Přednášel nám to pan Roman Pešek, který pracuje v Aple
Pokud člověk nechce vyhořet, musí se naučit:
- realisticky myslet
- psychohygienicky o sebe pečovat
- realizovat dobíjecí aktivity (sporty, přátelé atd..)
- snažit se dopředu racionálně přerámovat nepřiměřené myšlenky a tím se vyhnout stresu (neříkat si dopředu - moje dítě bude zase dnes agresivní)
- empiricky ověřená východiska: člověk se cítí, tak jak myslí!
Vlastně laicky řečeno: tu samou událost můžeme interpretovat různými způsoby a podle těch různých interpretací se i různě cítíme, takže se snažit nedělat ze všeho tragédii.
- ANM - je automatická negativní myšlenka.
Musíme se naučit přehodnocovat své myšlení.
1. uvědomit si negativní emoce a situace
2. sebereflexe - Jaké myšlenky se mi honí hlavou?
3. snažit si ANM napsat ve struktuře - a na papíře je přehodnotit, takže příště nebudeme myslet hned na nejhorší
4. naplánovat si čas, kdy bude dostatek klidu na hledání racionálních odpovědí
5. Vytvořit a zapsat si, jak bychom v této situaci mohli přemýšlet lépe, nepřehánět
6. realizovat behaviorální experiment - vybavit si myšlenku a zkusit se chovat jinak, pokud je odezva menší, vrátit se k bodu 5.
1. uvědomit si negativní emoce a situace
2. sebereflexe - Jaké myšlenky se mi honí hlavou?
3. snažit si ANM napsat ve struktuře - a na papíře je přehodnotit, takže příště nebudeme myslet hned na nejhorší
4. naplánovat si čas, kdy bude dostatek klidu na hledání racionálních odpovědí
5. Vytvořit a zapsat si, jak bychom v této situaci mohli přemýšlet lépe, nepřehánět
6. realizovat behaviorální experiment - vybavit si myšlenku a zkusit se chovat jinak, pokud je odezva menší, vrátit se k bodu 5.
Dále pak exstují léky na úzkosti, nácvik dýchání, sport a nejvíce doporučují psaní, vést si deník a vypsat se z toho.
Já nevím, jestli jsem to napsala dobře.
Já bych to zestručnila:
Snažme se relaxovat, nevidět vše negativně, neohlížet se na okolí. Spousta lidí si myslí, že máme divné děti, ale spousta nás také obdivuje a má k našim dětem pochopení. Samozřejmě byla přednáška delší a uvedeny příklady z praxe, já píšu jen stručně.
Napsala Saša.
2.
Workshop Apla
Jak nevyhořet - Mgr.Roman Pešek - psycholog, KBT-terapeut
Jak nevyhořet - Mgr.Roman Pešek - psycholog, KBT-terapeut
Naučit se realisticky myslet
1) Metoda kognitivní restrukturalizace (MKR)
- racionální přerovnávání nepřiměřených myšlenek a přesvědčení, které působí emoční nepohodu
- empiricky ověřená východiska
- člověk se cítí,tak, jak myslí.
- tu samou událost (situaci,stav) můžeme interpretovat různými způsoby a podle různých interpretací se různě cítíme.
Příklad:
Dítě se vzteká na autobusové zastávce (ANM) - automatická negativní myšlenka - (už zase na mě všichni civí,jak jsme ho špatně vychovala)
Emoce - pocity viny (7)
- pocity křivdy(6)
- smutek(5)
- vztek(8)
....*číslo v závorce znemená intenzitu prožívání 1- velmi slabě, 10 velmi intenzivně
Pozorované chování: Jdu za synem, chytnu ho za ruce a snažím se ho odvést stranou - syn se vzteká ještě více
BE - Beviorální experiment
Postup:
1) uvědomuji si emoci, situaci
2) sebereflexe - Jaké myšlenky (ANM) se mi honí hlavou
3) ANM - si co nejdříve zapsat ve struktuře (nosit sebou zápisník)ANM-EMOCE
4) Naplánovat si čas,,kdy je dostatek klidu na hledání racionálních odpovědí (zkratka RO)
5) Vytvořit a zapsat si RO - jak bych mohla v této situaci přemýšlet jinak,,abych se cítila lépe? Co by si v této situaci myslel někdo jiný? Co by si myslel KBT terapeut?
Jaké mám výhody,,že takto uvažuji? Nepřeháním?
Mám dostatek důkazu k takovému hodnocení situace?
Nepletu si myšlenky s fakty? Nepřeháním nějaká fakta?
Realizovat BE -to jak v podobné situaci přehodnotit své myšlenky
Je fakt,,že spousta lidí neví co je to autismus a mnoho lidí má předsudky o lidech s PAS.
Realizovat BE -to jak v podobné situaci přehodnotit své myšlenky
Je fakt,,že spousta lidí neví co je to autismus a mnoho lidí má předsudky o lidech s PAS.
.Kdybch neměla dítě s PAS, tak bych ani já se o autismus moc nezajímala a možná by mě spíše napadlo,,že se jedná o nevychované děcko než o dítě s autismem.
.
Když se mi stane, ,že mě někdo osočí,,abych si to svoje děcko lépe vychovala,nebo abych ho zklidnila, nemusím vůbec reagovat,nebo mohu říci třeb: "promintě, také mě toto chování přivádí do rozpaků,ale není to z důvodu jeho nevychovanosti,ale z důvodu PAS".
Když se mi stane, ,že mě někdo osočí,,abych si to svoje děcko lépe vychovala,nebo abych ho zklidnila, nemusím vůbec reagovat,nebo mohu říci třeb: "promintě, také mě toto chování přivádí do rozpaků,ale není to z důvodu jeho nevychovanosti,ale z důvodu PAS".
- *vybavit si racionální odpovědi a sledovat, jek se emočně cítím,,co dělám,pokud je emoční odezva menší, tak se vracím k bodu 5 - znovu vytvořím a zapiši si racionální odpovědi.
Interpretace - je automatická - záleží na schématech, které jsme si vytvořili v dětství
Negativní schéma -Život je těžký, všude číhá nebezpečí, když se něco povede, je to spíše náhoda...
Posit.schéma - Život je docela Ok, zvládnu ho na většině nepříjemných situací se dá najít něco pozitivního.
napsala Tasi.
Interpretace - je automatická - záleží na schématech, které jsme si vytvořili v dětství
Negativní schéma -Život je těžký, všude číhá nebezpečí, když se něco povede, je to spíše náhoda...
Posit.schéma - Život je docela Ok, zvládnu ho na většině nepříjemných situací se dá najít něco pozitivního.
napsala Tasi.
To je moc dobře, že se tímto způsobem věnuješ i sobě. Zase důkaz tvé moudrosti.
OdpovědětVymazatHezký den.
jj znám :))) a proto myslím pozitivně všude kde se dá :)))
OdpovědětVymazatkdyž se budu chmuřit a užírat stejně tím nic nezměním tak co,na všem špatném se vždy najde něco dobré :))
klinická psycholožka mi řekla,že jsem Asperger sympaták :))
nevím jestli sympaták jsem,ale život beru z humorem :))
Příklad: mám jet něco někam vyřizovat a strašlivě se mi nechce,mám z toho mindrák a jsem znechucená-řeknu si ..no co,udělám si super výlet ne?když už tam musím tak jedu na výlet a všechno bude fajn..
nakonec to vždycky zvládnu,protože výlety má každý rád a když na Alexe nebo na mě někdo bručí,že se neumí chovat,že neumí asi mluvit apod.tak zahlásím..Alex je autista nebude se chovat jako ostatní... a protože Alex když uzná za vhodné komunikuje,dokáže už říct sám ...já mám autismus už jsem se s tím narodil... :)