ze poukazoval na chyby v jeji praci, ktere byly ocividne. (Napr. zadny dozor na chodbach po skonceni vyucovani, nekdy i behem velke prestavky, ktera trva v Nemecku 30 minut, atd. Za tu dobu se muze stat mnoho spatneho). Rikal vsem na rovinu, co si mysli, to se nesmi. Nerikal to vulgarne, pouze si to nikdo jiny v jeho veku nedovolil. Dostaval za to neustale dutky.Obcas dostal neovladatelny zachvat vzteku, zvlaste, kdyz byl opet sikanovan nekolika kluky najednou, branil se a nakonec byl vetsinou potrestan bud on sam nebo s nimi, byt nezacal. Bylo toho hodne, byla to takova psychicka zatez jak pro nas, tak pro neho ,ze uz jsme to nevydrzeli a v podstate se kriminalizovali, jelikoz v Nemecku neni domaci vyuka povolena. Nastesti se to da obejit, takze ma i platne vysvedceni, ale to sem vlastne nepatri.
    Muj syn je jiny, neumim to definovat, odlisuje se od svych vrstevniku treba i jen zpusobem vyjadrovani. Kdyz ho napr. stvali, tak jim ve treti tride rekl neco na zpusob, ze mu pripominaji prvni evolucni stadium primatu. Kdyby rekl, ze jsou to ehm sr..i, asi by mu rozumeli lip.
    Mam obcas pochybnosti, zda jsme udelali spravne, ale zaroven si s hruzou vzpominanm na ta 3 leta ve skole, kdyz jsme se strachem pro nej jezdili do skoly, jestli zase neco nebylo.Pomoci se nam defakto nedostalo vubec zadne. Na dobreho psychologa se tu ceka spoustu mesicu, ne-li roku. O asistentovi bychom si mohli jen nechat zdat.

    Myslim, ze to bude dlouho trvat, nez se bude v Nemecku dat mluvit o skutecne integraci. Zatim k tomu , bohuzel nejsou vychovavany ani deti, ani ucitele neoplyvaji empatii nebo chuti takovymto detem pomoci. A skol, ktere by vzdelavaly zaky s nadprumernou inteligenci, ale s jistymi potizemi v socialni oblasti je zoufale malo, existuje snad jedine gymnyziu v celem Nemecku a v dusledku by to znamenalo, ze bychom sve jedine, vymodlene dite museli dat na internat a to nepripada v uvahu.Takze do budoucna vubec nevim, jak to bude a jsem z toho smutna.
    Hana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanka,
      dakujem za Vas nazor. Nie je teda integrovane skolstvo iba znasilnovanim oboch skupin? Nebolo by prospesnejsie, keby sa deti ucili empatii a tolerancii inym sposobom? Vo svete je hromada sposobov, ako na to. Napr. kazdy pripravi krabicu velikosti tej od bot s roznymi vecami pre deti z tretieho sveta. Ziaci dochadzaju do ustavov, alebo domovov pre seniorov a zdielaju spolu keramicku dielnu. Atd. atd.
      V pripade integrovaneh, "ineho" spoluziaka sa moze dosiahnut to, ze su nanho akurat nastvani, ze im lezie na nervy, ze im narusuje hodinu, ze ma take a onake vyhody. Tlak na ucitelky, ktore to uz tak nemaju jednoduche.
      Vobec nezpochybnujem narok na inkl. vzdelavanie telesne postihnutych deti v beznych skolach.
      Je urcite dobre, ze su celospolocenske diskusie o integracii - otazka je, ci je vobec takato integracia k niecomu.
      Hanka, Vas syn sa zda byt intelektom v poriadku, iba ma ine socialne /ne/schopnosti a je naprosto legitimne, ze dostava vzdelanie odpovedajuce jeho schopnostiam, t.j. gymnazium. Ale mate pravdu, je to stres. Neviem si predstavit napr. pracovat v takomto kolektive 5 - 8 rokov a tu casto chceme po oboch stranach, aby to nejako fungovalo a hladame pre to oporu v zakone. To predsa nebude fungovat ani za milion rokov.
      Obavam sa, ze sa problem integracie za chvilu dostane do sudka s inymi "politicky korektnymi" problematikami a tadial cesta nemoze. Stal by sa presny opak ziaduceho.
      Drzim Vam palce, aby si syn aj napriek svojej odlisnosti nasiel svoj zivot,
      Katarina

      Vymazat
    2. dobrý den,to je zvláštní,možná je to nová situace,nebo se změnilo ekonomické prostředí,protože před lety kamarádka studovala v Mnichově a hlídala postižené děti,rodiče těchto dětí,měli úplně jiné podmínky a možnosti péče,v rámci zdravotního pojištění.Měli veškerý komfort,včetně hlídání a zdravotní péče,v domácím zařízení.Tak se divím,že ve školství je situace tak tristní.Jinak je Škola v Truhlářské vyhlášená a výjimkou,i v Praze.Samozřejmě je zde více možností a i mnoho způsobů předškolní výchovy,jak formou kroužků,nebo specializovaných školek,zaměřených na rozvoj,např.experimentální formou.Domnívám se,že velmi záleží na přístupu školy dohody s rodičem,je jasné,že mnohé školy se takovým žáků brání,neboť je to z jejich strany výdej prostředků,na asistenta,ale domnívám se,že se mnohé zlepšilo,v tomto směru a integraci.Vývojový stupeň primátů mi evokují mnohé zážitky,nebojte,i v dospělosti narazíte :-)

      Vymazat
  6. Škola má na prvním místě vzdělávat! To je hlavní úkol školy, tzv. integrace dětí s postižením je něco navíc.
    Je mi líto vás i vašich dětí, ctím a obdivuji nezměnrý a každodenní boj, ale musíte pochopit, že vaše práva končí tam, kde začínají práva rodičů zdravých dětí. Nevím, jak to napsat kulantněji, ale rodiče těchto dětí nemají vůči dětem druhých žádnou morální povinnost, neexistuje povinnost empatie, mají své starosti, zodpovídají za své dítě a mají právo požadovat na škole kvalitní výuku a klidné školní prostředí pro své dítě..
    Sama mám vnuka těžkého dysgrafika, ale rodiče to řeší speciální třídou, kde je max. deset dětí a učitel se jim může lépe věnovat, mají úlevy (nemusí číst nahlas, nepíší dlouhé diktáty atd.). A jsme za tu možnost škole a společnosti vděční.
    Saša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tiez si neviem predstavit, co sa stane po zruseni specialnych skol.
      Rodicia postihnutych deti maju tiez pravo pozadovat na skole kvalitnu vyuku a kludne skolske prostredie pre svoje dieta. Ak im stat uklada povinnost skolskej dochadzky, mal by taketo prostredie teda aj vytvorit. Respektovat strop schopnosti dietata.

      Druha vec je, ci ma alebo nema na to financie, ale do takejto debaty sa nechcem pustat:-) Je ale jasne, ze je nerealne, sit skolstvo na mieru pre kazdeho.
      Katarina

      Vymazat
    2. Este som zabudla v tej rychlosti dodat:
      Je urcite dobra vec, odlahcit zivot rodicom, ale inkluzivne skolstvo ma mat predsa ine poslanie. Nie je potom vhodnejsie postavit siet odlahcujucich sluzieb?
      Musi byt na nervy pre rodica, sa starat o dospeleho mentalne postihnuteho sam doma..
      Katarina

      Vymazat
    3. Potíž je v tom, že speciálních tříd je málo - u nás (dvacetitisícové městečko) bývala jedna, před pár lety ji bohužel zrušili. Učitelé sice dobře vědí, jak mají dyslektiky a dysgrafiky učit, ne každému se ale chce a ne každý to dělá. Nakonec je to všechno zase jen o lidskosti a přístupu učitelek.

      Vymazat
    4. Píši sem už málo komentíků, ale denně tento blog sleduji. A nedá mi, abych nezareagoval.
      Práva postižených končí tam, kde začínají práva zdravých. Tak to těm postiženým moc prostoru nedáváte, protože děti mají tolik práv, až jde učitelům hlava kolem.
      Neexistuje povinnost empatie. Ano, neexistuje, ale i té empatii se musí dítě učit. Deti jsou často kruté a mají tendenci šikanovat slabší či "jiné". Pokud ale škola příjde s programem integrace, tak ty děti jsou obeznámeny, vědí, že existuje nějaké tělesné či mentální postižení a přijmou takového spolužáka za svého. Asi tam nejsou kamarádství na život a na smrt, ale i akceptování přítomnosti "jiných" těm "zdravým" hodně dá.
      Váš vnuk chodí na speciálku. Ano, paráda, jeho rodiče udělali určitě to nejlepší pro něj. Nestačil by normálnímu tempu výuky a byl by ve stresu.
      Ovšem taky nebylo řečeno, že by všichni autisté měli chodit do normální školy. Každý je totiž jiný a i zde zmíněná škola si určitě dělá výběr, koho do programu integrace vezme. Ne každý autista má na základce znalosti vysokoškoláka. I zde platí, že o umístění do typu školy záleží na rodičích, kteří vědí, co jejich dítě zvládne. A v neposlední řadě záleží i na tom, jestli je ta speciální škola pro vás místně dostupná. Ne každý autík bydlí ve větším městě.

      Vymazat
  7. Problémy integrace řeším denně. Krom toho, že pracuji na základní škole jako speciální pedagog, dělám pár hodin v týdnu asistentku dítěti s výraznou poruchou pozornosti a lehkým mentálním postižením. Je to těžké, individuální a závislé na mnoha faktorech, z nichž většinu nemáme šanci ovlivnit. Já jsem pro integraci ve většině případů. Každý pro to není vhodný, ale většina ano. Ale jen za určitých podmínek. V počtu 28 dětí ve třídě je to nemožné. Na asistenty peníze nejsou, dostávají je opravdu jen ty nejtěžší případy a na internetu si najděte, kolik takový pedagogický asistent za svou práci dostává. Navíc jsou mu počítány pouze hodiny odseděné ve vyučování, pokud chystá žákovi speciální pomůcky, dělá pro něj nějaké přípravy, komunikuje s rodiči a ostatními učiteli, dělá to ve svém "volném" čase zadarmo. Ideálem je, aby to byl člověk se zájmem o problematiku a nějakým aspoň příbuzným vzděláním... Děti svého postiženého spolužáka obvykle berou jako postiženého spolužáka, snaží se respektovat jeho zvláštnosti pokud jim je dospělí vysvětlí a sami je také respektují. Ano, někdy je to otravuje, ale myslím, že je to taky hodně obohacuje, prostě vnímají, že každý je jiný, ke každému se musí přistupovat jinak. Pokud spolupracují rodiče, takže opravdu s dítětem pracují mnohem více než se zdravým a vedou ho k dosažení jeho maxima, domlouvají se s učiteli, tak to jde docela dobře. Pokud rodiče na své postižené dítko kašlou nebo pro ně chtějí jen výhody, je to nanic, vázne komunikace, pak se těžko berou ohledy...

    OdpovědětVymazat
  8. Bylo zajímavé to číst, protože na tuhle školu chodím a s těmi dětmi se stýkám. Myslím, že i vím, kdo je kdo, i přes změněná jména. Někdy je to těžké, třeba když stojíme frontu na oběd a někdo jednoho takového agresivnějšího chlapce předběhne a on poté zmlátí všechny kolem sebe...

    Držím Ti palce, aby jsi to zvládala...

    OdpovědětVymazat
  9. Moc, moc hezky vykreslený příběh. Škoda jen, že je dost jednostranný... Na tohle gymnázium totiž taky chodím. A studium na stejné škole s auťáky? Zlo.
    Jeden z nich dal pěstí své asistentce. Mezi oči. Zlomil jí tehdy brýle a nosní přepážku. Další z nich vyje o hodinách na chodbě tak hlasitě, že se nemůžete soustředit na práci a učitelé mnohdy nemůžou vykládat. V mladších ročnících se celá třída začne smát, učit se nedá. Ve starších třídách se to už všichni snaží ignorovat, ale i tak...
    Při dalších hodinách mají autisti tolik dementních dotazů, že i na učitelích je vidět, jak už toho mají po krk. Někteří kantoři se snaží stručně odpovídat, další již dosáhli takového levelu zoufalství, že autisty okázale ignorují.
    Anebo když jste na hodině biologie v učebně, za kterou je hned ona bájná relaxační místnost, kterou skoro nikdo nikdy neviděl, je dost na prd, když vám během hodiny několikrát někdo přejde přes celou třídu jen proto, že se mu zrovna na hodině nelíbilo: zaklepání na dveře. Otevření. Projde první autista (s trochou štěstí si začne očumovat tabuli, což opět naruší hodinu). Pak asistent. Autista číslo dvě. Pak číslo tři. A potom jdou všichni jak bažanti zase zpátky.
    Nebo před lety. Jeden z nich mě u skříněk zkopal tak, že mě táta musel zavézt do špitálu na úrazovku. Doktor si myslel, že jezdím na koni a zvíře mě pokopalo... Od té doby ,,násilník" nesměl nikam po škole bez asistenta. Mezi námi, ne, že by to pomohlo...
    Takže ve finále jsou nasraní jenom ,,normální" studenti, kterým autisti lezou krkem. Ale to nikoho moc nezajímá. Prostě máme držet hubu a ,,být tolerantní". K někomu, kdo vám otravuje celý den ve škole, kde se snažíte naučit na budoucí maturitu. Škola má ale dobrou alternativní pověst, dotace, nálepku pomocné školy... Ale máte pravdu. Po těch letech s autisty mě už téměř nikdo nevytočí. Spíš ale díky svému rostoucímu flegmatismu a nihilismu začínám mít pocit, že než odmaturuju, bude ze mě autista...
    Áňa

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...