čtvrtek 16. srpna 2012

Přednáška v APLE ze dvou pohledů

1.
Přednášel nám to pan Roman Pešek, který pracuje v Aple
Pokud člověk nechce vyhořet, musí se naučit:
- realisticky myslet
- psychohygienicky o sebe pečovat
- realizovat dobíjecí aktivity (sporty, přátelé atd..)

- snažit se dopředu racionálně přerámovat nepřiměřené myšlenky a tím se vyhnout stresu (neříkat si dopředu - moje dítě bude zase dnes agresivní)

- empiricky ověřená východiska: člověk se cítí, tak jak myslí!

 Vlastně laicky řečeno: tu samou událost můžeme interpretovat různými způsoby a podle těch různých interpretací se i různě cítíme, takže se snažit nedělat ze všeho tragédii.


- ANM - je automatická negativní myšlenka. 

Musíme se naučit přehodnocovat své myšlení.
1. uvědomit si negativní emoce a situace
2. sebereflexe - Jaké myšlenky se mi honí hlavou?
3. snažit si ANM napsat ve struktuře - a na papíře je přehodnotit, takže příště nebudeme myslet hned na nejhorší
4. naplánovat si čas, kdy bude dostatek klidu na hledání racionálních odpovědí
5. Vytvořit a zapsat si, jak bychom v této situaci mohli přemýšlet lépe, nepřehánět
6. realizovat behaviorální experiment - vybavit si myšlenku a zkusit se chovat jinak, pokud je odezva menší, vrátit se k bodu 5.



Dále pak exstují léky na úzkosti, nácvik dýchání, sport a nejvíce doporučují psaní, vést si deník a vypsat se z toho.

 Já nevím, jestli jsem to napsala dobře.

 Já bych to zestručnila:

 Snažme se relaxovat, nevidět vše negativně, neohlížet se na okolí. Spousta lidí si myslí, že máme divné děti, ale spousta nás také obdivuje a má k našim dětem pochopení. Samozřejmě byla přednáška delší a uvedeny příklady z praxe, já píšu jen stručně.

Napsala Saša.


2.

Workshop Apla

Jak nevyhořet - Mgr.Roman Pešek - psycholog, KBT-terapeut


Naučit se realisticky myslet

1) Metoda kognitivní restrukturalizace (MKR)

- racionální přerovnávání nepřiměřených myšlenek a přesvědčení, které působí emoční nepohodu
- empiricky ověřená východiska
- člověk se cítí,tak, jak myslí.
- tu samou událost (situaci,stav) můžeme interpretovat různými způsoby a podle různých interpretací se různě cítíme.

Příklad:
 Dítě se vzteká na autobusové zastávce (ANM) - automatická negativní myšlenka - (už zase na mě všichni civí,jak jsme ho špatně vychovala)
Emoce - pocity viny (7)
- pocity křivdy(6)
- smutek(5)
- vztek(8)
....*číslo v závorce znemená intenzitu prožívání 1- velmi slabě, 10 velmi intenzivně

Pozorované chování: Jdu za synem, chytnu ho za ruce a snažím se ho odvést stranou - syn se vzteká ještě více 

BE - Beviorální experiment

Postup:

1) uvědomuji si emoci, situaci
2) sebereflexe - Jaké myšlenky (ANM) se mi honí hlavou
3) ANM - si co nejdříve zapsat ve struktuře (nosit sebou zápisník)ANM-EMOCE
4) Naplánovat si čas,,kdy je dostatek klidu na hledání racionálních odpovědí (zkratka RO)
5) Vytvořit a zapsat si RO - jak bych mohla v této situaci přemýšlet jinak,,abych se cítila lépe? Co by si v této situaci myslel někdo jiný? Co by si myslel KBT terapeut?

Jaké mám výhody,,že takto uvažuji? Nepřeháním?


Mám dostatek důkazu k takovému hodnocení situace?


Nepletu si myšlenky s fakty? Nepřeháním nějaká fakta?

Realizovat BE -to jak v podobné situaci přehodnotit své myšlenky

Je fakt,,že spousta lidí neví co je to autismus a mnoho lidí má předsudky o lidech s PAS.

.Kdybch neměla dítě s PAS, tak bych ani já se o autismus moc nezajímala a možná by mě spíše napadlo,,že se jedná o nevychované děcko než o dítě s autismem.

.
Když se mi stane, ,že mě někdo osočí,,abych si to svoje děcko lépe vychovala,nebo abych ho zklidnila, nemusím vůbec reagovat,nebo mohu říci třeb: "promintě, také mě toto chování přivádí do rozpaků,ale není to z důvodu jeho nevychovanosti,ale z důvodu PAS".

- *vybavit si racionální odpovědi a sledovat, jek se emočně cítím,,co dělám,pokud je emoční odezva menší, tak se vracím k bodu 5  - znovu vytvořím a zapiši si racionální odpovědi.

Interpretace - je automatická - záleží na schématech, které jsme si vytvořili v dětství

Negativní schéma -Život je těžký, všude číhá nebezpečí, když se něco povede, je to spíše náhoda...
Posit.schéma - Život je docela Ok, zvládnu ho na většině nepříjemných situací se dá najít něco pozitivního.


napsala Tasi.

2 komentáře:

  1. To je moc dobře, že se tímto způsobem věnuješ i sobě. Zase důkaz tvé moudrosti.
    Hezký den.

    OdpovědětVymazat
  2. jj znám :))) a proto myslím pozitivně všude kde se dá :)))
    když se budu chmuřit a užírat stejně tím nic nezměním tak co,na všem špatném se vždy najde něco dobré :))
    klinická psycholožka mi řekla,že jsem Asperger sympaták :))
    nevím jestli sympaták jsem,ale život beru z humorem :))
    Příklad: mám jet něco někam vyřizovat a strašlivě se mi nechce,mám z toho mindrák a jsem znechucená-řeknu si ..no co,udělám si super výlet ne?když už tam musím tak jedu na výlet a všechno bude fajn..
    nakonec to vždycky zvládnu,protože výlety má každý rád a když na Alexe nebo na mě někdo bručí,že se neumí chovat,že neumí asi mluvit apod.tak zahlásím..Alex je autista nebude se chovat jako ostatní... a protože Alex když uzná za vhodné komunikuje,dokáže už říct sám ...já mám autismus už jsem se s tím narodil... :)

    OdpovědětVymazat

Prosím, nepište mi nechutné, vulgární a urážlivé komentáře, já vám je také nepíšu.
Byla bych vám vděčná, kdybyste se podepsali, občas nemám chuť zveřejňovat anonymy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...